Byte av försäkringsbolag

Tora

Trådstartare
Har nu läst några trådar angående försäkringar på häst och måste säga att jag är ganska så förvirrad.

Hur fungerar det här med byte av försäkringsbolag igentligen? Tänkte mest om hästen blir skadad?

Om jag byter försäkringsbolag och inte har något glapp i mellan. Hästen blir sjuk efter tre år och måste avlivas. Försäkringsbolaget säger att skadan fanns där innan försäkringen träde i kraft och betalar inget.

Om jag har en oförsäkrad häst som jag försäkrar och det händer samma sak som ovan.

Hästen är försäkrad i samma bolag hela livet.

Hur tänker försäkringsbolagen i dessa fall?

Mvh

Tora

Sv: Byte av försäkringsbolag

De tänker som du redan skrivit, ingen utbetalning för skador som inträffat före försäkringens tecknande. Det gäller även för medfödda defekter om det inte finns en obruten försäkring från foster till utdömning.

Om jag byter försäkringsbolag och inte har något glapp i mellan. Hästen blir sjuk efter tre år och måste avlivas. Försäkringsbolaget säger att skadan fanns där innan försäkringen träde i kraft och betalar inget.
Om du har belägg för att skadan faktiskt inträffat under den period hästen varit försäkrad i det aktuella bolaget, överklaga. Utan belägg för att det hänt under de tre åren är det nog rätt lönlöst. Ingen veterinärvård och ingen livförsäkring löser ut.

Men om hästen blir akut skadad, benbrott etc, råder ju ingen tvekan så länge försäkringen täcker den aktuella skadan.

Om jag har en oförsäkrad häst som jag försäkrar och det händer samma sak som ovan.
Samma sak där, om inte veterinären går på din linje och säger att skadan faktiskt har eller kunde ha inträffat under den tid hästen varit försäkrad hos aktuellt försäkringsbolag är det nog rätt lönlöst att överklaga.

Hästen är försäkrad i samma bolag hela livet.
Så länge det finns en doltfel-försäkring gäller alla de områden som försäkringen täcker (alla har ju inte A1, även om det är vanligast bland ridhästar). Vissa bolag reserverar sig mot somliga dolda fel som är medfödda även om hästen varit försäkrad sedan "innan den var född".

Det gäller att läsa på försäkringsvillkoren. Men man ska också vara medveten om att bolaget kan neka behandling och istället lösa in hästen till livvärdesförsäkringen om de anser att det är fördelaktigare för dem. Värt att tänka på...

*till båda*

Men i så fall så skulle ju försäkringsbolagen kunna säga att allt som inte är direkt olycksfall fanns innan jag tecknade försäkring.

Tex om hästen blir halt. För ett år sedan så bytte jag försäkringsbolag. Det är ju bara för försäkringsbolaget att påstå att hästen var halt när jag försäkra in den? Vissa saker kan man ju se om hästen har haft länge och andra saker är ju omöjliga att säga. Jag bytte från Agria till Folksam för kanske 3 år sedan och har använt mig av försäkringen en gång under den tiden. Det har aldrig sagts ett knyst från försäkringsbolaget om att de inte skulle betala.

Visst kan försäkringsbolaget neka någon att de betalar en fortsatt behandling. Frågan är hur vanligt är det igentligen? För när jag betalar min premie så betalar jag för en tjänst. Om försäkringsbolaget skulle neka att betala en vedertagen behandling frekvent bara för att det var billigare att låta bli så skulle de antagligen tappa en hel del kunder.

Om jag tex betalar för veterinärbehandling upp till 30.000 men hästen bara är försäkrad för 10.000 så är det ju från försäkringsbolagets sida en ren förlustaffär att betala veterinärvård. Det billigaste är ju att i princip vägra behandling med en gång och i stället betala ut livförsäkringen.

Däremot så kan jag tänka mig att vissa mycket dyra kanske inte helt vedertagna behandlingar kan få försäkringsbolaget att dra öronen åt sig.

Har ni varit med om när försäkringsbolagen har vägrat betala veterinärvården (förutom hänvisning till att skadan fanns där tidigare). Vilka var då skadorna? Vad var det för behandling som försäkringsbolaget inte ville betala? Vad var motiveringen?

Mvh

Tora

jag tror det är annorlunda om man gör en rejäl veterninärbesiktning innan försäkringsbytet. Då har du på papper att hästen var frisk när du försäkrade om den. Kostar, visserligen, men jag tycker själv det är skönt att kolla upp hästen ibland ändå för säkerhets skull.

jag har bytt försäkringsbolag med besiktningsprotokoll i bagaget, och då gnällde inte bolaget fast de ett år senare fick betala ut en saftig livförsäkring på en häst som hade kissing spines, och troligen hade haft det hela tiden..

Många bolag har det som praxis, att första vändan vägra ersättning per automatik. Jag har flera bekanta som under stillsamt tandgnissel fått överklaga beslutet. Har också bekant som fått reservation på hästen under pågående behandling, trots att problemet defintivt låg inom försäkringsperioden.

Det gäller att ha en vettig veterinär så man direkt på plats kan ta reda på om det finns någon möjlighet att hälta/sjukdom kan bero på förutsättningar som funnits innan man köpte/försäkrade hästen.

Min ena häst har problem med ett bakben som har kostat försäkringsbolaget mycket pengar... Hon har blivit opererad och behandlad många gånger i det benet. Troligen har problemet kommit av en fraktur som legat nära leden och orsakat en kroniskt inflammation i ledkapseln. Denna fraktur bedömmer veterinären har uppkommit när hästaen var ca 1-1,5 år. Då var hästen försäkrad i ett annat bolag. Men det har inte varit några som helst problem att få ersättning.

Den enda gången jag inte fått ersättning var när försäkringen bara ver ett par dagar gammal och hästen gick igenom ett staket och drog upp det andra bakbenet. Staket var stålvajermodell och såret var ett rent skärsår. De första dagarne tog jag hand om det själv, då hästens allmäntillstånd var oförändrat, hon hade ingen feber var pigg och det var ingen svullnad kring såret. Men en dag kom hon lös utan bandaget var på och hon drog in en massa skit i såret som jag inte fick ut. Då körde jag direkt till Hbg för att få såret helt renspolat. På Hbg klippte de upp sårkanterna och sydde-det blev ett jättefult ärr men en del svallkött. I alla fall bedömde Agria mig som en dålig hästägare som inte körde iväg direkt och ersatte ingenting, fick betala 12.000:- för kalaset eftersom vi åkte in på jourtid och lämnade hästen där. när jag fick brevet att de inte ville ersätta blev jag så chockad och skämdes så att jag inte överklagade, men efter att ha pratat med mina vanliga klinikveterinärer som tog stygn och skrapade svallkött så vet jag att jag inte gjorde fel.

Jag hade överklagat till högsta instans! Olycksfall ska ersättas utan karens, helt klart. Och vad jag förstår ansåg de inte att du var vållande till skadan. Klart man försöker rädda hem pengarna åt bolaget så långt det är möjligt, om hästen verkar klara ut sårskadan själv.

Dåligt av dem. De kunde ju vägrat att betala jourersättningen, men om de anser att hästen borde haft vet.behandling från början verkar det ju lite tramsigt att när den sedan får vet.behandling vägra ersätta det...

Anser försäkringsbolaget att kostnaden blivit så hög pga hästägaren inte sett till såret ordentligt ersätter de inte.

Dvs hade fiorano åkt in direkt och fått en faktura på 2 000 hade de betalt men eftersom hon väntade och den sen kom upp till 12 000 ersatte de inte.

Fiorano, jag anser också att du hade rätt. Hade du förklarat vad som hänt hade du troligen fått rätt, de trodde nog du inte skött om det utan släppt ut hästen och låtit den gå med öppet sår tills det blev infekterat.

Tack för era svar!

Jag kan ärligt säga att jag skämdes så kopiöst när jag fick detta brev underskrivet av Charlie Lindberg (som är chefsveterinär på Agria). Då hade jag verkligen bara svansen mellan benen och vågade verkligen inte opponera mig. I efterhand ser jag det bara som att de slingrade sig eftersom försäkringen var ny. På Hbg så de i receptionen att de i princip aldrig ersatte skador för ntecknade försäkringar trota att försäkringen ska gälle för yttre våld från dag ett... Jag borde stått på mig och nu vet jag att jag hade blivit uppbackad av mina hemmaveterinärer också. Men det är lätt att vara efterklok, detta hände sommaren-05. Men denna hästen hade tur, den andra som gick igenom samma staket skar upp båda frambenen och fick tyvärr avlivas på plats...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 337
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 079
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 310
Senast: mars
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka