Byta bommar i ifor Williams hb403

Finastearab

Trådstartare
Jag har en ifor Williams hb403 ,tycker den är väldigt bra.Men bommarna i den är lite klumpiga och otympliga tyvärr.Jag har kollat runt lite och om jag förstår rätt så kan man byta bommar i den,ex till Thules easy lock bommar.Någon som vet hur detta går till och hur mycket det kostar!?
 
Bommarna kostade ca 3000kr när jag köpte mina och bytte själv (iofs 7år sedan, har dock haft dom på 2 olika släp och tar med dom till det 3e och 4e också ;).

Bara att skruva loss de gamla fästena, göra nya hål och fästa Thule bommarna och sen fylla igen hålen så det inte kommer in vatten. Jag fyllde med silikon och tog vagnsbult med stora brickor igenom mina :).
 
Bommarna kostade ca 3000kr när jag köpte mina och bytte själv (iofs 7år sedan, har dock haft dom på 2 olika släp och tar med dom till det 3e och 4e också ;).

Bara att skruva loss de gamla fästena, göra nya hål och fästa Thule bommarna och sen fylla igen hålen så det inte kommer in vatten. Jag fyllde med silikon och tog vagnsbult med stora brickor igenom mina :).
Åh låter ju inte så svårt!😊 Var beställer jag dem?
 
Jag skulle också vilja ha easy lock-bommar men hittar ingen som säljer och ingen verkstad som bygger om :(
 
Kanske också ska ta tag i det igen, min häst tycker bakbommen är lite läskig och jag åker mest själv så vore skönt med något enkelt :)
 
@Finastearab vet inte vilken årsmodell du har men på de nyare 403: orna så sitter ju originalbommen innanför den stora kanten på trailern . (Extremt osmidigt). Vet inte hur smidigt det blir med Easy lock bommen utifrån det, för du har ju fortfarande den kanten bommen måste sitta/fästas bakom ?
 
@Finastearab vet inte vilken årsmodell du har men på de nyare 403: orna så sitter ju originalbommen innanför den stora kanten på trailern . (Extremt osmidigt). Vet inte hur smidigt det blir med Easy lock bommen utifrån det, för du har ju fortfarande den kanten bommen måste sitta/fästas bakom ?
Alla ifor har det så, min 510 från 2001 har också kanten lika så kompisens 506 från 2018. Visst är det lite irriterande men man vänjer sig snabbt.
 
Alla ifor har det så, min 510 från 2001 har också kanten lika så kompisens 506 från 2018. Visst är det lite irriterande men man vänjer sig snabbt.

Och min fundering är hur easylock bommen blir så smidig utifrån den kanten utifrån att TS ville ha det lite smidigare .
 
Och min fundering är hur easylock bommen blir så smidig utifrån den kanten utifrån att TS ville ha det lite smidigare .
Skillnaden mellan att ha en bom med sprintar och ett litet hål man måste pricka rätt i, och en som man bara trycker i och öppnar med en knapp är ganska stor :).
Har haft mina easylock sen 2012 och avskyr alla andra modeller jag mött genom åren.
 
Skillnaden mellan att ha en bom med sprintar och ett litet hål man måste pricka rätt i, och en som man bara trycker i och öppnar med en knapp är ganska stor :).
Har haft mina easylock sen 2012 och avskyr alla andra modeller jag mött genom åren.

Jag tycker utifrån den extremt ologiska osmidiga kanten att skillnaden är noll .
Har man snäll okomplicerad häst ang att stänga bommen bak är det kvittsamma utifrån hur osmidig den kanten är ang att stänga bakbommen allmänt . Med den kanten kan du inte vinkla ut bommen alls utan du behöver ändå få in den bakom kanten innan du kan fästa den.
 
Bommarna kostade ca 3000kr när jag köpte mina och bytte själv (iofs 7år sedan, har dock haft dom på 2 olika släp och tar med dom till det 3e och 4e också ;).

Bara att skruva loss de gamla fästena, göra nya hål och fästa Thule bommarna och sen fylla igen hålen så det inte kommer in vatten. Jag fyllde med silikon och tog vagnsbult med stora brickor igenom mina :).
Gammal tråd men får jag fråga hur du fäste bommarna i mellanväggen? :)
 
Jag har en ifor Williams hb403 ,tycker den är väldigt bra.Men bommarna i den är lite klumpiga och otympliga tyvärr.Jag har kollat runt lite och om jag förstår rätt så kan man byta bommar i den,ex till Thules easy lock bommar.Någon som vet hur detta går till och hur mycket det kostar!?
Gammal tråd men provar att fråga ändå. Hur gick det? Blev det byte av bommar?
 
Sent svar Emiro, men ja jag har bytt bak bom i den. Lämnade in den på Gullabo släpvagnar i Kalmar.
Har nu en bak bom som sitter fast på ena sidan som jag stänger /fäller igen.
Väldigt mycket enklare.
Jag skulle vilja byta frambom också, men de menar att vid en panikinbromsning måste det vara en rejäl bom fram.
Men jag skulle ändå vilja byta till en easy lock, om det fanns möjlighet.
 
Sent svar Emiro, men ja jag har bytt bak bom i den. Lämnade in den på Gullabo släpvagnar i Kalmar.
Har nu en bak bom som sitter fast på ena sidan som jag stänger /fäller igen.
Väldigt mycket enklare.
Jag skulle vilja byta frambom också, men de menar att vid en panikinbromsning måste det vara en rejäl bom fram.
Men jag skulle ändå vilja byta till en easy lock, om det fanns möjlighet.
Tack för svar! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 832
Senast: MiniLi
·
Utrustning Funderar ibland på att framöver byta ut min ifor Williams hb403 mot en tvåhästars av något slag då vi även skaffat en ponny till barnen...
Svar
13
· Visningar
819
Senast: Myzan87
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 402
Senast: HannaZ
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Kattbilder #9
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp