S
SweetMelody
Måste de gå ut fler gånger om dagen jämfört med andra hundar? Hur mycket mat äter de om dagen och vad ligger månadskostnaden ungefär på?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
SweetMelody skrev:Det förstår jag medMen jag läste någonstans att de behöver gå ut minst fyra gånger om dagen jämfört med andra hundars två, och jag undrade om det stämde.
prinsessfeminist skrev:Därför tycker jag inte att det låter konstigt om en liten hund behöver rastas ofta. Organen är små, men fungerar de med samma hastighet som de större hundarnas, men kortare "sträcka" om du förstår vad jag menar - då verkar det rimligt.
nefretel skrev:Hundar, oavsett ras, ska ut var fjärde-femte timme. Oavsett hur många ggr per dag det blir.
Grana skrev:Jag kan absolut inget om det där. Men tycker det låter konstigt att en liten hund måste ut mer än en stor. Visst är den liten och har mindre organ. Men den "producerar" ju inte heller så mycket kiss som en stor hund.
Jag tror kisset är anpassat till hundens storlek![]()
prinsessfeminist skrev:Det har du rätt i, men om hastigheten på nedbrytandet fungerar på samma sätt som på en stor hunds, så innebär det att blåsan fylls fortare = hunden behöver gå ut fortare.
prinsessfeminist skrev:nefretel och Grana:
Jag skall ärligt erkänna att jag inte vet om jag har rätt, jag spekulerar bara!![]()
Men det jag menade var just det, att de inre organens funktioner (alltså inte storlek, utan förmåga att fungera) inte är proportionellt avpassade till hundens storlek, utan till en större storlek.
Om vavvan dricker mindre, så innebär det inte att de inre systemet hanterar vätskan på samma sätt som den skulle, proportionellt sett, till en större hund. Om kroppsystemet fungerar på samma sätt som en större hunds, så innebär det ju snabbare nedbrytning på en hund med en mindre kropp. Även om vätskan/fodret är rätt i förhållande till storleken på hunden.
För att illustrera mina tankegångar lite. Tänk dig att du har en 5 hästars båtmotor på en öppen eka. Den går i en viss hastighet. Sätter du samma motor på en större båt, så går båten långsammare, för motorn är svag i förhållande till "kroppen".
Med en liten livräddningsbåt så är farten en annan.
Motorn är densamma, men storleken varierar - så tänkte jag, men jag kan naturligtvis ha helt fel... Hänger ni med på hur jag tänker?![]()
Grana skrev:"Motorn" borde vara anpassad efter hundens storlek tycker jag.
Men kanske det inte är så.
Grana som funderar![]()