CH Trevor flatback

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Onnie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 4 084
O

Onnie

Hej!

Är det någon här som har erfarenhet av ovanstående sadel? Sökte på gamla trådar men hittade inte så många omdömen om den?! Mest att inte H***s inte hade den hemma! Men detta var ju ett tag sedan, kanske finns det fler som har köpt den nu?! Funderar på att köpa en sådan till min vbl/nsvkorsning, ser ut som ett kraftigt varmblod. Är ute efter en sadel att ha till och börja med, han är nu 2 ½ år o ska ridas in i vinter/våren 2006...och vill inte lägga hur mycket pengar som helst på en sadel som han kanske senare växer ur. Hur vid är "vid bom" någon som kan jämföra med något annat?!

Hoppas på svar!

///Onnie

Sv: CH Trevor flatback

Hade funderingar på att köpa en sådan till Bonita tidigare, men det blev en Griffin Haflinger/Cob istället. Har ingen erfarenhet av den sadeln, men det är fett snygg :love:

Köp en syntetsadel av etablerat märke istället om du ska ha den till en unghäst. Jag är skeptisk mot både CH, Horsehead och Gold Medal just för det är märken som inte är etablerade, och det VIMLAR av t ex Gold Medal på begagnatmarknaden (och GM ska utgå ur Hööks sortiment tror jag, finns inte med i nya katalogen och reas REJÄLT i butikerna nu). Och vad man kan dra för slutsatser av det är ju en smaksak men jag vet vad JAG drar för slutsatser ;)

Så titta då istället på t ex Griffin/Maxam, Wintec eller Sigma istället (lite beroende på vad din häst ska ha för bom). Griffin och Maxam finns i viida bommar (XW), Sigmas vet jag inte riktigt hur vid den är, men t ex XW på Griffin cob/haflinger dressyr är vid på riktigt. Och Du hamnar under 4000 kr när det gäller syntetsadlarna (Maxam och Sigma ännu billigare).

Har tittat på dem, men kruxet är att jag fullkomligt hatar :devil: syntetsadlar. Hade en sån till min ponny i ungdomsåren och det var det värsta jag ridit i!!! :crazy: Varmt och sliskiskt i sadeln den kändes allmänt obekväm!! Kanske fel på mig kanske fel på sadeln...jag ska iallafall åka och titta på sadeln från H***s och bilda mig en uppfattning så får vi se...kanske köper en Appaloosa med en gång istället...den går ju iallafall och sälja ifall han växer ur den.

///Onnie

Onnie skrev:
Har tittat på dem, men kruxet är att jag fullkomligt hatar :devil: syntetsadlar. Hade en sån till min ponny i ungdomsåren och det var det värsta jag ridit i!!! :crazy: Varmt och sliskiskt i sadeln den kändes allmänt obekväm!! Kanske fel på mig kanske fel på sadeln...jag ska iallafall åka och titta på sadeln från H***s och bilda mig en uppfattning så får vi se...kanske köper en Appaloosa med en gång istället...den går ju iallafall och sälja ifall han växer ur den.

///Onnie

Titta iaf på syntetsadlarna igen är mitt tips.. Jag har samma erfarenhet från dig från ungdomsåren och då var syntetsadlarna HEMSKA! Jag föredrar fortfarande läder än idag, inget snack om saken, men det är faktiskt stor skillnad på syntetsadlarna idag och för 10 - 15 - 20 år sedan. Speciellt om man kollar på t ex Griffin (de har ett mer 'mockalikt' syntetmaterial än billigare Maxam och Sigma t ex). Sen finns det ju hela sadlar i syntetläder, där slipper man helt den där 'sträva' synteten. Som läder blir det ju aldrig, men..

Kan du tänka dig dressyrsadel, kolla gärna på Griffin haflinger/cob, jags om är KINKIG med hur sadlar är uppbyggda och känns att sitta i blev positivt förvånad över den faktiskt.

Och visst kan du köpa en Appaloosa direkt om du vill ocha nser det värt pengarna (jag köper INTE en 'dyr' sadel till en unghäst jag VET kommer växa ur den inom ganska kort tid men det är jag det). Men som sagt mycket hellre det än en CH *envis* Och du har ett betydligt bättre andrahansvärde på appaloosan. Dessutom, även en syntet kommer vara mer lättsådld än en CH, om det spelar roll.

Sen, nu vet jag inte hur CH är i bommen, men om du funderar på appaloosa kanske du ska BÖRJA med att ta rätt på vad hästen behöver för BOM, svängd eller rak. Det är ju stor skillnad på vilka märken det ens är värt att titta på om den behöver svängd vs rak bom. Cob/haflinger dressyrsadeln t ex har ganska rak bom, medan Wintec har en mer svängd. CH vet jag inte hur den är i bommen, och sen finns det ju skillnader inom märkena på olika modeller litegrann hur bommen är med. Men du måste ju börja med att titta på bomvinkeln och sen titta på vad för märken som kan passa.

Jag har oxå kikat på Trevor - har en 3-åring som behöver sadel.. Jag har inte provridit den - tyckte inte det var ens värt att prova med tanke på hur smal kanalen är mellan bossorna.. Sen verkar det dessutom skilja en hel del på just vidden mellan bossorna på olika Trevor-sadlar, jag tycker nog att det bevisar att det inte är nån kvalitet..
Min häst är överbyggd, jag har haft en Globus som jag nu säljer pga att den är för rak. Har en Prestige (Appaloosa) hemma nu & den verkar faktiskt ligga riktigt bra! Prestige är ett populärt märke & har bra andrahandsvärde - dessutom kan du värma om bommen några gånger utan problem vilket gör att samma häst skulle kunna ha samma sadel hela livet.. Men den passar ju som sagt hästar med lite svank eller som är överbyggda.

Storlekarna är väldigt märkliga... En 18" flatback var endast 44 cm stor....
Kvaliten verkar vara väldigt ojämn på de jag har sett i butiken. Lädret är ju också som plast. Den är inte bekväm heller...
Köp hellre en syntetsadel eller begagnad märkessadel som passar, för jag tror inte CH är så bra som Hööks vill framställa det som...

Min 2-åring är en aning överbyggd, eller vad man ska säga. Han har lite svank, men jag vet ju inte hur han kommer se ut som 3-åring..kan ju hända att han reser på sig i fronten och blir rakare.

CH verkar ju som sagt inte vara så bra som H***s vill ha den till...får kanske tänka om när det gäller syntetsadlarna...även om jag inte vill *hemska tanke* :mad:

Om man ska titta på nåt annat, som är i läder då...kan ni rekommendera något? Eller ska man titta på beg.marknaden?!

///Onnie

Ny lädersadel får du ge väldigt mycket pengar för om du vill ha en i bra kvalitet. En begagnad sadel har priset ofta stagnerat lite på, och den sjunker inte alls lika mycket från t ex andra till tredje hand, som för första till andra hand.
Ska du ha en lädersadel rekommenderar jag dig att kolla på begagnatmarknaden.

De CH hoppsadlar som jag sett är jättefina för det priset! De har haft bred kanal hela vägen och lädret har inte varit plastigt alls. Bossorna har varit mjuka och jämna.

Oj oj oj! Hur ska jag göra då?! Jag blir galen!!! :eek:

Jag kanske inte skulle ha ställt frågan utan bara åkt till H***s och bildat mig en egen uppfattning. Visst kan man säkert få tag i ett exemplar av CH som är bra, kanske får man ett riktigt måndagsex?! Who knows?!

Innan jag ger mig vidare in i sadeldjungeln så ska jag ta vägen om H***s och kika på CH-sadeln, och så får jag utesluta den om den inte verkar bra helt enkelt o gå tillbaka till ruta 1 för att börja om! *skoj* :crazy: Men nån syntetsadel blir det inte, provred kompisens Griffin flatback idag...aldrig mer...satt ju som en sugkopp i den...det gick ju inte och röra sig och den kändes dessutom väldigt plastig och allmänt äcklig! :devil: o den var ändå bara 3 mån gammal så det var ju ingen från ungdomsåren som sagt. Nä blir det inte en lädersadel så får det vara... :D

Det är inte svårt att få tag på en bra begagnad märkessadel för 5000 kr heller. Stübben, Kieffer, Hubertus, Zaldi och Prestige är exempel på hoppsadlar som finns att få tag på för max 5000 kr.

Jag skulle helst klart satsa på en billigare begangnad och stoppa om den.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men... 3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 386
Senast: fijja
·
Utrustning Någon som har den? Är den att rekomendera? Jag är ute efter en sadel som är mycket bred, och väldigt rak i bommen. Mina tankar går...
Svar
16
· Visningar
1 418
Senast: TinyWiny
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns... 2
Svar
24
· Visningar
6 012
Senast: Lyckan i Halland
·
Ridning Under åren som gått så har barockridningen för mig blivit mer och mer indelad i flera underkategorier, har väl igentligen alltid varit...
Svar
8
· Visningar
1 099
Senast: loki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår