Byta stall? Behöver nog höra andras åsikter.

5

55555

Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig.

Jag har ett sto sedan februari och vi har haft det ganska så krångligt, fram tills våren. Varken ridning, skoning eller lastning har funkat. Ridningen och skoningen funkar nu, skoningen tack vare lugnande medel. Och lastningen fungerar fortfarande inte så bra.

Jag stå i ett mindre stall, det finns två andra hästar där. Min häst går själv i en väldigt stening hage, som tyvärr har börjat blivit allt mer stenig och lerig. Både jag och hästen trivs med att hon går själv, då hon kan sparkas och har ett ganska så stoigt humör. På gården finns det en nästan oanvändbar liten ridbana, har dock tillgång till en annan ridbana på granngården men med jätte dålig belysning. Går alltså bara att rida där när det är ljust. Underlaget är inte heller det bästa tyvärr. Har dock världens bästa ridvägar, kan rida alltifrån tio minuter till tre timmars ridturer. Har stått i det här stallet i nio år och stallägarens dotter och jag är jämngamla och hon är min äldsta barndoms kompis och vi har väldigt roligt ihop, i stallet. Vi funkar jätte bra.

Men nu det här halvåret är det så jäkla tufft! Med ponnyn jag hade förut så red jag bara ut och trivdes ypperligt med det, att bara rida i skogen. Men min nuvarande häst blir understimulerad och het om hon inte får gå på volten 2-3 gr veckan. Jag går nu sista terminen och kommer att ta studenten i vår och i nu läget så blir skolan otroligt lidande då jag prioriterar hästen, kanske lite för mycket. Hon ska helst ridas eller longeras 5 eller helst 6 dagar i veckan för att må bra. Hästen tycker dessutom att mörkret är skrämmande.

Jag skulle så gärna ha tillgång till ridhus! Om lastningen skulle fungera bra så skulle jag kunna åka iväg till ridhuset, men då nästa problem. Jag har körkort men jag vill inte åka själv med henne och min häst intresserade mamma jobbar väldigt mycket och det är sällan vi har tid samtidigt. Plus att det tar sån tid att åka iväg och det blir inte riktigt av.

Min mamma försöker avlasta mig två gånger i veckan eller iallafall en, men hon vill inte rida hästen fullt ut. Hon skrittar bara eller longerar då hästen är väldigt busig. Det är väl egentligen inte problemet, grejen är ju den att träningsmöjligheterna är så små..

Det finns några stall i närheten av ridskolan, med skritt avstånd. Bland annat ett större stall med 15-16 st boxar även ett mindre utestall. Men är inte så pigg på att stå i ute stall.. Åt andra hållet finns det ännu ett stall med ridanläggning.

Frågan är egentligen inte om jag ska flytta hästen, frågan är när. Nu "kan" jag åka ifrån skolan tidigare men sen när jag förhoppningsvis får ett jobb så kan jag ju inte göra det.

Plus med stallet som jag står i:
+ bra gemensamhet
+ jätte bra ridvvägar
+ tryggheten, har ju ändå stått där i nio år.
+ kan ta med vänner på uteritter då de kan låna en av de andra hästarna

Sånt som är minus är att jag får hjälpa till otroligt mycket, även för sådant som ska ingå. In och utsläpp, fodring och sådant. Inga bra träningsmöjligheter. Hagen har blivit sämre. Stallägaren har ett väldigt skiftande humör.

Det som tar emot väldigt mycket är också att min förra ponny ligger begravd bredvid gården, vilket känns otroligt jobbigt att flytta ifrån.

Som idag hade jag tänkt att jag skulle rida dressyr på volten men det är fryst i marken så det går ju inte. Vad har jag då för valmöjligheter idag? Att ut och skritta och hoppas på att det är mjukt i skogen..

Har nästan skrivit en hel uppsats, men vad gör man? Vart börjar man? Det är ju ändå ganska så känsligt, att höra sig för om stall. Med tanke på att stallägaren säkert skulle bli irriterad över det, att vi funderar på att flytta. (= Ännu sämre stämning blir det då)

Känner mig bara allmänt nedstämd och vet inte vad jag vill. Vad ska jag göra?
 
Sv: Byta stall? Behöver nog höra andras åsikter.

Om du inte är nöjd, så byt stall,.
Å andra sidan vet du inte vad du får i stället - vad gäller trivsel och liknande.

Jag förstår inte varför hästen "behöver" jobba på volt flera dagar per vecka? Man kan träna ganska avancerade dressyrövningar ute längs grusvägar också (antar att du har tillgång till sådana då du skriver om bra ridvägar).
En annan sak är om du inte vill rida annat än i paddock.

Kolla med de andra ställena hur mycket som ingår och hur mycket du själv behöver göra, innan du pratar med din nuvarande stallägare. Kan ju vara så att en flytt inte blir intressant ändå, utifrån de möjligheter som ges på andra platser.

Kostnaden kan förstås också vara en viktig faktor: är det billigt eller dyrt där du står nu?
Avståndet: om du exempelvis har promenadavstånd nu men måste ha något slags fortskaffningsmedel till andra alternativ.
 
Sv: Byta stall? Behöver nog höra andras åsikter.

Innan jag flyttade från stallet så skulle jag prova några olika åtgärder.

Skaffa en pannlampa, då kan du rida på den större ridbanan även om den har dålig belysning samt rida på alla de fina vägarna. Hästar ser bra i mörker, är du säker på att det inte är något annat problem med din häst än att den tycker att mörker är skrämmande?

Sysselsätt hästen när du rider, hela tiden. Även i skritt. Lägg upp ett träningsprogram för din häst, kanske är det bättre om du tar dig tid för ett rejält pass varannan dag istället för korta och lågintensiva passa varje dag? Då kan du koncentrera dig mer på skolan de dagar du inte rider.

Sysselsätt hästen i hagen. Fri tillgång på mat, använd slow feeding-nät om den inte kan ha obegränsad tillgång.

Om inget av ovanstående hjälpte så skulle jag flytta. Eftersom du verkar trivas med stallet i övrigt så tycker jag att du ska testa lite olika saker innan du flyttar. Kanske du kan förvarna stallägarna om att du kommer att flytta efter att du gått ut skolan? Då hinner både du och de vänja er vid tanken.
 
Sv: Byta stall? Behöver nog höra andras åsikter.

Svarar båda.

Hjälpte till i ett stall i närheten av ridskolan i några månader förra vintern, så vet hur de rutinerna ser ut och vet i stora drag vilka som står där. Tyckte dock att det var lite opersonligt att stå där, men samtidigt så var det inte min egna häst jag tog hand om då.

Rider med pannlampa och det funkar rätt så hyffsat men vissa dagar så går det inte alls lika bra. Men det får hon vänja sig vid, att gå framåt med en pannlampa som lyser. Men problemet nu är ju att underlaget i den större volten har frusit, så det är därför jag inte kan rida där nu. Skrev det nog lite luddigt i förra inlägget :)

Sysselsätter henne så gott jag kan när jag rider ut, rider serpentin bågar, ställer henne hit och dit. Volten behöver jag för bådas skull, dels att hon tycker att det är roligt att arbeta och det tycker jag också. Hon är van ifrån försäljningstallet där jag köpte henne ifrån att gå 5 dagar i veckan i ett ridhus och jobba.

Hon har fri tillgång till hö ute hennes hage är annars väldigt kuperad. Minus då på alla stenar.

Det skulle vara så smidigt att kunna anpassa hästen mer efter vardagen nu på vinter halvåret.
 
Sv: Byta stall? Behöver nog höra andras åsikter.

Du kan ju alltid prova och flytta och se hur det känns och höra med nuvarande stallets ägare om du kan få komma tillbaka inom någon månad omdet skulle vara så att du och hästen inte trivs på nya stället och då betala kallhyran för din gamla box under tiden.
 
Sv: Byta stall? Behöver nog höra andras åsikter.

Det kan ju vara trevligt i det stora stallet även om det är lite opersonligt.

Pannlampan är det ju bara att nöta på med. Om under laget är ojämnt fruset så förstår jag problemet, annars är det ju bara att skrittjobba där och vänta på snön?

Även om hästen är van sen tidigare att gå i fem dagar per vecka så betyder det ju inte att den inte kan vänja sig vid något annat. Jag hade provat varannan dag, kanske kombinera en uteritt i så högt tempo som möjligt med ett pass på ridbanan avslutat med en skrittrunda. Det är ju att anpassa hästen efter vardagen.
 
Sv: Byta stall? Behöver nog höra andras åsikter.

Visst kommer det säkert att underlätta när snön kommer, lite iallafall.

Det jag menar med att kunna anpassa hästen mer efter vardagen så menar jag det att nu så åker jag tidigare (väldigt ofta) från skolan och stressar direkt till stallet utan att åka hem innan, för att hinna rida innan det blir alldeles för mörkt. Även helgerna måste anpassas, måste planera in ridningen antingen på fm eller runt lunch. Det jag skulle vilja göra är att gå fulla skol dagar, hem och äta och sedan kunna rida efter det, då i ett ridhus. Eller om det iallafall hade funnits bra belysning.

Såklart ska hästen anpassas och kunna ridas ut och det gör hon. Innan det blev så hårt i marken så varierade jag mellan att bara rida ut, både rida ut och avsluta på volten eller bara rida ett pass på volten. Samtidigt som hon behöver jobba mycket så tycker jag att det är väldigt roligt att arbeta henne på volten. :)
 
Sv: Byta stall? Behöver nog höra andras åsikter.

Om jag var du skulle jag stannat kvar, eftersom det jag vill ha i ett stall finns i det stall du står, förutom dålig hage;)

Men du, verkar ju inte helt nöjd? Så då hade ja nog börjat fundera på att flytta.
Men det går att rida dressyr i skogen, man behöver inte vara skogsmulle bara för att man rider i skogen ofta/alltid. Även om det kan vara lättare på ridbana, man behöver inte heller ha belyst ridbana för att träna, det går alldeles utmärkt att rida i mörker, slå länge det inte är kolsvart;)

beroende på vart du bor så kommer ju snön förbättra underlaget :)
 
Sv: Byta stall? Behöver nog höra andras åsikter.

Men när snön kommer så lär ju en pannlampa fungera väldigt bra på ridbanan och då spelar det ingen roll om du åker hem och äter innan. Den här tiden på året har jag aldrig bråttom till stallet efter jobbet, det är ju mörkt i princip oavsett när jag är där.

Om du känner att du absolut måste ha ett ridhus så flytta till ett stall där det finns.
 
Sv: Byta stall? Behöver nog höra andras åsikter.

Jag håller med flera andra, skaffa en pannlampa och sen vänj hästen vid mörkret.
Jag har under hela mitt liv ridigt ut i kolsvart mörker på olika hästar och det fungerar bra. På en ridvolt är det ju inga problem om det är mörkt, värre på vägarna då man inte vet om det väntar en älg bakom krönet.
(sen att det är fryst, det blir det ju på vintern. Bara att vänta på snön..)

Kanske läge att transportträna? Då kan du ju stå kvar i ditt stall och enkelt ta dig till ridhus på kvällen.

Jag tycker det är en fördel med mindre stall, det är mer lugn miljö för hästarna och det är ofta lättare att anpassa rutinerna efter de som står i stallet.
 
Sv: Byta stall? Behöver nog höra andras åsikter.

Jag håller med Clivia om att det verkar vara lönt att prova dom möjligheter som finns på stället du är nu. Men jag vet, visst är man begränsad vintertid utan ridhus eller fungerande ridbana. Det finns ingen äng, hage eller vall som ni kan använda som ridbana de dagar volten är frusen? Vintertid trampar man ju oftast inte sönder dem om man bara rider där de dagar det är fruset. Skulle det kunna gå att hitta en medryttare till din häst som kan hjälpa dig att motionera henne? Går det att göra något med foderstaten som gör att hästen inte blir så "övertänd"?

Om du inte hittar någon annan utväg tycker jag nog att det låter som om det vore bra för dig att flytta till ett ställe med ridhus. Eftersom inte dina nuvarande stallägare kan erbjuda det så bör dom ju ha förståelse för att du behöver flytta för att få förutsättningarna som behövs för er. Lycka till!
 
Sv: Byta stall? Behöver nog höra andras åsikter.

Blir väl så att jag stannar över vintern och kanske sommaren men sen kommer jag nog så småningom att byta stall.

Stallhyran är väldigt hög i nuvarande stallet, hyran är lika hög som den i det större stallet. Och där har jag tillgång till ridhus, två utebanor och det är även helinackordering där.
 
Sv: Byta stall? Behöver nog höra andras åsikter.

Klart att man kan härda ut men frågan är om det är det du vill
eller om du vill ha kul också?

Ett alternativ är att flytta till ridhus över vintern och stå i det mindre stallet på somrarna? Om du ändå tänkt flytta, flytta nu.
 
Sv: Byta stall? Behöver nog höra andras åsikter.

Visst kan du vänja hästen vid att rida ut i mörkret med pannlampa osv, men ibland får man faktiskt göra det enkelt för sig. Om det just nu funkar bäst att arbeta på ridbanan så varför inte prova att ställa sig någonstans med de träningsmöjligheter du vill ha? Jag har själv haft en liknande häst som krävde extremt mycket mental stimulans så jag förstår precis vad du menar. Det hjälpte inte hur mycket jag försökte hitta på när vi red ut. Hon tyckte att det var astrist i alla fall och fick bara massor med överskottsenergi och var i princip omöjlig att springa trött. Fick hon välja själv så styrde hon stegen mot ridbanan och ville att jag skulle ge henne intressanta arbetsuppgifter. Jag har aldrig haft en sådan häst förut så det var väldigt ovant, i synnerhet som jag själv älskar att rida ut och gärna "dressyrar" i skogen och på vägen. Hade jag varit i dina kläder så hade jag sett till att möta upp hästens behov.

Det kanske också är dags att du flyttar? Du har trivts bra och har många minnen i nuvarande stallet, men det verkar som att det inte fungerar riktigt bra längre. Det du skriver om stallägaren, att du får sköta sådant som egentligen ska ingå och att hagen inte är bra är ju sådant som inte kommer att ändra sig och hyran lär ju inte heller bli billigare. Visst, det är en chansning att flytta, men tänk om det blir bättre?! Det får du aldrig reda på om du blir kvar.
 
Sv: Byta stall? Behöver nog höra andras åsikter.

Ett alternativ är att erbjuda ditt nuvarande stall kallhyra, alltså behåll stallplatsen men flytta till annat stall över vintern med tillgång till ridhus eller vad du nu vill ha. När vädret börjat lätta och det börjat ljusna till våren kan du flytta tillbaka. Det är dock en förutsättning att du är villig att betala dubbla stallhyror ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 051
Senast: Smurfoff
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 477
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 013
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 029
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp