Bukefalos 28 år!

Canvas- eller stålbur?

rahl

Trådstartare
Nu har jag börjat tänka att skaffa en bur till tävlingar. Jag kommer åka med både hundar och har ingen som kan passa den andra medan jag tävlar med den första.

Jag kommer då troligtvis få skjuts till tävlingar så jag tittar inte så mycket på vikt. Ja det ska inte vara för tungt att bära :devil: Det ska vara till en tax och sen byte mot en blandras av corgi.

Nu till min fråga vad skulle ni rekommendera att välja? vad har ni själva? skriv gärna längd på hunden och mått på buren. Jag har tänkt köpa en på 60 cm (längd).
 
Sv: Canvas- eller stålbur?

Jag håller mig till plast- eller stålburar. Canvasburen jag hade bröt hundarna sig ur på 3s och den skyddar inte mycket om något skulle ramla på den eller om en annan hund skulle bestämma sig för att mina var en trevlig lunch :).
Enda fördelen jag ser med canvasburen var att den var väldigt lätt att bära med sig och tog minimalt med plats i bilen. Dock, min var en budgetvariant (läs ÖB....), har sett dyrare alternativ som kanske är bättre, en del av dessa på utställningar, så för en del hundar fungerar de uppenbarligen. Jag kör dock på plastisarna eller plåt. En del i detta är också att de är lätta att placera/stapla i ett tält när man har många hundar och burar.
 
Sv: Canvas- eller stålbur?

Tack! Jag ska lära burlekar så mycket jag hinner med :) Sen tror jag att i alla fall taxen kommer att sitta stilla om jag ger henne ett ben eller en leksak :)
 
Sv: Canvas- eller stålbur?

När mina hundar har varit med mig på föreläsningar och kurser inomhus har jag haft canvas, mest för att den redan från början är täckt, lätt att bära och kräver inte ingenjörsexamen för att få upp.

Men om jag skulle vara tvungen att lämna hunden, om så bara för en kort stund, skulle jag välja stålbur som jag skulle täcka. Speciellt utomhus, även om min canvas går att sätt fast i gräset, med typ tältpinnar och är tämligen stadig. Men har man en hund som kan bestämma sig för att gå ut, då är det stål som gäller.

Storlek: Mankhöjd plus 10cm som riktlinje.
 
Sv: Canvas- eller stålbur?

Jag köpte först en canvasbur, men den blev varm FORT och höll inte för några utbrytningsförsök. En stålbur är tyngre men bättre på alla andra sätt.
 
Sv: Canvas- eller stålbur?

Jag köpte först en canvasbur, men den blev varm FORT och höll inte för några utbrytningsförsök. En stålbur är tyngre men bättre på alla andra sätt.
Tack, sånt ät min plan köpa canvasbur och se helt enkel. Stålbur är mycket tyngre att bära även om det skulle bara vara från en bil till en plats.

När mina hundar har varit med mig på föreläsningar och kurser inomhus har jag haft canvas, mest för att den redan från början är täckt, lätt att bära och kräver inte ingenjörsexamen för att få upp.

Men om jag skulle vara tvungen att lämna hunden, om så bara för en kort stund, skulle jag välja stålbur som jag skulle täcka. Speciellt utomhus, även om min canvas går att sätt fast i gräset, med typ tältpinnar och är tämligen stadig. Men har man en hund som kan bestämma sig för att gå ut, då är det stål som gäller.

Storlek: Mankhöjd plus 10cm som riktlinje.
Storlek tänkte jag mer på längd än på mankhöjd för att jag har låga men långa hundar :devil:

Det är inomhus både en dag och en tävling. Jag kommer ha nån som kan hålla koll på hunden i buren medan jag tävla med den andra just på tävlingsdag. Däremot måste de stanna och vänta medan jag går banvandring. På den första dag 29 mars får jag se hur de har planerat om jag kan vara med en hund nära buren.
 
Sv: Canvas- eller stålbur?

Jag har stålbur till min. Mest för att hon är rymningsbenägen, så hon MÅSTE sitta i stålbur. Hon har lyckats ta sig ut ur ett bagage som var öppet med friskluftskrok (20 cm), så skulle hon vilja forcera en canvasbur så är det gjort på några ynkliga sekunder liksom..
 
Sv: Canvas- eller stålbur?

Jag har alla tre till min rottis. Jag har nastan alltid canvas buren till tavlingar och hon bryter sig inte ur. Plast ar jatte bokig att ha med sig, men ar ett maste nar man flyger och stalbur ar ganska tung men fungerar i de flesta sammanhang.

Jag gillar canvas, men det beror ju pa att min hund inte forsoker ta sig ur den. Vissa hundar gjor det och ar ute innan man hinner vanda sig om.:p
 
Sv: Canvas- eller stålbur?

Det är synd att det inte finns större, men lägre gallerburar. Jag har ju låga hundar:D

Jag kör med canvas och det fungerar bra. Får dock ha koll på min yngsta om jag lämnar henne själv, för hon har lärt sig dra ner dragkedjan och kommer gärna in och visar upp sig själv i utställningringen när jag visar den andra.....löses lätt med hake:)
 
Sv: Canvas- eller stålbur?

Hoppa över canvas säger jag!
Dom håller inte ens för en hund som inte har utbrytningsskickligheter. Det räcker med en tand eller klo igenom nätet så är det sönder och vägen ut fri.

Jag har gallerburarna från Jula, dom är enkla att montera ner och upp samt lätta att bära och håller för ut- och inbrytningsförsök.
 
Sv: Canvas- eller stålbur?

Jag har anvant canvas bur till min rottis sedan hon kom for 5 1/2 ar sedan. Min kompis med tre rottisar har canvas bur till tva av dem. Det beror helt pa hunden om det funkar eller inte. Miss Mandy's bur har ett litet hal i ena 'natfonstret', jag har ingen aning om vad som fastnat dar, formodligen har jag lutat den hopvikt mot nagot, men Mandy kommer inte pa tanken att gjora nagot at att komma ut.
 
Sv: Canvas- eller stålbur?

Jag kom bara pa att jag vill lagga till att det inte skulle falla mig in att anvanda canvas bur nar det ar IPO och 'protection' traning. Men under utstallningar, lydnads traning eller vad det nu ar som inte ar fullt lika 'roligt' for hunden kan det fungera aldeles utmarkt.
 
Sv: Canvas- eller stålbur?

Jag har stålbur och har ångrat det valet. Hade tänkt skaffa canvasbur härnäst men nu blir jag tveksam iom svaren i tråden... Man ser ju många på agilitytävlingar som verkar funka.

Nackdelarna jag ser är just tyngden och att den inte är täckt "automatiskt". Jag åker ofta kommunalt och sist hade jag träningsvärk i axlarna efteråt då det dessutom var en bit från stationen till lokalen. När man åker bil ser jag inga problem, den lilla biten går det ju lätt att bära dock.
 
Sv: Canvas- eller stålbur?

KL

Jag har alltid haft canvasbur till mina hundar när vi varit på kurser, tävlingar, utbildningar, föreläsningar. Supersmidigt att ha med sig och lätt att fälla ihop och upp. Mina har dragkedjor både i front och i tak så man kan öppna upp dem, har aldrig känt att det blivit "för varmt" i dem.

Sen så beror det ju på hur trygga hundarna är i buren och hur gärna/ogärna de är kvar i den. Min aussie stänger jag inte ens fronten för, skickar jag henne till buren stannar hon däri tills hon får frikommando :).
 
Sv: Canvas- eller stålbur?

Jag har stålbur. Skulle aldrig våga lämna en hund utomhus i en canvasbur, den går sönder alldeles för lätt. Det räcker med några gånger med tassen. Min stålbur är 60 cm lång x 44 cm bred x 52 cm hög. Det får plats 3 st dvärgpinscher i den. Buren är ihopfällbar och jag tror den väger 6-8 kg.
Det är inte lätt att veta hur stora dina hundar är, men total vikt på de 3 jag har haft i min bur är cirka 18 kg.
 
Sv: Canvas- eller stålbur?

Jag använder canvasbur. Min erfarenhet är att de flesta hundar tycker bättre om dem än stålburar, det blir liksom mer mysig koja.
Min RR har brutit sig ut ur sin bur en gång, men hon tar sig å andra sidan även ut ur stålburar om hon vill.

Åker mest omkring med aussien och hon har aldrig ens försökt bryta sig ut.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 406
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 263
Senast: inverterad
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 809
Senast: Carolininen
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp