Chipmärkning på arab? vad gäller?

TinyWiny

Trådstartare
Vad gäller ang. chip märkning på arab?
Är på G att köpa en arab som inte är chipmärkt, visste inte att han inte var det förren jag såg hans pass... är inte så hemma på det här med vilka regler som gäller...
På fjordingar har ju chipmärkningen varit så länge:angel:

Sv: Chipmärkning på arab? vad gäller?

Det finns inget krav att chipmärka araber, det är ju frivilligt om du vill göra det.

Är det däremot en ponny som du tänker tävla med så måste den vara chipmärkt.

Ok så om det är en stor häst som ska tävlas så behövs ingen chip märkning!?

Nej inte än så länge.

Men däremot kommer det väl att vara krav på att alla hästar skall vara cipmärkta men jag är osäker på från vilket år det gäller, kanske till och med är från om med i år....

Ok får se om någon vänlig själ vill svara som vet om det gäller från i år då!

Tack för dina svar!:bow:

Jag har faktiskt försökt kolla det där och vad jag kom fram till så var det ett förslag att alla hästar skulle chipmärkas from 1/1 -07.

Men det har tydligen inte gått igenom för annas så skulle det finnas mer info om det.

Så än så länge är det frivilligt men själv kommer jag att chipmärka min fölunge som kommer i vår och i samband med den märkningen även märka de äldre hästarna.

*KL*

Finns inget generellt krav på chipmärkning, och inget rasbundet krav vad gäller araber heller. Så helt frivilligt att chippa eller ej.

Bägge mina araber är chippade, med tanke på att en övervägande majoritet av araberna är skimlar, och det går betydligt lättare att scanna chip än ta blodprov/DNAprov och verifiera mot registret om man någon gång behöver 'bevisa' att hästen verkligen är DEN hästen, så var valet lätt.

Kommer chippa fullblodet när det faller sig lämpligt med (dvs kommer göra det när jag ändå är på klinik och min vet jobbar eller så, inte ta ut chipmärkare enkom)

*KL*

Finns inget generellt krav på chipmärkning, och inget rasbundet krav vad gäller araber heller. Så helt frivilligt att chippa eller ej.

Bägge mina araber är chippade, med tanke på att en övervägande majoritet av araberna är skimlar, och det går betydligt lättare att scanna chip än ta blodprov/DNAprov och verifiera mot registret om man någon gång behöver 'bevisa' att hästen verkligen är DEN hästen, så var valet lätt.

Kommer chippa fullblodet när det faller sig lämpligt med (dvs kommer göra det när jag ändå är på klinik och min vet jobbar eller så, inte ta ut chipmärkare enkom)

Jo jag har också tänkt chip märka honom! som du säger så är det betydligt enklare att läsa av ett chip än att DNA testa:)

Var mest nyfiken vad som gäller, som sagt på fjordingar har man ju chippat ett tag...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 343
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 543
Senast: mamman
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 591
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025