Byta från iphone till android

Frankie

Trådstartare
Jag funderar efter många år med iphone på att byta till android när det är dags för ny telefon. Ni som gjort detsamma, är ni nöjda? Vad upplever ni som de främsta fördelarna med android och finns det något ni saknar från iphone?

Jag saknar massor! Tycker att mina iphones var logiska på ett sätt Samsung inte är. Min pojkvän tycker såklart helt tvärtom. Det jag saknar mest är nog kalendern, tycker inte alls Samsungs kalender ger samma översikt. Det jag inte saknar var mina iphones förmåga att dö varje gång det blev lite kallt ute och batteriet håller mycket bättre trots att den här är äldre än min iphone var (har fått låna killes gamla när jag råkade döda min 5:a).

Jag har efter sjukt många år bytt från iPhone till oneplus. Bara nöjd faktiskt! Bytte främst av snålhet när min gamla iPhone dog, dom nya är ju vidrigt dyra!

Jag har efter sjukt många år bytt från iPhone till oneplus. Bara nöjd faktiskt! Bytte främst av snålhet när min gamla iPhone dog, dom nya är ju vidrigt dyra!

Nja, säger jag. Jag tycker t ex att SE är en extremt prisvärd iPhone, medan jag inte för mitt liv förstår vilka som köper X (för 11 500 kr)

Jag bytte från IPhone till Samsung. Stod ut ettår innan jag bytte tillbaks till IPhone. Skall mycket till innan jag byter till något annat än IPhone. Tycker IPhonen är mer logisk än Samsung och allt finns där det känns logiskt att det skall finnas

Jag bytte från iPhone till Samsung för typ 1.5 år sedan och jag är nöjd. Bättre batteritid, andra funktioner som jag tycker mycket om och billigare pris var det iallafall då när jag jämförde med Apples likvärdiga. Kommer inte skaffa iphone igen :)

Här hemma har vi båda bytt, jag från Samsung till iPhone och mannen från iPhone till Samsung. :D

Jag hade extrema problem med alla Samsung - telefoner jag ägt genom åren. Det var allt ifrån spontana avstängningar, underliga omstarter, korrupta sparfiler, ett batteri var helt slut efter 2 månader så det vara bara att köpa ett nytt, och krånglande touch. När min 1 år gamla Samsung Galaxy S5 slutade fungera gav jag upp och köpte en iPhone 6S. Alltså, jag är så kär! Den segar inte, lätt att organisera och använda.

Mannen däremot gav upp iPhone när hans 6 månader gamla iPhone 6 Plus slutade fungera. De problem jag har haft med Samsung har han haft med alla sina iPhones. Nu har en Samsung Galaxy S8 och är mer än nöjd. Främst är han nöjd med möjligheten till utökad lagring via SD-kort, och att det finns så många möjliheter att göra telefonen personlig med hjälp av diverse appar och dylikt.

Som jag ser det är de två koncepten i allt väsentligt jämförbara prestanda- och funktionsmässigt. Det är användargränssnittet som är knäckfrågan imho...

Jag använde Mobira/Nokia från början av 90-talet tills 6600 fick mig att ge upp rollen av betalande betatestare, därefter några Ericssonmodeller, sedan iPhone från... tja, 2006 kanske. Fram till början av 2000-talet var jag även inbiten Mac-användare och såg skeptiskt på pc. Min upplevelse var att Nokias användargränssnitt kändes intuitiva på samma sätt som Apples, medan Ericsson kändes mer pc (läs: DOS).

För ett par år sedan blev jag tilldelad en Samsung Galaxy 5 mini som jobbmobil. Jättekompetent på alla sätt, och hade säkert varit helt underbar om jag inte använt iPhone tidigare. Båda gränssnitten är ju ikonbaserade och snarlika utseendemässigt, men eftersom arkitekturen och även objektens uppförande skiljer sig så blev jag frustrerad och förbannad när jag visste vad jag ville göra men inte hur jag förväntades göra det.

Om jag försöker vara så objektiv som möjligt och jämföra de båda gränssnitten förutsättningslöst så landar jag i att iPhone trots allt har ett mer sammanhållet och genomarbetat koncept. Med det sagt så skulle jag tro att man får bäst mobilupplevelse om man håller sig till det koncept som man redan är van vid, vilket det än är. :grin:

IPhone är så himla bräcklig tycker jag. Det är anledningen till att jag bytt och mina Samsung har aldrig gått sönder trots många hårda fall:)

Bytte åt andra hållet, från android-Sony Xperia till Iphone SE. Har aldrig haft en Appleprodukt förut. Det blev Iphone SE av storleksskäl. Orkar inte gå runt med en "wannabe-padda" i fickan och de androidlurar i mindre format(som fanns vid den tidpunkten) var lika små i kapacitet.
Jag är helnöjd. Älskar min Iphone. Den är så snäll och lydig och bara gör det man ber den om.
Har precis blivit med Samsung på jobbet och den är bed-RÖV-lig. Totalt osammarbetsvillig och överfull med bloatware.
Iphone=ta bort alla appar du inte vill ha, behåll resten
Android=du ska ha alla de här apparna som du aldrig kommer använda, du kan inte ta bort dem och de kommer att uppdateras tills din telefon kvävs och dör.....

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är inne i en period där ändra layout på telefonen är jätteroligt så nu håller jag på med ett helt gäng för jag kan inte bestämma mig...
Svar
13
· Visningar
626
Senast: Lyan
·
IT & mobiler Min IPhone SE är bara ett år gammal. Tyvärr har telefonen den sista månaden börjat frysa fast. Inte hela tiden, men ibland. Ibland när...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: ufot
·
IT & mobiler Jag har en bläckstråleskrivare med en hel del år på nacken. Den har i ganska många år enbart agerat scanner, pga nåt krångel efter byte...
Svar
7
· Visningar
350
Senast: ameo
·
IT & mobiler Jag var i Tyskland för två veckor sedan. När jag skulle betala parkeringen för bilen försvann min privata mobiltelefon någonstans mellan...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår