Byta innedörrar och gångjärnstyp

S

susekl

Skulle vilja byta ut våra tråkiga vita innerdörrar mot något snyggare och vill helst slippa byta karmar .men eftersom vi bor i en lägenhet byggt slutat på 60-talet början på 70-talet (området är rätt stort och det börjades bygga -68 eller -69 tror jag) så har jag i alla fall förstått så mycket som att jag måste veta om vi har tappgångjärn eller snap in gångjärn. Har man tappgångjärn så måste man beställa en dörr av äldre standard tydligen och givetvis mäta noggrant så att måtten stämmer. Har försökt läsa mig till och titta på bilder på nätet men det är knepigt ändå att fatta tycker jag. Tycker inte att våra gångjärn liknar nåt av det jag sett på bild, kan det finnas fler standarder? Nån som har bättre koll?
 
Sv: Byta innedörrar och gångjärnstyp

är det tappgångjärn så beställer man mycket riktigt dörr av äldre standard, kostar tyvärr lite mer.
om du vandrar in till en bygghandlare så kan du t.ex. kika i swedoors eller doorias kataloger hur du skall mäta för att beställa en gammal dörr.
du behöver dessutom veta om den är höger eller vänsterhängd... det gör du genom att stå på den sida där dörren öppnas mot dig och ser på vilken sida gångjärnen hänger.

lycka till.
 
Sv: Byta innedörrar och gångjärnstyp

Okej tack för svaret, ska gå runt och se om jag kan få tag i några kataloger då. :)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är med i ett väldigt spännande projekt på jobbet och det bästa stället att vända sig till för att få inspiration är förstås Buke...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: majola
·
Hemmet Vi behöver två nya innerdörrar till vårt hus byggt -68. Det går tydligen inte att köpa moderna dörrar och sätta in för de gamla är av...
Svar
13
· Visningar
3 224
Senast: hvala
·
Hemmet Vi håller på att renovera ett 70-tals hus, de förra ägarna har inte gjort så mycket i huset mer än lite tapetsering och målning så vi...
Svar
3
· Visningar
8 403
Senast: hvala
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 393
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp