Byta jobb ofta?

Zoya

Trådstartare
Hur ser arbetsgivare/rekryterare på att man bara jobbat kort tid på sitt nuvarande jobb när man söker nytt?

Jag har bara arbetat 2 mån på mitt nuvarande jobb och trivs väl ok men har nästan sedan början av olika skäl känt att jag nog inte tänker bli så långvarig men att jag nog bör stanna ett par år för att få erfarenhet osv.
Har nu på annons hittat ett jobb på ett företag jag länge spanat på och inom en bransch jag alltid velat jobba inom bl.a p.g.a mycket bra karriärsmöjligheter. Annonsen känns dessutom som skriven för mig.

Är dock lite rädd för att jag ska ses på en "hoppetossa" som byter jobb ofta. Något tips på hur man ska formulera sig i ansokan för att visa på att man faktiskt är en stabil person (vill inte skriva att jag typ inte trivs eller så för det tror jag inte uppskattas, eller?)
 
Sv: Byta jobb ofta?

En gång är ingen gång. Flera gånger är ett mönster.

Undvik att kritisera din nuvarande arbetsgivare. Berätta om de positiva sakerna du tagit del av där. Sen kan man ju tillägga att du förstått att dina utvecklingsmöjligheter visat sig vara mer begränsade än från början antytts. Kanske inkludera att din initiala tanke inte varit att söka en ny position så snabbt men när du såg annonsen... bla bla(något konstruktivt och professionellt här).

T ex
 
Sv: Byta jobb ofta?

Är det så kort tid kan du alltid mörka att du jobbat där alls. Två månader är ingenting och är ju knappt en lucka alls i ditt cv.
 
Sv: Byta jobb ofta?

Jag har haft många olika jobb, en del kortare än andra, och hitills har det aldrig varit något problem inför att få nästa jobb. Alla rekryterare som jag har pratat med ser det som en fördel.

Sen så är det inte lika "allvarligt" längre att hålla på och byta jobb, det är ju snarare konstigt och ovanligt (i mina kretsar) med de som haft samma jobb i mer än 2 år... Min sambo är extrem-extrem som haft samma arbetsgivare i 8 år.
 
Sv: Byta jobb ofta?

Sen så är det inte lika "allvarligt" längre att hålla på och byta jobb, det är ju snarare konstigt och ovanligt (i mina kretsar) med de som haft samma jobb i mer än 2 år... Min sambo är extrem-extrem som haft samma arbetsgivare i 8 år.

Intressant...vad är det för bransch?
 
Sv: Byta jobb ofta?

Jo, det är väl lite så jag tänkt lägga upp det i sådana fall. Var ju dock "bara" 1,5 år på mitt tidigare jobb också. Vet ej om det räknas som kort tid det med. Jobbet innan var jag dock anställd mellan 2005-2011 (delvis tjänsteledig i omgångar).
 
Sv: Byta jobb ofta?

Är det så kort tid kan du alltid mörka att du jobbat där alls. Två månader är ingenting och är ju knappt en lucka alls i ditt cv.

Fast jag hade isf tänkt uppge min tidigare chef som referens och då blir det ju inte så lyckat om jag mörkar att jag slutat där och börjat nytt jobb.
 
Sv: Byta jobb ofta?

Fast jag vet inte om det är "branschbundet". Det beror väl snarare på den enskilda rekryteraren - vad den anser om att man byter jobb ofta, det är iaf så jag tror att det är.
 
Sv: Byta jobb ofta?

Är det så kort tid kan du alltid mörka att du jobbat där alls. Två månader är ingenting och är ju knappt en lucka alls i ditt cv.

Nja, det är lite for lätt att lista ut att man ljugit i sitt CV.. Jag ser kanske en varje månad som ljugit/ändrat sitt CV och det är lika uppenbart varje gång.
 
Sv: Byta jobb ofta?

Det är väl inget konstigt? Om du dessutom kan ha tidigare chef som referens så tror jag det också väger till din fördel. Det visar ju att det inte är på grund av att du inte passar in på arbetsplatsen som du söker det nya jobbet utan för att du helt enkelt kände att det sökta jobbet är precis det du vill jobba med. Man kan ju inte passa på att ansöka om drömjobbet även om man trivs med sitt jobb.

Jag känner en person som efter ett par jobb hos en arbetsgivare bytte jobb till en konkurrent bara för att säga upp sig en månad senare och söka sitt gamla jobb tillbaka hos tidigare arbetsgivaren. Och fick jobbet. :) Jag tror inte personen är körd i branschen trots detta, även om den är rätt liten så att "alla känner alla inom Sverige" och djungeltrumman går fortare än Guran hinner blinka... :D
 
Sv: Byta jobb ofta?

Nja, det är lite for lätt att lista ut att man ljugit i sitt CV.. Jag ser kanske en varje månad som ljugit/ändrat sitt CV och det är lika uppenbart varje gång.

Här handlar det om två månader. Vem vill veta vad någon gjorde mellan april och maj 2000-någonting? Man kan ju lika gärna ha haft en lite längre semester.
 
Sv: Byta jobb ofta?

Jag skulle inte se nåt problem i det. Om du verkligen vill ha detta jobb är det inte svårt att motivera... du kunde ju inte veta när du tog nuvarande jobb att detta skulle dyka upp?

I min bransch är det en ganska lång upplärningstid. Därför vill man inte ha folk som hoppar runt vartannat år, så här är det nog värre att ha 5 anställningar på 1-2 år i CV än att ha längre anställningar blandat med en kort på 2 mån. På 2 mån har dom inte hunnit slösa så mkt pengar och resurser på nån ändå ;)
 
Sv: Byta jobb ofta?

Jag tror inte heller att det rent generellt skulle vara ett problem att "mörka" en anställning som bara varat ett par månader men i mitt fall vill jag inte det dels för att den här anställningen jag har nu är en merit för mig och sen för att jag som jag nämnde tänkte använda min förra chef som referens :)
 
Sv: Byta jobb ofta?

Nja, det är lite for lätt att lista ut att man ljugit i sitt CV.. Jag ser kanske en varje månad som ljugit/ändrat sitt CV och det är lika uppenbart varje gång.

Fast det beror väl på vad man ändrat/ljugit om? Skriver man t ex att man jobbar som XX eller varit anställd på företag YY trots att man aldrig gjort/varit det så märks det nog ganska omgånde.

Men du som jobbar med rekrytering - hur ser du på att man vill byta jobb nästan omgående efter sin senste anställning?
 
Sv: Byta jobb ofta?

Äsch - om du berättar det här så lär det ju inte vara några problem:

Har nu på annons hittat ett jobb på ett företag jag länge spanat på och inom en bransch jag alltid velat jobba inom bl.a p.g.a mycket bra karriärsmöjligheter. Annonsen känns dessutom som skriven för mig.

Det är ju inte som om att du vill sluta på din nuvarande arbetsplats och därför letar annat - utan det är ju så att du hittat ett annat jobb som du verkligen vill ha.
Se bara till att framhäva det så är det nog inga som helst problem.
 
Sv: Byta jobb ofta?

Jag har bytt jobb massor med gånger. Jag är 52 år och har varit på mitt nuvarande jobb i 4 år, det är det längsta jag stannat på en arbetsplats. Nu är jag eventuellt på gång att byta jobb igen :) Jag har aldrig haft svårigheter att fått jobb. Jag har huvudsakligen arbetat inom två olika yrkesområden.
 
Sv: Byta jobb ofta?

Fast det beror väl på vad man ändrat/ljugit om? Skriver man t ex att man jobbar som XX eller varit anställd på företag YY trots att man aldrig gjort/varit det så märks det nog ganska omgånde.

Men du som jobbar med rekrytering - hur ser du på att man vill byta jobb nästan omgående efter sin senste anställning?

Ja det har du absolut rätt i. Jag menade mer att om man precis bytt jobb och ångrar sig så är det bättre att erkänna det och vara ärlig än att hitta på en massa trams om att man varit på semester etc. Senast förra veckan var det en man som gjorde precis det och vi kom på honom senare under dagen efter lite research. Vi konfronterade honom, han bad om ursäkt och tyckte det var superpinsamt.

Vi kan alla göra misstaget att välja fel jobb eller hamna i fel företag, visst ser det inte perfekt ut i CVt men det är som sagt mycket bättre att vara ärlig om varför man byter jobb (och därmed erkänna att man VET att det inte ser bra ut). Byter man jobb för att ens dromjöbb precis blivit ledigt kan jag som rekryterare forstå det, däremot har jag inget överseende om man ljuger.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 178
Skola & Jobb Jag känner att jag behöver byta jobb. Just nu jobbar jag i reception och arbetsmiljön har blivit så pass dålig senaste månaderna att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 328
Senast: Nahar
·
Skola & Jobb Jag är a) djävligt trött på Mälardalsvinter, b) vill bo vid havet och c) har en allmän livskris till följd av långvarig stress på jobbet...
Svar
0
· Visningar
506
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp