Byta stall

Shaggy

Trådstartare
Nu känner jag mig som en dålig hästägare för nu måste Novan flytta ... igen. Jag har haft Novan i ungefär 2 år och kommer nu om några dar att flytta henne till hennes 4:e, 5:e eller 6:e stall beroende på hur man räknar. När jag köpte henne stod hon i en utebox, under den sommaren fick jag flytta in henne i det stall hon stod i före uteboxen (samma hage), sen på hösten flyttade jag (för min skull) tvärs över gårdsplanen till ett nytt stall (alltså samma anläggning), på vårkanten flyttade vi från den anläggningen (för både min och hästens skull) och hon fick gå med den häst hon tidigare gått med hela vintern då den tidigare hade flyttat. Nu i vintras flyttade jag och då fick även hästen flytta och nu måste jag flytta henne för att hon fått hosta och jag vågar inte ha kvar henne i det stall hon står nu (hon kommer nu att gå i hage med den häst hon haft som boxgranne ett par månader i vinter, dom har även hamnat i samma hage ibland under våren).
När jag tänker tillbaka alla dessa flyttar så känns det inte riktigt bra i maggropen. Kan hästen må dåligt av att flytta såhär mycket? Jag tycker att hon kanske har blivit nervösare efter sista flytten men det kan ju ha andra orsaker också. Nu hoppas jag att det här blir sista flytten på ett bra tag men man vet ju aldrig :crazy:

Ja, jag tycker inte att man ska flytta hästen så mycket. Det tar flera månader för en häst att aklimatisera sig. Lära känna sin hagkompis mm. Den blir otrygg och känner sig inte hemma någonstans. Det är ju hästen enda trygga punkt (stallet). Jag tycker att du ska kolla ordentligt innan du flyttar om allt verkligen är bra för dig och din häst. Det som är viktigt för en häst är ju bestämda tider med mat, bestämda tider med in- och utsläpp, bra hagkompis, och sist stallet.

Håller inte riktigt med om att stallet är hästens enda trygga punkt, hästar är inte "bofasta" djur på samma sätt som vi människor. Däremot är de flockdjur så jag skulle snarare säga att flocken är hästens trygghet. Att byta flock är jobbigare för hästen än att byta stall. Något annat som är viktigt för hästen är rutiner, att byta rutiner är också jobbigt, framför allt för en del hästar.

Tänk dig för noga innan du byter stall, kommer det verkligen att lösa din hästs problem, eller finns det kanske något du kan göra för att förbättra situationen i det stallet hästen står idag (annat strö, öppna dörrar/fönster för bättre ventilation, annat foder, låta bli att sopa då hästarna är inne osv...). Om du däremot noga har övervägt alternativen och kommit fram till att du absolut måste flytta för att hästen skall kunna må bra så är det ju inte så mycket att göra någonting åt, då är det bara att göra det bästa av situationen. Försök t ex att behålla samma rutiner efter flytten osv.

... eller finns det kanske något du kan göra för att förbättra situationen i det stallet hästen står idag (annat strö, öppna dörrar/fönster för bättre ventilation, annat foder, låta bli att sopa då hästarna är inne osv...).
Stallet hon står i nu kommer tyvärr aldrig att fungera hur mycket man än gör åt sådant som strö och foder eftersom övriga hästar i stallet äter hö, dessutom slänger man ner hö genom en lucka ner på stallgången då hästarna är inne :crazy:. Ventilation är ju tyvärr många hästmänniskor rädda för.

Om du däremot noga har övervägt alternativen och kommit fram till att du absolut måste flytta för att hästen skall kunna må bra så är det ju inte så mycket att göra någonting åt, då är det bara att göra det bästa av situationen. Försök t ex att behålla samma rutiner efter flytten osv.
Samma rutiner som nu blir svårt. Hon kommer att gå på bete till att börja med och sen i höst så ska vi försöka öka utevistelsen markant för alla hästarna. Dessutom kommer vi att senarelägga kvällsfodringen då vi tycker att 19-19.30 är alldels för tidigt. Vi kommer att försöka undvika att hålla på med hö inne i det stall Novan ska stå, hon kommer att få hösilage. Dessutom kommer vi att senarelägga kvällsfodringen då vi tycker att 19-19.30 är alldels för tidigt. Novan kommer på det nya stället att stå i kallstall med sin hagkompis och det kommer vara jag som får bestämma hur öppet det ska vara :bow:.

Jag tycker du gör rätt som flyttar din häst om den får hälsoproblem av att stå i det stall du står i nu. Sen är det ju som någon annan sa, mer hästarna än stallet som en häst vänjer sig vid och "bygger ett hem med". Jag har haft en period i mitt liv då jag och mina två hästar har flyttat mycket, men det har inte stressat hästarna nämnvärt för de har ju varandra i alla lägen. Minns också när jag stod med min första häst i ett stort stall med hög omsättning på hästarna. Då spelade det ju mindre roll att vi stod kvar i flera år när det hela tiden var nya hästar i flocken som skulle hitta sin plats i rangordningen etc... Hela flocken var stressig skulle jag vilja påstå och min häst mådde inte alls bra. Står numera enbart i små stall med så låg omsättning som möjligt, om jag själv kan välja.

Tycker också det är viktigare att hästen får vara UTE mycket och få bra (och mycket grov)foder än att den står kvar där den alltid har gjort där rutinerna inte går att ändra på så de passar hästen.

Lycka till med nya stallet och foderbytet och hoppas din häst mår bättre efteråt! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 093
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 836
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 402
Senast: Görel
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 020
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka