CAS faställer FEIs dom - Norge förlorar OS-bronset

(Ridsport)
CAS, idrottens skiljedomstol, fastlog i dag FEIs tidigare dom att diska norske hoppryttaren Tony André Hansen. Hans häst Camiro lämnade ett positivt dopningsprov vid OS i Hong Kong 2008, där Norge tog ett lagbrons - nu mister de medaljen.

Läs mer...
 
Sv: CAS faställer FEIs dom - Norge förlorar OS-bronset

Men butta, det är ok att ge hästen och sedan tävla...
 
Sv: CAS faställer FEIs dom - Norge förlorar OS-bronset

De e helt sjukt att de ska vara så.
Och jag har för mig att jag läste någonstans när B-provet var positivt att de som Camiro
hade "fått" i sig stod inte som doping innan OS utan kom till typ under själva OS-tävlingen.
Sant eller inte eller om jag miss uppfatat något vet jag inte! så läs lite "mellan raderna".

Jag TROR bara TROR de va något som gör att hästarna inte ska bita på täcken, boxdörrarna.
 
Sv: CAS faställer FEIs dom - Norge förlorar OS-bronset

I detta fall tycker jag faktiskt synd om ryttaren.
 
Sv: CAS faställer FEIs dom - Norge förlorar OS-bronset

Jag också! När man sprayar täckena mot bitande och åker dit för doping, då är det riktigt surt! Det är ju ett lite löjets skimmer över det hela också, för hur skulle detta caspacsin kunna höja prestationen? :confused:
 
Sv: CAS faställer FEIs dom - Norge förlorar OS-bronset

Delvis *Kl*

Har ni läst protokollet från mötet? Om inte, gör det. :idea:

När man sprayar täckena mot bitande och åker dit för doping, då är det riktigt surt! Det är ju ett lite löjets skimmer över det hela också, för hur skulle detta caspacsin kunna höja prestationen?
Dopningregler finns av framför allt två orsaker. Det ena är att förebygga fusk och i möjligaste mån säkra lika förutsättningar. Det andra är omtanke om människa och (här) häst.
Alla på OS-nivå är informerade om dopningsregler och vilka substanser det gäller. Ingår alltså i förutsättningarna för att delta!

Fråga till dom som anser att Hansen skulle frikännas och få behålla medaljen: Varför ska inte dopningreglerna tillämpas i detta fallet? Ska dopningreglerna bara tillämpas i fall där det inte "är synd om ryttaren/idrottsmannen"? Ska reglerna inte tillämpas om man hittar på ett svepskäl? Ska dopningen tillåtas om man lyckas peka på en oväsentlig teknikalitet eller skulle lyckas fabricera en sådan- som man försökte i detta fallet?
På vilken nivå tycker ni man ska vara tvungen att följa tävlingsregler? Eller snarare, ska det finnas krav på några regler för "dom det är synd om"? Alltså fritt fram för dopning och allehanda andra överträdelser? 20 cm övertramp i längd kanske, 12 man på plan i fotboll, ett extra skott i skytte, fortsatt hajdräkt i simning osv? Enbart för dom det "är synd om" givetvis.

Jag för min del är glad över att fuskare åker dit. Är samtidigt besviken över att några klarat sig genom olika slag av juridiska spetsfundigheter. Fram för ren, sund och ärlig idrott! Även för hästarnas del!

LIA
 
Sv: CAS faställer FEIs dom - Norge förlorar OS-bronset

Delvis *Kl*

Har ni läst protokollet från mötet? Om inte, gör det. :idea:

Dopningregler finns av framför allt två orsaker. Det ena är att förebygga fusk och i möjligaste mån säkra lika förutsättningar. Det andra är omtanke om människa och (här) häst.



Ett spår av ett ämne behöver inte betyda att det är prestationshöjande.
Har HongKonglabbet bara hittat ett spår som saknar betydelse så tycker jag inte heller att det ska ha betydelse.
Jag har inte hittat mängden,så var står den?...är mängden så stor att det har betydelse,eller rättaresagt,är mängden högre än ett väldigt lågt gränsvärde, så ska han självklart bli av med sin medalj, även om han inget visste om själv.
 
Sv: CAS faställer FEIs dom - Norge förlorar OS-bronset

Som jag skrev, läs protokollet. Svaren finns där.


*Kopparberg*
Vad har det med något att göra?

LIA
 
Sv: CAS faställer FEIs dom - Norge förlorar OS-bronset

Vad jag fattar det hela så är mängden så liten att den inte är prestationshöjande.
Och jag tror fortfarande inte att TAH skulle smörja benen precis före start, och jag är rätt säker på att S.S inte accepterar det, och då jag vet vad S.S gjorde med TAH efteråt-såvisst, kanske TAH är en superskicklig lögnare, tål den behandling han fick av S., var beredd att sumpa för alla andra, men nja, jag vill vara mer säker.

Har han fuskat medvetet, under tävlingen, ska han ha sitt straff och lite till.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För snart två år sedan testade den kanadensiska hoppryttaren Nicole Walker positivt för bensoylekgonin, som återfinns i kokain, vid de...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I början av december förra året tog idrottens skiljedomstol CAS upp fallet med Mathilda Karlsson, och hennes överklagan på FEI:s beslut...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Aftonbladet) Vi fick dem som ett minne" Två norska hoppryttare har fått lämna ifrån sig sina OS-medaljer från 2008 - en andra gång...
Svar
0
· Visningar
558
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Snart kommer CAS, idrottens högsta skiljedomstol, att sätta punkt för ryttar-OS i Hongkong. I går och i dag hålls förhör med...
Svar
0
· Visningar
690
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp