Byta stall?

Smurfoff

Trådstartare
Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens två hästar. Min går ihop med de ena stoet och ponnyn går själv. Hagarna är ganska små och nu är de väldigt leriga. Min häst har börjar gnaga på staketet för hon verkar vara uttråkad. Finns padock på gården men inte jättemycket uterittsmöjligheter. Inget ridhus hyr heller ut ridhuskort så måste alltid rida ute. Jag trivs bäst att rida ut, men de jag står hos rider nästan bara i padock eller om de väl rider ut så vill de oftast rida själv. Jag tycker de är tråkigt att komma till ett tomt stall och att alltid rida ut ensam. Sen tycker jag synd om hästen som stod på lösdrift med stora hagar innan hon kom till mig och nu är hon instängd i en liten lerig hage. Hon rids 5 dagar i veckan ca så hon är aktiverad men känns som de dagarna hon vilar så vill hon bara komma in för hon är så uttråkad i hagen. Har tittat på lite stall runt omkring men priserna blir ca 2000 kr dyrare. Men har ett ställe som är ca 13 min körväg där de är mestadels lösdrigt men under vintern står de på box men de är stora hagar. Jag vet inte varför men jag känner mig dum mot stallägaren att byta stall då jag även hyr lägenhet. Men jag vill egentligen vara i ett stall med mer gemenskap och att man har någon att rida med. Är också väldigt bekvämt att ha hästen hemma och sparar ju på den tiden. Hur hade ni gjort i min sits? Tänker jag på hästens bästa så är de ju att flytta för att få större hagar. Men för min egen bekvämlighet är de att stå kvar.
 
Byt stall säger jag. Livet är kort. ;)

Sen motsäger du dig själv lite med sista meningen. För din bekvämlighets skull vill du ju ha fler ekipage runt dig och då är ett större stall bättre. Visst är det smidigt att ha nära till stallet, men 15 min tar ingen lång tid alls att köra och vem vet, du kanske flyttar själv också rätt vad det är?
 
Byt stall säger jag. Livet är kort. ;)

Sen motsäger du dig själv lite med sista meningen. För din bekvämlighets skull vill du ju ha fler ekipage runt dig och då är ett större stall bättre. Visst är det smidigt att ha nära till stallet, men 15 min tar ingen lång tid alls att köra och vem vet, du kanske flyttar själv också rätt vad det är?
Vi kommer inte flytta ifrån lägenheten där vi bor, vi trivs ju bra här och är nära till jobb osv, bra hyra. Men just stallet hade jag önskat mer folk och sällskap samt hagarna framför allt.
 
Jag hyr också lägenhet på en stor gård och hade hästen inhyrd i stallet på gården, men störde mig mer och mer på att det var för lite ät-tid och att saker inte lagades när det gick sönder, att inte stallplanen grusades (lervälling), att det inte skottades på vintern utan blev isgata osv.
Bor fortfarande kvar i lägenheten, men flyttade hästen till ett fantastiskt ställe 5 minuter bort. Skulle aldrig flytta tillbaka hästen till gården igen (har visserligen hunnit skaffa en ny häst, som fick komma till det bra stället direkt), det är sååå skönt att ha honom på ett ställe där han trivs och där man själv känner sig säker på att stallägaren sätter hästens bästa främst alltid.

Så jag säger också: Flytta hästen.
 
Flytta din häst 😊. Hade min på samma gård där vi hyrde ett litet hus men eftersom hästhållningen inte var bra så flyttade jag hästen helt enkelt. Ett par år senare flyttade vi med 😊.
 
Det finns inte möjlighet att göra hagarna större? Att stallägaren tar in någon mer inackordering?
 
Ska titta på 3 stall i helgen. Två som är ca 10-15 min körtid, ena är en lösdrift men ej fri tillgång utan fodring 4 ggr per dag nu i vinter sen bete på sommaren. Då jag tror min häst kommer bli smällfet på fri tillgång. Sen ett ställe med uppfödning/hopphästar som även har en del inackderingar stora hagar å hästarna går 2 och 2. Inget av ställena har ridhus men båda har ridbana. Sen är de ett lite mindre stall men som ligger mitt i en häststad nära till ridhus osv. ockspå ca 15 min körning. Ska titta på alla och se var hästen och jag kan trivas bäst.
 
Dock har jag en månads uppsägningstid som gäller vid månadsskifte, så om jag säger upp mig nu är de 1/1 jag kan flytta. Jag ska försöka fråga om man kan flytta tidigare 1/12. Hon går endå själv just nu men samtidigt kanske de vill ha in stallhyran?
 
Dock har jag en månads uppsägningstid som gäller vid månadsskifte, så om jag säger upp mig nu är de 1/1 jag kan flytta. Jag ska försöka fråga om man kan flytta tidigare 1/12. Hon går endå själv just nu men samtidigt kanske de vill ha in stallhyran?
Du kan flytta när du vill men normalt vill folk ha in stallhyran och man utför eventuella sysslor.
 
Dock har jag en månads uppsägningstid som gäller vid månadsskifte, så om jag säger upp mig nu är de 1/1 jag kan flytta. Jag ska försöka fråga om man kan flytta tidigare 1/12. Hon går endå själv just nu men samtidigt kanske de vill ha in stallhyran?

Flytta kan du göra när du vill men du behöver troligen betala hyra tiden ut.
 
Då jag hyr lägenhet på gården så kommer jag erbjuda mig att hjälpa till om jag är hemma osv. För vill endå ha god ton med de vi hyr av. Men tycker de ska bli jobbigt att säga jag vill flytta hästen men själv bo kvar, så hoppas de ej tar illa upp.
 
Lösdriften var helt klar superfin och stora fina hagar och inte alls så mycket trafik och med bra ridvägar runt omkring. Jag sa upp platsen idag och får betala december ut. Men tänker isåfall flytta runt mitten av december. Tror hästen kommer trivas mycket bättre!
 
Lösdriften var helt klar superfin och stora fina hagar och inte alls så mycket trafik och med bra ridvägar runt omkring. Jag sa upp platsen idag och får betala december ut. Men tänker isåfall flytta runt mitten av december. Tror hästen kommer trivas mycket bättre!

Blev det en arab du köpte?
 

Liknande trådar

Anläggning Går i tankarna att byta arbetsplats och flytta till Uppsala från Norrland och vill så klart i såfall ta med min häst. Hur ser det ut...
Svar
14
· Visningar
1 293
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 692
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 237
Senast: Ajda
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 193
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp