Cavalier ser ut att köra inkorsningsprojekt!

Clumber spaniel har ju gjort en lyckad inkorsning som förbättrat rasens hälsa, om nu cavalier går vägen så blir det svårt för andra rasklubbar att hålla emot när hälsan behöver förbättras och den genetiska mångfalden är snäv.

Dock så är ett av de större problemen att ta tag i att inte premiera extrema individer på utställning. Jag har inget emot utställning och har själv ställt ut men jag tycker att folk får gärna pyssla med det men det bör ju absolut inte ses som nån avelsmerit eller merit öht då det är en "skönhetstävling". Hundar som absolut inte ska gå i avel kan ju gå bra på utställning då det bara utseende som bedöms.

Det sker även en del bristfällande avel när annan tävling inblandas, se t.ex "sport collies" för agility. Det är tråkigt när rosetter och prispokaler blir högsta fokus. Utställning är ett bra koncept i sig då man bedömer efter rasstandarden och konstruktion, men i praktik känns det som det ofta blir fel tyvärr och kan bli den enda biten som fokuseras på.
 
Det sker även en del bristfällande avel när annan tävling inblandas, se t.ex "sport collies" för agility. Det är tråkigt när rosetter och prispokaler blir högsta fokus. Utställning är ett bra koncept i sig då man bedömer efter rasstandarden och konstruktion, men i praktik känns det som det ofta blir fel tyvärr och kan bli den enda biten som fokuseras på.

Just agility är en såpass självbelönande gren så även hundar med ganska kass mentalitet kan göra bra ifrån sig i agility då det inte kräver nåt längre fokus spann då ett lopp är över på under en minut så jag har svårt att se att just agility i sig är avelsmeriterande öht oavsett ras om man inte gjort andra tester.
 
Just agility är en såpass självbelönande gren så även hundar med ganska kass mentalitet kan göra bra ifrån sig i agility då det inte kräver nåt längre fokus spann då ett lopp är över på under en minut så jag har svårt att se att just agility i sig är avelsmeriterande öht oavsett ras om man inte gjort andra tester.
Det där tycker jag beror lite på vilken ras det handlar om. Jag ser tex inget värde i om en BC tävlat agility, men om en liten sällskapshund tävlar agility så kan det ju ändå tyda på att uppfödaren är en som bryr sig mer om mentalitet än andra uppfödare. Säg att en... chihuahuauppfödare skulle ha flertalet uppfödda hundar som tävlar agility och rallylydnad, då tänker jag att den uppfödaren har förståelse för att även en liten hund behöver aktiveras, troligen är den också mer noga med mentaliteten osv och är mer noga med valpköparna jämfört med de som enbart säljer "söta familjehundar" eller bara satsar på utställning som ju annars är vanligt. Med det sagt så ser jag ju gärna BPH också, men det är inte som att agilityn blir helt irrelevant.
 
Det där tycker jag beror lite på vilken ras det handlar om. Jag ser tex inget värde i om en BC tävlat agility, men om en liten sällskapshund tävlar agility så kan det ju ändå tyda på att uppfödaren är en som bryr sig mer om mentalitet än andra uppfödare.

Jag håller med @Bulldoozer . Agility är en sådan typisk sport som kan dölja oceaner av dålig mentalitet. Det finns många, många kassa hundar som tävlar agility, just för att det är så självbelönande. Det säger verkligen ingenting om uppfödarens syn på mentalitet.
 
Tävla kan jag se, sant. Ställa ut känns svårare, tror snarare på exteriörbedömningar då. Så det kan ju funka om man inte (som jag) är jätteintresserad av just utställningsbiten. :)

Majoriteten av alla hundägare ställer ju inte ut sina hundar, så just den biten borde knappast vara ett problem ur försäljningsperspektiv. :)

När jag födde upp (katter, där ju utställning är enda "sporten" man kan ägna sig åt och i mångas ögon enda anledningen till att ha en "dyr raskatt") var min bästa hona en sådan som hälften av domarna mest skakade på huvudet när de såg. Kontrollstamtavla pga inmönstrad morfar. Bra linjer och bra avelsegenskaper är en helt annan sak än vad som går hem i ringen. Är man intresserad av uppfödning borde det vara självskrivet att långsiktig hållbarhet är viktigare än att stå på prispallen imorgon.

(Och ett par genererationer senare kom två av de senaste tio årens mest segerrika katter ur två olika kullar med henne som farmor/mormor.)
 
@Red_Chili fast det skillnad på uppfödare som vill sälja till aktiva hem och att agility är en merit för mig som blivande valpköpare när jag ser på familjeträdet. Det är en lovande faktor att en uppfödare har uppfödningar ute på tävlingsbanorna men just agility säger inte så mycket för mig mer än att hunden är fysiskt frisk. Sen så har ju vår soffpotatis till sällskapsmix tagit sig upp till klass 3 och även kvalat till SM men hon har ju varit hopplös på att träna nåt som kräver mer fokus och uthållighet.
 
Senast ändrad:
Majoriteten av alla hundägare ställer ju inte ut sina hundar, så just den biten borde knappast vara ett problem ur försäljningsperspektiv. :)

Om man ser till vad SKK skriver om cavalierprojektet så poängterar de dock att det är viktigt med valpköpare som vill vara med och utvärdera valparna. Jag tror det kan vara svårt at hitta valpköpare som är engagerade nog att delta i ett projekt men som inte vill "använda" hundarna. Oftast är det ju de aktiva valpköparna som är svårast att hitta.
 
Om man ser till vad SKK skriver om cavalierprojektet så poängterar de dock att det är viktigt med valpköpare som vill vara med och utvärdera valparna. Jag tror det kan vara svårt at hitta valpköpare som är engagerade nog att delta i ett projekt men som inte vill "använda" hundarna. Oftast är det ju de aktiva valpköparna som är svårast att hitta.
Fast utvärdering syftar väl på annat än att ställa ut en massa? Med uppfödarens stöd borde det inte vara så svårt ändå, med folk som är förtjusta i rasen men inte deras hälsoläge.
 
Fast utvärdering syftar väl på annat än att ställa ut en massa? Med uppfödarens stöd borde det inte vara så svårt ändå, med folk som är förtjusta i rasen men inte deras hälsoläge.

Ja så klart att det syftar på annat. Vad jag menade var att de som är engagerade nog i rasen att vilja ställa ut, göra mh/bph, osv är de som behövs för ett sånt här projekt, men att det ju krävs att de också är villiga att ha några generationer av hundar med begränsat användningsområde. Och det tror jag kan bli svårt. Kanske inte hos en liten sällskapsras, men om man tänker bredare och tänker på större och mer krävande hundar.
 
Ja så klart att det syftar på annat. Vad jag menade var att de som är engagerade nog i rasen att vilja ställa ut, göra mh/bph, osv är de som behövs för ett sånt här projekt, men att det ju krävs att de också är villiga att ha några generationer av hundar med begränsat användningsområde. Och det tror jag kan bli svårt. Kanske inte hos en liten sällskapsras, men om man tänker bredare och tänker på större och mer krävande hundar.
Det är därför det är viktigt att uppfödare samarbetar.
 
Ja så klart att det syftar på annat. Vad jag menade var att de som är engagerade nog i rasen att vilja ställa ut, göra mh/bph, osv är de som behövs för ett sånt här projekt, men att det ju krävs att de också är villiga att ha några generationer av hundar med begränsat användningsområde. Och det tror jag kan bli svårt. Kanske inte hos en liten sällskapsras, men om man tänker bredare och tänker på större och mer krävande hundar.
Jag hade lätt kunnat tänka mig en sån valp om det hjälper rasens hälsoläge.
 
Om det var min ras som hade så mkt problem hade jag gärna deltagit. Jag vill verkligen inte byta ras iom att jag tycker att för mig är min ras optimal.
Måste ju finnas folk som känner samma för den här rasen. Med undantag då för att rasen är sjuklig. Kan man få bort det och ha den hund man i övrigt tycker är ultimat vore väl det ett toppen-alternativ.
 
Nu är min ras inte aktuell för inkorsningsprojekt, vi har redan inmönstring av hundar från ursprungsländerna (där de inte har stamböcker alla gånger) och jag har med glädje hundar som har lite luckor i stamtavlan pga det. Men, om jag någon gång skulle ha en hund som var aktuell att korsa in i annan ras för att hjälpa den rasen, då hade jag absolut kunnat tänka mig att hjälpa till på det sättet.
 
Nu är min ras inte aktuell för inkorsningsprojekt, vi har redan inmönstring av hundar från ursprungsländerna (där de inte har stamböcker alla gånger) och jag har med glädje hundar som har lite luckor i stamtavlan pga det. Men, om jag någon gång skulle ha en hund som var aktuell att korsa in i annan ras för att hjälpa den rasen, då hade jag absolut kunnat tänka mig att hjälpa till på det sättet.
I den internationella organisationen för arbetande border collie, samt Norges NKK, går det mönstra in min ras också, efter arbetsprov. Sverige tvärvägrar. Ska bli så SKÖÖÖÖNT att flytta härifrån!
 
Jag håller med @Bulldoozer . Agility är en sådan typisk sport som kan dölja oceaner av dålig mentalitet. Det finns många, många kassa hundar som tävlar agility, just för att det är så självbelönande. Det säger verkligen ingenting om uppfödarens syn på mentalitet.
Jag håller med. Jag vet tillomed en uppfödare som tror att hundarna måste vara helt nippriga för att gå bra på agilitybanan. En polare har valp därifrån, stora problem med rädslor, separationsångest och liknande.


MH och BPH är bättre. Egentligen förstår jag inte varför inte alla som håller på med avel testar sina hundar. Man vill väl ha bra avelsresultat liksom.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 824
Senast: hundtant
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 434
Senast: skogaliten
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 617
Senast: Takire
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp