Byta stall?

HästPrinsessan

Trådstartare
Hej! Det här är min första tråd då jag undrar om vad ni tycker att jag ska göra. Skulle ni ha bytt stall eller inte? Vet att jag förmodligen lagt den hör tråden fel men visste inte vart den skulle passa in då jag är ny här.

Min häst trivs bra där han är nu men det gör dock inte jag. Jag tycker att vissa delar sköts väldigt dåligt i stallet, till exempel skötseln av vattnet vilket är en av de allra viktigaste faktorerna. Ibland när man kommer till stallet är alla hästar jättetörstiga och har förmodligen inte druckit på länge, då brukar de äta snö och slicka på isen. Oftast i dessa situationer är allt vatten helst slut även fast det är sent på eftermiddagen och min stallvärd är hemma under dagarna. Ofta är det jag som sköter vattnet till hästarna även fast min stallvärd ska göra det.

I stallet jag är nu finns det två andra hästar och det vill säga två andra hästägare. Dessa två personer är mycket oengagerade och har ingen som helst känsla och passion längre. Jag är alltid ensam i stallet vilket kan vara skönt ibland men jag saknar gemenskapen man får i ett stall med andra personer som brinner för hästar och ridning. Det blir lite ensamt ibland.

Det finns varken paddock eller ridhus i närheten så det enda alternativet är uteritt, vilket jag tycker om jättemycket, eller rida på gräsbanan. Denna gräsbana sköts också mycket dåligt och är i stort sett oridbar året runt. Det är stora högar med tegel och virke i hagarna som inte tas hand om, även fast vi har sagt att vi inte vill ha vår häst bland dessa grejer. Boxarna i stallet är fyllda med skrot och bråte, kaninburar och byggprojekt vilket gör de obrukbara, om det händer något med hästarna har vi alltså inte tillgång till box.

Jag har haft häst här i ungefär fyra år då det ligger ganska nära där jag bor men jag är inte nöjd med situationen längre och jag tycker inte att det ska vara så här i ett stall. Vad tycker ni? Vad hade ni gjort?

(Förlåt för långt inlägg)
 
Jag hade sökt mig därifrån.
De brister du beskriver hade antagligen varit för allvarliga för att jag skulle vilja ha min häst där, och i praktiken är det ofta svårt eller omöjligt att få någon att göra något den inte vill/orkar i en sådan situation - oavsett vad som står i avtal.
 
Hur hamnade du ens där i början? Det låter inte som om det finns så mycket positivt alls. Tegel och virke i hagarna? Du har inte möjlighet att själv flytta ut det?
Jag tycker absolut att du ska flytta.
 
Såklart att det finns mycket bra saker med det här stallet. Kanske överdrev när jag skrev att jag alltid fyller på vattnet för det inser jag i efterhand att det inte är sant. Stallägaren är mycket bra att ha och göra med oftast och det är inte högar med virke eller tegel i alla hagar, bara i en av vinterhagarna, vilket jag vet att det egentligen inte ska vara alls egentligen. Stallägaren har varit till mycket hjälp och är ändå tacksam. Jag bor i norra Sverige och ganska avsides och detta stallet är det närmaste mitt hus om jag inte vill åka 4 mil.
 
Såklart att det finns mycket bra saker med det här stallet. Kanske överdrev när jag skrev att jag alltid fyller på vattnet för det inser jag i efterhand att det inte är sant. Stallägaren är mycket bra att ha och göra med oftast och det är inte högar med virke eller tegel i alla hagar, bara i en av vinterhagarna, vilket jag vet att det egentligen inte ska vara alls egentligen. Stallägaren har varit till mycket hjälp och är ändå tacksam. Jag bor i norra Sverige och ganska avsides och detta stallet är det närmaste mitt hus om jag inte vill åka 4 mil.

Alltså, fyra mil är nog vad jag brukar få köra för att komma ur stan och hitta vettigt stall.

Som jag ser det finns bara två alternativ: åtgärda bristerna själv eller flytta. Det verkar inte som övriga är intresserade av ändring, och då återstår bara dessa två alternativ.
 
Kan du ta upp detta på ett stallmöte, att du skulle önska att alla hjälps åt på en "fixardag"? Vattenproblemet är värre, jag hade nog flyttat pga det. Finns för många risker med dålig tillgång på vatten :(
 
Har pratat med stallägaren idag och vi har diskuterat och kommit med en lösning. Hon förstod vad jag menade. Vi ska hjälpas åt mer när hon känner att det behövs, hon har varit sjukskriven så det har varit lite tufft för henne på senaste tiden. Hon förklarade hela situationen och det känns okej nu. Vi ska hjälpas åt med hagar i helgen och allt är genomdiskuterat. Vi får se om jag byter stall ändå pågrund av att jag saknar gemenskapen men situationen kommer förmodligen förbättras inom en snar framtid. Jag har löst allting med stallägaren och allt kommer förbättras om vi gör så som vi kommit överens om. Hon är oftast väldigt bra att ha och göra med, hon är väldigt kunnig och hjälpsam vilket jag är tacksam över. Tack alla som svarat!
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 113
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
864
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 040
Senast: Smurfoff
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 460
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp