chow chow - någon som vet ngt om rasen?

gadriel

Trådstartare
Har inte hittat alls mycket information om rasen och skulel vilj ahöra lite från er som kommit i kontakt med den hur den är?

Sv: chow chow - någon som vet ngt om rasen?

jag är inget stort fan av chow's. men jag har bara träffat sura griniga exemplar (ok en som inte var direkt otrevlig), har fått intrycket att de är mycket enmanshundar och mycket reserverade mot främlingar. fast jag måste erkänna att min tik som verkligen avskyr chow's har påverkat mig lite. den första hunden hon slogs med var just en chow-chow. ska väl också tillägga att rasen inte alls är vad den var på Lorenz tid.

cillamuffins skrev:
jag är inget stort fan av chow's. men jag har bara träffat sura griniga exemplar (ok en som inte var direkt otrevlig), har fått intrycket att de är mycket enmanshundar och mycket reserverade mot främlingar. fast jag måste erkänna att min tik som verkligen avskyr chow's har påverkat mig lite. den första hunden hon slogs med var just en chow-chow. ska väl också tillägga att rasen inte alls är vad den var på Lorenz tid.

ok, att den är reserverad mot främlingar passar mej bra, vi bor på gård och behöver en hund som vaktar hyffsat mycket så en hund som kutar fram och viftar på svansen till varje människa den möter är väl inte det bästa då precis.

Sen tycker jag det är bra om den inte vill fram till alal människor när man har den med sig på olika ställen också. Så det är ignen nackdel i mitt falll.

Har itne heller mött särskilt många, har mailat ltie uppfödare iaf och frågat lite så får jag hoppas de ger ett ärligt svar på hur de är.

Jag känner 2 st, eller en är död nu. Lite reserverade, den ena brukar ligga och vakta huset lös. Inte så mycket "go" i dem. Fast jag vet inte om det är represantivt för rasen.

marieka skrev:
Jag känner 2 st, eller en är död nu. Lite reserverade, den ena brukar ligga och vakta huset lös. Inte så mycket "go" i dem. Fast jag vet inte om det är represantivt för rasen.

kan nog stämma in på hur dom är av det jag läst om dom.

dom har blå tunga och tycker sommarvärmen är jobbig... aha det är vad jag vet :P hehehe

Jag har fyra stycken - två hanar och två tikar. Innan dess hade jag dessutom en annan hane (som dog förra året).

Chowar är speciella. Jag skulle inte vilja kalla de enmanshundar, men däremot "enFAMILJShundar". Mina chowar rangordnar i alla fall inte några människor framför andra inom familjen. De är ganska envisa, men det går absolut att lära de lydnad i alla fall.

Man ska se upp med chowar med dåligt temperament. En chow med dåligt humör är livsfarlig.

Mina chowar går inte ihop med andra chowar av samma kön. Därför har vi hane-tik tillsammans. Tikarna är uppvuxna tillsammans, är lika gamla, kommer från samma kennel och hade varit ihop ända från början. När de blev cirka ett år gick det inte att ha dem ihop längre. Samma sak med hanarna.

Det är inte så mycket fart i en chow, men det är en utomordentlig vakthund.

Hur fungerar de ihop med andra hundar då? En annan chow chow lär jag inte träffa på. Nästan alla mina vänner har ju hund av olika slag så det skulel vara ganska kört om de inte fungerar med andra hundar. Men om den verklgien får träffa andra hundar när den är ltien borde det väl fungera elelr? Vi har tänkt att ha en kastrerad hanhund.

Går det att få igång dom då..alltså om man busar med dom?

gadriel skrev:
Hur fungerar de ihop med andra hundar då? En annan chow chow lär jag inte träffa på. Nästan alla mina vänner har ju hund av olika slag så det skulel vara ganska kört om de inte fungerar med andra hundar. Men om den verklgien får träffa andra hundar när den är ltien borde det väl fungera elelr? Vi har tänkt att ha en kastrerad hanhund.

Går det att få igång dom då..alltså om man busar med dom?

Vi har våra ihop med Shih-tzus och det är inga problem (oavsett kön), men det är ju små hundar, så det är väl kanske det som gör att det funkar. De funkar inte med varandra pga att de inte kan bestämma rangordningen. De gör aldrig upp. Men om den ena skulle ge sig, skulle det inte vara några problem.

Jodå, visst går det att få igång dem. Och de kan vara *riktigt* busiga ibland. ;) Men en lite äldre chow är lite svårare att få igång. De är väl ganska sävliga i allmänhet. En oerhört lugn hundras i alla fall. De stressar inte upp sig för skott osv, i alla fall har inte mina gjort det. De har även en lugnande inverkan på våra Shih-tzu som är lite skotträdda. :)

Oki, låter som det kan bli problem med andra hundar då.. min ena vän har en korsning med jack russel och han ger isg inte heller så det finsn ju en hel del andra hundar som är lika envisa på det, kan bli besvärligt.

Ja, det kan det kanske bli. Men jag pratar bara med min egen erfarenhet som bakgrund och mina hundar. Andra chowar är kanske annorlunda?! :)

Jag upplever chowar som ganska "primitiva" hundar när det gäller
t ex mat, jakt och att umgås med varandra. Lite som urhundar. Med jakt menar jag att de jagar andra djurslag så fort de får syn på dem (t ex katter, fåglar, igelkottar). Det värsta jag har varit med om var när tre av mina fick tag på en igelkott. De släpper nämligen inte taget för allt i livet oavsett om de själva blir skadade. Igelkottpiggar rör de inte i ryggen trots att de själva blöder ur munnen. Den igelkotten slet de i stycken. :eek: :eek: :eek: :eek:

Visst kan de vara primitiva och så, men jag älskar dem ändå. Det är helt underbara hundar i övrigt. :love: :love:

På Svenska Kennelklubben finns det böcker man kan köpa om Chow Chow. :)

Hm..å vi som har både katter, höns och massa rådjur, harar, kaniner runt kröken. Får nog fundera mer på detta tror jag...;)

Vad kul att läsa det du skriver!
Dom är så söta för det ser ut som om dom har byxor på sig!

Vad har man tagit fram dom till?

Har sjäv ingen dirket erfarenhet förutom att familjens Eurasier ju härtammar från chow chow. Dom har (vad jag hört) tydligen använts till att vakta tempel i kina/tibet/nått land i asien. Ska tydligen vara därför dom är lite lata och inte bryr sig om främlingar och sånt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 094
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 568
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
20
· Visningar
828
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Starlink
  • Barn med magont

Hund, Katt, Andra Djur