Chipmärkta hästar

B

brittasparris

Hej.

Undrar lite om ni tidigare hört att man inte får tävla ponnyhästar efter 1 januari om man inte har dem chipmärkta eller frysmärkta?
Detta skulle enligt ridsport gälla all tävling utom klubbtävling.
Bidrar med en del av artikeln:

"2005-12-02
Nya regler för chipmärkning
Från och med 1 januari 2006 ska alla ponnyer som tävlar (gäller ej häst) från och med inbjudningstävling och högre vara chipmärkta.
Undantag är ponny som är frysmärkt och registrerad av Svenska Travsportens Centralförbund (STC).

På mätintyget ska det framgå ponnyns chipnummer eller, om den är frysmärkt, ponnyns frysmärkningsnummer.
På tävlingsplatsen skall ponnyns chipmärkning eller frysmärkning kunna styrkas efter förfrågan genom uppvisande av giltigt mätintyg. Stickprov med scanner/avläsare kommer att ske på tävlingsplatserna."

Vill ni läsa mer så gå in på deras hemsida
http://www2.ridsport.se/

Har någon blivit informerad om detta då ni ordnade pass?
Vad gör man om man har tävlingar inbokade och inte visste om detta?
Känner sig lite lurad, har man krabbat med passet för att göra rätt för sig så vill man ju inte bli stoppad på tävling för att ingen informerat om detta.
Var inne och kollade på New Forest-sidan men där finns ingen information över huvudtaget, det borde det väl eftersom att det är ponnyhästar?

Sv: Chipmärkta hästar

ja, vi blev informarade om detta då shettisen skaffade pass... fast jag visst det redan

Lyckades se en liten notis om detta i ridsport i början av året, så jag var förberedd och chippade min tävlingsponny som skulle säljas i samband med de som skulle chippas för att slutmätas. Men jag kan hålla med om att det inte varit så tydligt..

eftersom min ponny slutmättes i år fick vi veta det några veckor innan årsskiftet förra året. Han var ju dessutom tvunget att chippas innan slutmätningen + att jag sett en liten artikel om det på ridsports hemsida, men informationen har varit väldigt dålig! Men chipmärkning går snabbt så hittar man en veterinär som får göra detta så är det ju klart. Men tänk på att det är 4 dagars karens till tävling efter chipmärkningen också!

Skönt att fler än jag insett att det varit för dålig information.
Men det jag inte förstår är varför det inte finns någon "varning" utfärdad angående detta, det enda som står är ju att "man rekommenderar chipmärkning för lättare identifiering vid en eventuell stöld". Många med mig anser sig inte behöva chipmärka då hästen har någon säregen eller ovanlig detalj som redan står i passet.

Undra om allt det här med chip, frysmärkning och pass verkligen är till för hästen eller för att vår regering längre fram ska kunna avkräva oss en hästskatt som de gjorde med hundskatt....man undrar ju lite över all denna registering överallt.
Vet att det har att göra med stölder och ändrade samhällsvillkor sen vi gick med i EU men funderar ändå...

Jag har inte ens ponny men det har omtalats i t ex tidningen Ridsport tidigare, och den som chipmärkte våra islänningar i början av året påtalade faktumet också.

Vi har ju också själva ett informationsansvar i den mening om att vi är skyldiga att ta reda på gällande regler. Visst är det svårt när man inte vet vad man skall fråga om, men lokala klubbar som är representerade av ponnyekipage i olika tävlingssammanhang borde väl också informera (eller har det gjort det?) om sånt här?

Hej igen.

Fick svar från ridsport idag, visst har de gått ut med detta tidigare, och jag fick lite förklaringar till varför det måste chipmärkas för att få tävla.

Att vi inte läst om det tidigare får vi skylla oss själva (säger jag och inte ridsport:) ) vi borde naturligtvis köpt och prenumererat tidigare på hästtidningar för det är ju där som information av denna kaliber når ut till oss hästägare!
Ska läsa både den jag får på nätet och de som finns i affärer noga framöver. (då kanske jag kan informera idkontrollanter, veterinärer och annat folk som vet men inget säger):D

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Vet inte om den här tråden hamnar rätt nu, men flytta det gärna i så fall. :) Rubriken var antagligen lite oklar, men jag förklarar...
Svar
13
· Visningar
2 613
Senast: Em_E_liE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka