Bukefalos 28 år!

Chihuahuaor

S

SweetMelody

Måste de gå ut fler gånger om dagen jämfört med andra hundar? Hur mycket mat äter de om dagen och vad ligger månadskostnaden ungefär på?
 
Sv: Chihuahuaor

Det förstår jag med ;) Men jag läste någonstans att de behöver gå ut minst fyra gånger om dagen jämfört med andra hundars två, och jag undrade om det stämde.
 
Sv: Chihuahuaor

Ingen hund ska bara få gå ut två ggr per dag. Var har du läst det? Stäm tidningen (ironi) ;)
Bor man i lägenhet så man måste gå ut med hunden varje gång den ska kissa, så tycker jag att hunden ska ut minst fyra ggr per dag.
 
Sv: Chihuahuaor

hur skulle du själv tycka att det kändes att gå på toa två gånger om dagen? en vuxen hund bör få gå ut minst fyra gånger om dagen, en valp betydligt oftare.
 
Sv: Chihuahuaor

SweetMelody skrev:
Det förstår jag med ;) Men jag läste någonstans att de behöver gå ut minst fyra gånger om dagen jämfört med andra hundars två, och jag undrade om det stämde.

Jag tror att det kan vara så att man behöver rasta en chihuahua mer än andra hundar. Jag menar, urinblåsan är såklart liten på en sådan liten hund, och då behöver den tömmas oftare.

Valpar behöver kissa ofta och jag tror inte att det beror enbart på att de inte kan hålla sig - de är små också!

Jag såg ett TV-program nyligen om hundavel. Där poängterades att hundens idealstorlek och vikt är ca. 20 kg. Alla extremvarianter som var större eller mindre hade lättare för att utveckla problem. Hundkroppen är dimensionerad för ung. den ideala storleken, vilket innebär att små hundar har matsmältningssystem som fungerar på samma sätt som en stor hunds. Hjärtat fungerar också på samma sätt - vilket innebär att de stora rasernas hjärtan måste jobba hårt för att hålla systemet intakt.

Det var veterinärer och andra experter som uttalade sig, så jag tror att informationen var korrekt.

Därför tycker jag inte att det låter konstigt om en liten hund behöver rastas ofta. Organen är små, men fungerar de med samma hastighet som de större hundarnas, men kortare "sträcka" om du förstår vad jag menar - då verkar det rimligt.

Tillägg:

Jag tycker också två gånger per dag är för lite. Skulle tro att din chihuahua mår bäst om den rastas kanske sex ggr per dag istället för fyra?
 
Senast ändrad:
Sv: Chihuahuaor

Min vavva går gärna ut minst 4 ggr om dagen. Men han går snabbt, rastning då det är väder han inte gillar tar oftast bara 2 min ;)

Han kostar mig ca 500 i mån om man slår ut på hela året, mat, vacc, avmaskning, försäkring, prylar... då har jag ej räknat med ev. sjukdom och jag fodrar med royal canin!
 
Sv: Chihuahuaor

Jag kan absolut inget om det där. Men tycker det låter konstigt att en liten hund måste ut mer än en stor. Visst är den liten och har mindre organ. Men den "producerar" ju inte heller så mycket kiss som en stor hund.
Jag tror kisset är anpassat till hundens storlek :D
 
Sv: Chihuahuaor

Men ibland tror jag att vår lilla terrier har överaktiv blåsa!! :smirk: Inte så att han måste ut ofta. Men vi kan gå en timmeslång runda och han kissar utan överdrift 200 gånger. De sista gångerna kommer det bara luft! :angel: Han måste bara lyfta benet helt enkelt! :D Men när vi kommer hem igen efter 10 min bilfärd så kan han kissa lika mycket igen! Har själv en teori om att han kanske producerar mer pga att han jagar upp sig mer!? :idea:

/Timsetim
 
Sv: Chihuahuaor

prinsessfeminist skrev:
Därför tycker jag inte att det låter konstigt om en liten hund behöver rastas ofta. Organen är små, men fungerar de med samma hastighet som de större hundarnas, men kortare "sträcka" om du förstår vad jag menar - då verkar det rimligt.

Fast det verkar ju rätt konstigt med tanke på att vavvan då måste dricka lika mycket som en 20 kg's hund....? Den producerar nog lika mycket kiss i procentuellt förhållande till sin vikt som den större hunden. Det borde inte gå fortare...?

Hundar, oavsett ras, ska ut var fjärde-femte timme. Oavsett hur många ggr per dag det blir.
 
Sv: Chihuahuaor

nefretel och Grana:

Jag skall ärligt erkänna att jag inte vet om jag har rätt, jag spekulerar bara! :D

Men det jag menade var just det, att de inre organens funktioner (alltså inte storlek, utan förmåga att fungera) inte är proportionellt avpassade till hundens storlek, utan till en större storlek.

Om vavvan dricker mindre, så innebär det inte att de inre systemet hanterar vätskan på samma sätt som den skulle, proportionellt sett, till en större hund. Om kroppsystemet fungerar på samma sätt som en större hunds, så innebär det ju snabbare nedbrytning på en hund med en mindre kropp. Även om vätskan/fodret är rätt i förhållande till storleken på hunden.

För att illustrera mina tankegångar lite. Tänk dig att du har en 5 hästars båtmotor på en öppen eka. Den går i en viss hastighet. Sätter du samma motor på en större båt, så går båten långsammare, för motorn är svag i förhållande till "kroppen".

Med en liten livräddningsbåt så är farten en annan.

Motorn är densamma, men storleken varierar - så tänkte jag, men jag kan naturligtvis ha helt fel... Hänger ni med på hur jag tänker? ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Chihuahuaor

Grana skrev:
Jag kan absolut inget om det där. Men tycker det låter konstigt att en liten hund måste ut mer än en stor. Visst är den liten och har mindre organ. Men den "producerar" ju inte heller så mycket kiss som en stor hund.
Jag tror kisset är anpassat till hundens storlek :D

Det har du rätt i, men om hastigheten på nedbrytandet fungerar på samma sätt som på en stor hunds, så innebär det att blåsan fylls fortare = hunden behöver gå ut fortare.
 
Sv: Chihuahuaor

prinsessfeminist skrev:
Det har du rätt i, men om hastigheten på nedbrytandet fungerar på samma sätt som på en stor hunds, så innebär det att blåsan fylls fortare = hunden behöver gå ut fortare.

Njae, det tycker inte jag :D Nedbrytandet går säkert lika fort på en stor som liten hund. Men den lilla dricker/äter ju betydligt mindre, så då förstår jag inte hur blåsan ska behövas tömmas oftare.
Men jag förstår hur du tänker :D
 
Sv: Chihuahuaor

prinsessfeminist skrev:
nefretel och Grana:

Jag skall ärligt erkänna att jag inte vet om jag har rätt, jag spekulerar bara! :D

Men det jag menade var just det, att de inre organens funktioner (alltså inte storlek, utan förmåga att fungera) inte är proportionellt avpassade till hundens storlek, utan till en större storlek.

Om vavvan dricker mindre, så innebär det inte att de inre systemet hanterar vätskan på samma sätt som den skulle, proportionellt sett, till en större hund. Om kroppsystemet fungerar på samma sätt som en större hunds, så innebär det ju snabbare nedbrytning på en hund med en mindre kropp. Även om vätskan/fodret är rätt i förhållande till storleken på hunden.

För att illustrera mina tankegångar lite. Tänk dig att du har en 5 hästars båtmotor på en öppen eka. Den går i en viss hastighet. Sätter du samma motor på en större båt, så går båten långsammare, för motorn är svag i förhållande till "kroppen".

Med en liten livräddningsbåt så är farten en annan.

Motorn är densamma, men storleken varierar - så tänkte jag, men jag kan naturligtvis ha helt fel... Hänger ni med på hur jag tänker? ;)

Såg att jag nu svarade utan att läst detta ordentligt. Fast jag tycker det är konstigt om "motorn" är densamma på våra hundar fast storleken är olika. "Motorn" borde vara anpassad efter hundens storlek tycker jag.
Men kanske det inte är så.

Grana som funderar :D
 
Sv: Chihuahuaor

Grana skrev:
"Motorn" borde vara anpassad efter hundens storlek tycker jag.
Men kanske det inte är så.

Grana som funderar :D

Det var precis det veterinärer och forskare var överens om - att "motorn" (de använde inte den liknelsen, utan pratade om inre systemet) just inte var anpassad till hundens storlek.

De hävdade att de sundaste raserna väger mellan 15-25 kilo. Ju mer extremt liten, eller extremt stor hunden är från den ideala vikten - ju större risk för ohälsa, menade de. De inre organen är inte kapabla att arbeta på rätt sätt i förhållande till hundens pyttelilla eller jättestora kropp, därav problem med hjärta, njurar, lever eller sköldkörtel. (De poängterade att sådana här problem finns inom vissa andra raser också, men att det kan bero på avel på sjuka djur eller en för hård inavelsgrad)

Ytterligare en sak som de tog upp var att linjeavel krävs för att hålla storleken "nere" eller "uppe". För mycket utavel på små raser, och de blir snart större i storleken. Jag vet inte hur det är med jättarna, men förhållandet borde vara detsamma?

Generellt, menade de - att en hund av medelstorlek har de bästa förutsättningarna att leva ett sunt liv, eftersom deras inre organ och kroppssystemet som sådant är avpassat för den storleken.

återigen, jag har ingen aning om i fall min teori stämmer - jag bara kom att fundera på det där programmet. Det visades för några veckor (en månad?) sedan på vetenskapens värld. Jätteintressant var det! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Chihuahuaor

Du kanske blandar ihop det med promenader?
Jag har också för längesedan hört att stora hundar behöver två promenader om dagen och små behöver tre. Fattar inte mycket utav det dock. Det kan hur som helst inte röra sig om ut-och-kissa-rundor för då rör det sig om djurplågeri. Två längre promenader låter däremot rimligt, däremellan är det självklart små kissrundor.

Mvh Ishtar
 
Sv: Chihuahuaor

Åh, jag har också rätt storlek på hund ca 20 kg. :bump:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har en katt som kommer in med småfåglar var och varannan dag. Idag syntes det tydligt att hon hade haft en fågel inne (fjädrar...
Svar
10
· Visningar
304
Hundhälsa Hej. Min hund äter brit care sen han kom hem för 6 månader sen och magen mår bra, avföringen är lagom fast och fin men han bajsar ca...
Svar
7
· Visningar
573
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
3
· Visningar
89
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Tiken har börjat skaka i bakdelen sen 2-3 dagar, märks mest när hon ligger och vilar men även annars. Hon låter också väldigt orolig i...
Svar
18
· Visningar
1 458
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp