Chezz-sadlar?

Prickeponny

Trådstartare
Jag letar efter en akademisk sadel till min häst och har kikat lite på chezz-sadlarna som verkar bra i produktbeskrivningarna. Jag vill dock ha lite recensioner!

Jag har kollat på typ Calido SE, Iberico och Levito, och dessa frågor har jag:

*Hur är de att rida i? Hårda/mjuka, sladdrar de omkring eller är de stabila?
*Är det några direkta saker ni som använt dem stör er på? Till exempel om de är dåligt sydda på något vis eller om stigläderfästena är långt fram eller så.
*Slits de lätt? Jag vet att kvalitén på lädret är långtifrån den bästa, men vissa säger att de har ridit i en sadel i två år utan att den har visat några större åldringstecken och vissa säger att deras sadel tappade färg efter två månader.

Eller är det kanske någon som har förslag på andra sadlar? Bomlösa eller ej spelar ingen större roll, dock är plånboken mager så tyvärr har jag inte råd med några superflashiga sadlar.
Är det någon som vet någon begagnad bomsadel, typ skolsadel?
 
Sv: Chezz-sadlar?

Helt ok for det priset de kostar.

Minus
Ladret kanns mer som konstlader, plastigt.
Hard att sitta i.
Passar inte kortryggade hastar eller hastar med hog manke.

Plus
Du hamnar i en korrekt lodrat sits.
Flyttbara knastod.
Flyttbara paneler.
Bra pris.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är total nybörjare när det kommer till bomlösa sadlar. Ha blivit förtjust i en chezz calido och vill köpa en till min häst då de...
Svar
1
· Visningar
1 356
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 573
Senast: __sofia__
·
Western Hejsan Jag sitter ibland och kikar på westernsadlar i olika annonser. Jag slås av hur billiga dessa begagnade sadlar säljs. Många sadlar...
Svar
15
· Visningar
4 187
Senast: Piraja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 163
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp