Bukefalos 28 år!

Byta golv inför försäljning?

bettysmatte

Trådstartare
Lönar det sig? Plastgolven, som hade behövt bytas redan för över 10 år sedan när vi flyttade in, är fula och trasiga. Men i området som huset ligger i är huspriserna låga, och jag räknar inte med att få mer än kanske 375000 kr för huset. Köptes för drygt 10 år sedan för 250000 kr. Vi har bytt värmeanläggning från en gammal vedpanna till en luft-vatten-värmepump samt renoverat badrummet. Nu tror min pappa att det är värt att byta ut golven mot t.ex. laminat, men jag är väldigt tveksam. Ytorna är rätt stora, och vi kommer inte att kunna lägga golven själva pga ojämnheter och dylikt i underlaget. Alltså lär det gå på åtskilliga tusenlappar. Tveksamt om köparen ens har samma smak, så de kanske hellre prutar på priset? Vad tror ni???
 
Visar ni huset helt tomt eller finns det möbler/inredning kvar?
Om så - lägg några snygga mattor (finns för väldigt billig penning på Jysk/ÖB etc).

Själv hade jag hellre köpt gamla fula golv, än nya golv jag avskytt för att det inte var min stil.
 
Lönar det sig? Plastgolven, som hade behövt bytas redan för över 10 år sedan när vi flyttade in, är fula och trasiga. Men i området som huset ligger i är huspriserna låga, och jag räknar inte med att få mer än kanske 375000 kr för huset. Köptes för drygt 10 år sedan för 250000 kr. Vi har bytt värmeanläggning från en gammal vedpanna till en luft-vatten-värmepump samt renoverat badrummet. Nu tror min pappa att det är värt att byta ut golven mot t.ex. laminat, men jag är väldigt tveksam. Ytorna är rätt stora, och vi kommer inte att kunna lägga golven själva pga ojämnheter och dylikt i underlaget. Alltså lär det gå på åtskilliga tusenlappar. Tveksamt om köparen ens har samma smak, så de kanske hellre prutar på priset? Vad tror ni???
Vi hade en värderingskvinna här i veckan som påpekade just att vi inte hade samma golv i hela lägenheten... Det var ett minus enligt henne. Dessutom har de lagt golvet på fel håll i hallen. Vi har själva aldrig funderat över detta faktum och jag tror inte att de flesta gör det heller. Men det är alltså ett tips om huset är litet - välj samma golv och lägg det i samma riktning i hela huset. OM du väljer att byta alltså.

Vi kommer inte att lägga tid och pengar på att byta ut golvet inför en ev försäljning. Att slänga ut fullt fungerande golv för en ren utseende-fråga känns rätt omodernt rent miljömässigt.
 
Visar ni huset helt tomt eller finns det möbler/inredning kvar?
Om så - lägg några snygga mattor (finns för väldigt billig penning på Jysk/ÖB etc).

Själv hade jag hellre köpt gamla fula golv, än nya golv jag avskytt för att det inte var min stil.
Det säljs nästan tomt. Vi kommer att lämna kvar ett par möbler bara.
 
Vi hade en värderingskvinna här i veckan som påpekade just att vi inte hade samma golv i hela lägenheten... Det var ett minus enligt henne. Dessutom har de lagt golvet på fel håll i hallen. Vi har själva aldrig funderat över detta faktum och jag tror inte att de flesta gör det heller. Men det är alltså ett tips om huset är litet - välj samma golv och lägg det i samma riktning i hela huset. OM du väljer att byta alltså.

Vi kommer inte att lägga tid och pengar på att byta ut golvet inför en ev försäljning. Att slänga ut fullt fungerande golv för en ren utseende-fråga känns rätt omodernt rent miljömässigt.
Är det verkligen vanligt att man har samma golv i alla rum?? Tror aldrig att jag sett det....
 
Jag håller med de andra låt köparna välja sina golv själva. Vi köpte hus i feb, sovrummen var nyligen renoverade men med golv som i alla fall jag inte alls trivs med (sambon tycker golven är ok typ), men samtidigt är vi för snåla för att renovera om på nytt när vi har annat att lägga pengar på. Det känns dock tråkigt att ha golv man inte trivs med, jag tycker det är rörigt, vi har fyra olika golv på typ 40 kvm (två sovrum hall och badrum).
 
Är det verkligen vanligt att man har samma golv i alla rum?? Tror aldrig att jag sett det....
Vi har det i de rum som har samma typ av golv. Dvs där vi har parkett har vi likadan parkett i samma färg och samma riktning i alla rum. För oss är det viktigt. Jag skulle definitivt störa mig på om det var två olika sorters parkett eller laminat, och ännu mer om inte allt golv låg i samma riktning. Eller det värsta - blanda parkett och laminat.
 
Vi har det i de rum som har samma typ av golv. Dvs där vi har parkett har vi likadan parkett i samma färg och samma riktning i alla rum. För oss är det viktigt. Jag skulle definitivt störa mig på om det var två olika sorters parkett eller laminat, och ännu mer om inte allt golv låg i samma riktning. Eller det värsta - blanda parkett och laminat.
Haha... Du hade inte klarat av mitt nya lilla hus på 67 kvm. Parkett i hallen. Trägolv i vardagsrummet. Plastmatta i två sovrum, kök och hall (samma plastmatta i sovrummen samt i de två sistnämnda) samt våtrumsmatta i badrummet. Sju utrymmen - fem olika golv....
 
Vi har det i de rum som har samma typ av golv. Dvs där vi har parkett har vi likadan parkett i samma färg och samma riktning i alla rum. För oss är det viktigt. Jag skulle definitivt störa mig på om det var två olika sorters parkett eller laminat, och ännu mer om inte allt golv låg i samma riktning. Eller det värsta - blanda parkett och laminat.

Och jag har aldrig ens reflekterat över att alla golv "ska" vara samma. För mig är det en helt ny tanke. Här kommer nog alla golv vara olika även i fortsättningen. Varje rum får sin egen karaktär även efter renoveringen. Plastmattorna ska väck från hallen nere, hallen uppe, trappen och köket men jag har inte bestämt vad det ska vara i stället. I vardagsrum/matsal ska det även i fortsättningen vara såpskurat golv och på kontoret byter jag inte heller ut golvet. Där är det kork. Om jag lägger trägolv i köket kommer det att gå i en annan riktning än det såpskurade jag har i vardagsrum/matsal som ligger intill. Det är otänkbart att lägga ett trägolv på tvären i köket så då blir det olika i rummen. Sovrummen på övervåningen är av trä båda två, men det ena golvet är färgat på något sätt. Troligen lämnar jag det som det är om jag inte kommer på något enkelt sätt att få bort färg/bets/fernissa eller vad det nu är.
 
Är det verkligen vanligt att man har samma golv i alla rum?? Tror aldrig att jag sett det....
Jag har sett det i nybyggen och helrenoverade hus/lägenheter. Det kräver ju som någon sade att en och samma renoverar alltihop. Här var två rum nyfixade med jättefina trägolv när vi flyttade in, ett golv byttes i samband med köp då säljaren hade förstört det under sin ombyggnad. Tre golv är samma som förrförra ägaren valde. Inte nog med det, vi har 3 olika golvlister, 4 olika lister/trösklar mellan rummen och inte ett enda rum är helvitt ;)

Visst, det platsar inte i Sköna hem, men det är mysigt, hemtrevligt och huset är för 17 över 50 år gammalt. Då tycker inte jag att det ska se helt nytt ut, charmigare med lite patina.
 
Vi kommer ha 3 sorters ekparkett (alla enstav) när vi är klara.
* Vitlaserat, matlackat i kök, matrum, vardagsrum och hall.
* oljat, borstat i bibliotek, kontoren och på sovloftet
* oljat, borstat, mörkare i sovrummen

Men då blir vårt hus 225 kvm stort så det behöver vara lite variation. Alla golv läggs på samma håll och så även trädäcket utanför.
 
Hur är skicket i övrigt? Är det bara golven som är kassa och allt annat i toppskick? I så fall skulle jag definitivt lägga in ett golv. Är dock resten av skickat som så att det behöver målas på väggar och tak, fixa till skavda lister och foder, byta kök, renovera badrum osv så kan ni skippa golvet.

Antingen vill en ny ägare fixa det mest eller inget. Och de som vill fixa inget köper ett "klart" hus och finjusterar med färger och tapeter.

Du behöver fundera på i vilken kategori ditt hus hamnar i.

Mvh Miks
 
Lönar det sig? Plastgolven, som hade behövt bytas redan för över 10 år sedan när vi flyttade in, är fula och trasiga. Men i området som huset ligger i är huspriserna låga, och jag räknar inte med att få mer än kanske 375000 kr för huset. Köptes för drygt 10 år sedan för 250000 kr. Vi har bytt värmeanläggning från en gammal vedpanna till en luft-vatten-värmepump samt renoverat badrummet. Nu tror min pappa att det är värt att byta ut golven mot t.ex. laminat, men jag är väldigt tveksam. Ytorna är rätt stora, och vi kommer inte att kunna lägga golven själva pga ojämnheter och dylikt i underlaget. Alltså lär det gå på åtskilliga tusenlappar. Tveksamt om köparen ens har samma smak, så de kanske hellre prutar på priset? Vad tror ni???
Jag hade inte lagt nytt golv för försäljning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp