California vaquero style

Myrten

Trådstartare
I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med western-inriktning, för jag var nyfiken på western redan för sådär tjugo år sedan. Mitt intresse de sista tio åren jag red var annars akademisk ridkonst/klassisk dressyr.

Efter en termin konstaterar jag att jag har vant mig vid westernsadlarna och gillar dem. Jag gillar också de supersnälla quarterhästarna och ridskolan som helhet, men jag är skeptisk till vissa delar i själva grundkonceptet som det lärs ut. Bland annat att hästarna ska i en väldigt låg form och att man ska sitta på ytter sittben så hästen går iväg från ryttaren. För mig är det logiska att sitta på inner och att hästen ska följa ryttarens vikt. Jag har kollat på diverse Youtube-videos på riktigt duktiga ryttare och tycker inte att jag ser "det". Det är inte så jag vill rida. Vilket inte betyder att jag skulle kunna, det skulle jag inte. Men jag vill ha en förebild som jag kan sträva emot.

Efter att ha läst och googlat lite började jag inse att den westernridning jag lär mig har sin grund i Texas. Så finns det California-stilen som har mycket mer gemensamt med spansk ridning och där kände jag, efter att ha kollat på diverse klipp, att jag blir nyfiken och vill veta mer!

Så frågan är enkel - finns det någon bland de förmodligen ganska få westernryttarna här på Buke som har erfarenhet av vaquero- eller California-traditionen inom westernridningen? Och hur går man vidare med intresse för den?
 
Hej, hållwr på med den vaquero/ californiska stilen. Jag ska iväg nu, men svarar gärna på frågor (om du vill pm'a var du bor kan jag kanske tipsa dig)?

Jag är en sådan som vill att hästen ska flytta sig ifrån min vikt, det underlättar vid spinn o.s.v. men framförallt vid högre hastigheter och kossearbete. Det är inte alla inom w-ridning som vill ha det så utan det beror på "lära" och tränare. Är du intresserad kan jag utveckla varför.

Nu vet jag inte vilken typ av quarter de har där du rider, men quarters är generellt lågställda (lägre halsansättning) vilket gör att den lättare formen är låg och för att de ska komma upp ordentligt krävs rejäl samling.

Fb finns det en del olika grupper, hålls regelbunder klinik (ja kanske inte i år) med tränare inom vaquero. Ofta förutsätter det att man har en egen häst, ibland går det att låna, men går oftast att vara med som fotfolk.

Svarar gärna på de frågor jag kan. 🙂
 
@Pilot - stort tack för svar! Jag blev jätteglad! Clinic som fotfolk (när världen är mer normal) skulle vara en bra grej för att få mer kunskap och inblick för att se om det verkligen är något för mig.

PM:ar dig.
 
Jag rider reining och har hört talas om vaquero, men kan inte säga att jag faktiskt vet skillnaden? :o
Personligen gillar jag de lågställda quarterhästarna. De utför rörelserna inom reining bättre än om de hade varit högställda. Med det sagt så gillar jag absolut inte "peanut rollers"...
"Problemet" med western i Sverige brukar vara att hitta ställen som lär ut *bra* western. Jag känner bara till ett fåtal och av dom skulle jag säga att det nog bara är ett som jag tycker är hyfsad. Det kan därmed vara svårt med clinics, men som fotfolk brukar det aldrig vara några problem. :)
 
Jag rider reining och har hört talas om vaquero, men kan inte säga att jag faktiskt vet skillnaden? :o
Personligen gillar jag de lågställda quarterhästarna. De utför rörelserna inom reining bättre än om de hade varit högställda. Med det sagt så gillar jag absolut inte "peanut rollers"...
"Problemet" med western i Sverige brukar vara att hitta ställen som lär ut *bra* western. Jag känner bara till ett fåtal och av dom skulle jag säga att det nog bara är ett som jag tycker är hyfsad. Det kan därmed vara svårt med clinics, men som fotfolk brukar det aldrig vara några problem. :)
Av det jag har läst finns det en tydlig koppling mellan klassisk spansk ridning och california-ridning. Hästen skolas på först bettlöst och därefter stång i kombination med bettlöst. Formen är högre, även om det naturligtvis beror på hästen, hjälpgivning och en sådan enkel sak som tygelfattning känns mer bekant än den jag har fått pröva på nu. Det kan säkert skilja mellan olika traditioner och ryttare. Jag har, som jag hoppas framgår ovan, ingen riktig kunskap utan detta är mina intryck.

Jag har bara sett reining på olika klipp och kan inte bedöma vad som är bra eller dåligt. I något kommentarfält minns jag just att folk påpekade att hästens form var för hög och just den hästen var en PRE, som naturligt gick i högre form. Jag gillar dock inte den låga formen. Rörelserna har säkert mycket bättre kvalitet, vilket mitt otränade öga inte kan se. Jag tycker dock inte att det är vackert helt enkelt.
 

Liknande trådar

Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att...
2
Svar
31
· Visningar
4 111
Senast: sthu
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 677
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Började på Kvinnerstaskolan i höstas och hade tänkt att jag skulle gå hästinriktningen. Men jag vart mer och mer less eftersom jag...
Svar
3
· Visningar
1 329
Senast: danilo
·
Western ...när ni började med western? Jag ska ha hand om ett flertal prova-på kurser i western ridning och tycker att det skulle vara till god...
Svar
11
· Visningar
1 817
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp