Byggställning

Ok fattade som ett företag som bygger ställningen.. men om personen har utbildning måste ju den veta vad som gäller..
Jag ska dubbelkolla med hen men det verkar lugnt. Har pratat med föräldrar till barnen runt om så de håller också lite koll. Är hyfsat lugna barn här så tror inte nån kommer klättra ☺️
 
Nä men de som bygger ställningen du skrev ju att det var ett företag de måste ju veta vilka regler som gäller... kan ju inte tänka mig att det finns skyldigheter som privatperson andra har ju inte på våran tomt att göra...

Riktigt så enkelt är det ju inte. Man har ju exempelvis skyldighet att hägna in eller täcka över om man har pool, även om andra inte har att göra på ens tomt.
 
Alltså, även om andra i sig inte har att göra på ens tomt har man som fastighetsägare ändå en skyldighet att se till så att tomten är trygg.

Om nån skadar sig på ens tomt är det möjligt att man som fastighetsägare kan bedömas ha skadeståndsansvar ifall man slarvat och inte gjort det man kunnat för att förebygga olyckor.

Nu kan jag absolut ingenting om byggställningar, men om det går att ta bort nån stege eller så när den inte används, så kanske man åtminstone kan börja där?
 
Om man som privatperson är den som skall vara uppe och lklättra? Vad händer om man inte har det?
Förmodligen inget. Men om det händer en olycka mm lär det stå en dyrt om man inte följt de lagar o regler som finns, vilket är väldigt bra att det finns lagar kring saker som kan bli farliga.
 
Alltså, även om andra i sig inte har att göra på ens tomt har man som fastighetsägare ändå en skyldighet att se till så att tomten är trygg.

Om nån skadar sig på ens tomt är det möjligt att man som fastighetsägare kan bedömas ha skadeståndsansvar ifall man slarvat och inte gjort det man kunnat för att förebygga olyckor.

Nu kan jag absolut ingenting om byggställningar, men om det går att ta bort nån stege eller så när den inte används, så kanske man åtminstone kan börja där?
Går inte + man kan klättra på själva ställningen om man vill.
 
Nä men de som bygger ställningen du skrev ju att det var ett företag de måste ju veta vilka regler som gäller... kan ju inte tänka mig att det finns skyldigheter som privatperson andra har ju inte på våran tomt att göra...
Jag var till och med tvungen stängsla bort en slänt på vår tomt för att öht få flytta in i huset, ifall det springer barn där som inte har något där att göra. De kan ju ramla ner 🙄 och ärligt talat, jag har förstått varför nu. Så många barn som tagit senvägar för att kunna gå förbi den *** slänten. Ränt upp på tomten på "fel" sida av huset istället för att gå entrévägen och trots att jag satt saker ivägen osv. Trillar ungarna ner och dör är det ju mitt fel så jag kommer få den räkningen 🤷

@BernT det kan, beroende på hur det ser ut osv vara good enough att täcka de klättervänliga bitarna med exempelvis lastpallar eller annat svårklättrat och ta bort stege/stängsla in den om den sitter fast. Om jag förstått rätt, är kraven (åtminstone i min kommun som beslutade att vi skulle stängsla bort slänten innan inflytt) i huvudsak på att de mindre barnen, oklart vilken ålder, inte ska kunna klättra och ramla på "kort tid", dvs innan vuxen sett och att det inte ska vara inbjudande. Sen beslutas ju juridiken av andra, såklart. För att komma undan det inbjudande har vi börjat stängsla med stående bitar. Ja, du kan bli ersättningsskyldig om någon annan trillat förbi på fyllan eller nåt och bara ska "råka" klättra upp även där det är stängslat/försvårat. Har du gjort det du kan för att försvåra bör du kunna klara dig kan jag tycka, då äldre borde veta bättre.
 
Jag svarar istället...Ja man måste ha allmän ställningsutbildning om man bygger högre än 2 meter, och särskild om lan bygger över 9 meter.
Som privatperson, för att använda själv? Det skulle jag faktiskt vilja se källhänvisning till. 🤔

Sen finns det nog ändå bäring till det här fallet, eftersom den som bygger ställningen såvitt jag förstår gör det åt någon annan (åt TS). Där finns ju utrymme för distinktioner, som med motorsågsbehörighet.
Sen skulle det, som jag ser det, kunna vara en besvärande omständighet om den som ställningsbygger på sin fritid är en person som normalt arbetar yrkesmässigt med ställningsbyggande - vilket h*ns utbildning och behörighet ju indikerar.
 
Som privatperson, för att använda själv? Det skulle jag faktiskt vilja se källhänvisning till. 🤔

Sen finns det nog ändå bäring till det här fallet, eftersom den som bygger ställningen såvitt jag förstår gör det åt någon annan (åt TS). Där finns ju utrymme för distinktioner, som med motorsågsbehörighet.
Sen skulle det, som jag ser det, kunna vara en besvärande omständighet om den som ställningsbygger på sin fritid är en person som normalt arbetar yrkesmässigt med ställningsbyggande - vilket h*ns utbildning och behörighet ju indikerar.
Det beror på vem som ska arbeta på ställningen - är det en själv finns inga krav utan egenansvar. om någon annan arbetar på den, så har man arbetsgivaransvar och måste uppfylla alla regler https://stallningsprodukter.se/kunskapsbanken/2020/feb/privatpersoner-och-stallningsarbete/

Samtidigt kan det vara bra att veta vilka krav som ställs på en ställning - om ett barn leker på den eller om den faller och skadar någon/något så kan det vara bra att den är monterad enligt alla konstens regler både för att slippa skadeståndsansvar och för den egna sinnesfriden

PS fast om ett företag/inhyrd bygger åt TS, så måste de ju ha alla tillstånd/kunskap för att göra detta. Då är det inte en privatperson som sätter upp för eget bruk.
 
Det beror på vem som ska arbeta på ställningen - är det en själv finns inga krav utan egenansvar. om någon annan arbetar på den, så har man arbetsgivaransvar och måste uppfylla alla regler https://stallningsprodukter.se/kunskapsbanken/2020/feb/privatpersoner-och-stallningsarbete/

Samtidigt kan det vara bra att veta vilka krav som ställs på en ställning - om ett barn leker på den eller om den faller och skadar någon/något så kan det vara bra att den är monterad enligt alla konstens regler både för att slippa skadeståndsansvar och för den egna sinnesfriden

PS fast om ett företag/inhyrd bygger åt TS, så måste de ju ha alla tillstånd/kunskap för att göra detta. Då är det inte en privatperson som sätter upp för eget bruk.
Jag frågade om vad som kan hända om jag som privatperson bygger ställningen utan utbildning och det är jag som privatperson som klättrar...
 
Jag frågade om vad som kan hända om jag som privatperson bygger ställningen utan utbildning och det är jag som privatperson som klättrar...
Och jag svarade att då finns det inga förhandskrav på tillstånd eller behörighet. Om du arbetar på eget ansvar i din egen byggställning som du själv satt upp för att fixa din egen fastighet. MEN att om du har hyrt in någon för att jobba på din byggställning - då gäller samma krav som för företag.

Samtidigt finns risken att ställas till ansvar om man äger något som orsakar skada för att det inte uppfyller de regelverk som finns (oaktsamhet).
 
Alltså, även om andra i sig inte har att göra på ens tomt har man som fastighetsägare ändå en skyldighet att se till så att tomten är trygg.

Om nån skadar sig på ens tomt är det möjligt att man som fastighetsägare kan bedömas ha skadeståndsansvar ifall man slarvat och inte gjort det man kunnat för att förebygga olyckor.

Nu kan jag absolut ingenting om byggställningar, men om det går att ta bort nån stege eller så när den inte används, så kanske man åtminstone kan börja där?
Har definieras ansvaret kring vad en ”trygg” tomt är? Rättsfall som anger praxis hade hjälpt att förstå. Jag menar finns massor av otrygga tomter för barn, tänker till exempel på alla som har brygga, så var går gränsen för att förhindra olyckor? Du har en poäng om möjligt skadeståndsansvar, men vad är egentligen fastighetsägarens ansvar?
 
Har definieras ansvaret kring vad en ”trygg” tomt är? Rättsfall som anger praxis hade hjälpt att förstå. Jag menar finns massor av otrygga tomter för barn, tänker till exempel på alla som har brygga, så var går gränsen för att förhindra olyckor? Du har en poäng om möjligt skadeståndsansvar, men vad är egentligen fastighetsägarens ansvar?
Är inte inriktad på skadeståndsrätt men minns att skadeståndsrätten är snårig. Det finns mycket prejudikat, men tyvärr kan jag inte svara på vad som gäller för t.ex bryggor. Förstås har föräldrar skyldighet att hålla uppsikt över sina barn.

Som tumregel ska man som fastighetsägare se till så att alla anordningar är monterade enligt tillverkarens anvisningar och trygga att använda (dvs man ska underhålla dessa).

På vintern är det viktigt att sanda, det finns prejudikat på att fastighetens ägare svarar för skador som uppstår då besökare halkar pga osandat.

Givetvis måste man ju också göra en bedömning av helheten: bor man långt ute på landet utan grannar vs mitt i villaområde i större stad omgiven av barnfamiljer? Vilken är sannolikheten att nån kommer in i trädgården i det ena eller andra fallet?
Bor man i större stad omgiven av barnfamiljer är det skäl att vara mer försiktig än om man har 2 km till närmaste granne, som dessutom är barnlös.
 
Det var ju inte så länge sedan en liten tjej föll ner från ett tak och dog. Fick lite kramp i magen när jag hörde om det, jag och mina kompisar var också uppe på tak och klättrade (via byggställningar) som barn. Det är nog svårt att få barn att förstå hur farligt det är, så det man bör göra är att åtminstone försvåra så mycket som möjligt om man bor där barn rör sig. Det är lätt att säga att det är föräldrarnas ansvar, men om det värsta händer så väger skuldfrågan ändå ganska lätt jämfört med konsekvensen att ett barn dog.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 134
Senast: Gunnar
·
Fritid Under en sommar spenderar jag många timmar på olika badplatser, mestadels simmandes runt i vattnet då både jag och mitt barn är mer...
Svar
4
· Visningar
822
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 424
Senast: Grazing
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
916
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp