Sv: CD mot skotträdsla?
Det är ungefär det jag undrar - när går gränsen för "riktigt rädda"? Just nu är hon lite nervös bara man går ut på kvällarna, hon går och spänner sig och tittar nervöst omkring sig på promenaderna. Så fort det smäller (högt eller lågt, men det är såklart värst när det låter mycket) vänder hon åt det håll som är hemåt och börjar dra ordentligt (tar i med hela kroppen) i kopplet. Hon skakar och flämtar och går knappt att få kontakt med, förrän efter en stund.
Jag vet liksom inte om jag ska träna med henne eller inte. Samtidigt vill jag inte att hon ska dra så mycket, eftersom min mamma blir äldre och äldre. Det handlar ju inte bara om nyårsafton, utan flera veckor varje jul/nyår + alla andra högtider. Igår tog jag som sagt en långpromenad och passade samtidigt på att träffa en bekant till mig som min hund tycker jättemycket om, för att få det hela lite roligare. Jag lyssnade på musik i hörlurar hela promenaden för att jag inte själv skulle ändra beteende varje gång det smällde. När hon blev rädd låtsades jag det regnade. När hon började dra betedde jag mig som jag gjorde när hon var valp och drog i kopplet - vände och gick åt motsatt håll. Saken är den att igår fungerade det faktiskt väldigt bra, efter cirka 30 minuter tragglande fram och tillbaka så slutade hon dra och gick relativt lugnt brevid mig. Hon flämtade något, men skakade inte alls längre. Hon lyssnade när jag pratade med henne. På grund av det här blev jag lite osäker på HUR rädd hon verkligen är - hon blev ju så mycket lugnare bara man inte tog hänsyn till raketerna och till exempel tränade samtidigt.
Hemma är det inte jättefarligt, det är mest problem utomhus. När vi är inne brukar hon springa omkring lite, men sedan kommer hon alltid och lägger sig under mitt bord. Jag sitter ju här framför datorn med musik på och beter mig som vanligt, och då brukar hon lugna ner sig efter ett tag.
Och vi har prövat den mildare varianten av lugnande. Det tog inte alls på henne utan hon var precis som hon brukade vara. De starkade tabletterna har vet. inte ens nämnt, men samtidigt kan vi ju inte ge henne dessa tabletter så ofta? Kanske på nyårsafton och dylikt i så fall.
Förlåt om det blev lite långt.