Chromecast - sämsta köpet på länge!

@Migo jag har exakt samma setup och behov som du. Dvs, inga streamingtjänster utan behöver något som kopplar ihop tv med pc där jag har alla mina filmer/serier/dokumentärer.

Jag har en android tv box - finns massor av olika men jag gillar min X96Q Android tv box och kostar ca 400-500 kr. Kopplar ihop den med datorn och strömmar via mitt lokala nätverk från datorn till tv. Sedan använder jag kodi i boxen vilket är en otroligt bra app som gör att din dator fungerar som media server. Man kan också ansluta externa usb diskar till android lådan om man vill.

Hemskärmen på min android låda








20230604_233211.jpg
 
Ditt problem låter ungefär som det vi har (i mina ganska otekniska öron), bara att här är det youtube från android i första hand. Ibland händer ingenting, ibland får man ljud men inte bild etc. Detta är också med en nyare chromecast.
 
Inför flytten digitaliserade jag hela min film- och TV samling för att slippa släpa med en massa DVDer som vi ändå inte har nån läsare till vid TVn. För att slippa dra en lång displaykabel tvärs genom rummet köpte vi en Chromecast och såg till att ha en kompatibel mediaspelare på datorn.

Så långt allt enligt planen. Och ibland fungerar det. Typ en gång på tio. De är på samma wifi, bra uppkoppling, står med några få meters mellanrum utan störningar mellan och -ändå- laggar det. Eller så spelar det inte upp alls.

Maken till svindyr pryl som bara verkar vara till för att göra reklam för betaltjänster, har usel kompatibilitet och usel användbarhet. Spotify strular som sjutton, VLC strular som sjutton och nu när jag gav upp och installerade Plex så strular det med. Allt medans Chromecast glatt överöser oss med reklam för streamingtjönster vi inte vill ha men vägrar visa oss filmen vi redan äger.

Startade ett avsnitt av favoritshowen, fick ta paus mitt i för att prata med grannen och nu går det inte få igång den igen. Datorn skickar till TVn, men TVn visar bara en castingsymbol. Av videofilen som funkade klockrent för 2 timmar sedan.

Snacka om bortkastade pengar!

Så konstigt!

1. Konstigt att din chromecast är svindyr! Min kostade 300 kr.

2. Konstigt att den inte funkar! Mina tre har funkat utan större problem i många år nu. De problem vi haft har med största sannolikhet varit appberoende. Eftersom t.ex. Disney+ strulat men YouTube och Netflix funkat utan problem vid samma tillfälle.

3. Reklam??? Min Chromecast visar bara det jag castar till den! Plus fina foton om jag kopplar ihop tvn och mobilen men inte sätter igång nåt. När visar den reklam? Vilken chromecast har du?

Men jag castar alltid från en streamingtjänst på mobilen. Men en kompis streamar från laptop utan problem och har gjort i många år. Jag har hört mycket mer problem från folk med Apple TV. Iaf en i min krets bytte till Chromecast för att hen tröttnade på att Apple TV strulade.
 
När jag säger reklam så menar jag reklam för streamingtjänster. Hela startskärmen är full med rader av "tips" på serier och filmer som ligger bakom prenumerationer. Vi har ett helsicke att få den att ta emot det vi försöker casta från telefoner eller datorer.

Vi har senaste versionen, med fjärrkontroll.

Ok, så ni har nån ny version som har egna inbyggda appar? En sån hade jag undvikit faktiskt. Fördelen med den jag har är att den bara är kopplingen mellan TV och annan enhet. Jag vill inte att den ska ha nåt annat. Jag har en enkel variant som har en del år på nacken nu. Skulle aldrig lägga extra pengar på en med egna appar och fjärrkontroll. Jag skulle gärna lägga extra pengar på att slippa ha appar inbyggda!
 
Den här tråden får mig att bli oerhört glad åt att jag köpte en chromecast innan det var något tjafs med google tv osv. Fungerar klockrent för mig, alltid. Ska kika lite, får jag syn på en likadan som min till salu någonstans så köper jag och skickar till dig @Migo.
 
Jag tror att det du vill ha är en chromecast 3rd generation. Den har inte google TV och är mycket mer enkel. (till och med min 90 åriga farfar kan använda den).

Och jag håller med många andra, jag har aldrig haft problem med min, så titta efter en sådan istället.
 
Inför flytten digitaliserade jag hela min film- och TV samling för att slippa släpa med en massa DVDer som vi ändå inte har nån läsare till vid TVn. För att slippa dra en lång displaykabel tvärs genom rummet köpte vi en Chromecast och såg till att ha en kompatibel mediaspelare på datorn.

Så långt allt enligt planen. Och ibland fungerar det. Typ en gång på tio. De är på samma wifi, bra uppkoppling, står med några få meters mellanrum utan störningar mellan och -ändå- laggar det. Eller så spelar det inte upp alls.

Maken till svindyr pryl som bara verkar vara till för att göra reklam för betaltjänster, har usel kompatibilitet och usel användbarhet. Spotify strular som sjutton, VLC strular som sjutton och nu när jag gav upp och installerade Plex så strular det med. Allt medans Chromecast glatt överöser oss med reklam för streamingtjönster vi inte vill ha men vägrar visa oss filmen vi redan äger.

Startade ett avsnitt av favoritshowen, fick ta paus mitt i för att prata med grannen och nu går det inte få igång den igen. Datorn skickar till TVn, men TVn visar bara en castingsymbol. Av videofilen som funkade klockrent för 2 timmar sedan.

Snacka om bortkastade pengar!
Min chromecast har funkat utmärkt i flera år. Jag streamar Telia Play, SVT Play och TV4 Play från mobilen till den. Inga problem alls. Men när jag har scrollat lite längre ner och läst svar förstår jag att jag har en sådan där "gammal puck" så vi pratar väl inte om samma... :)
 
Jag tror att det du vill ha är en chromecast 3rd generation. Den har inte google TV och är mycket mer enkel. (till och med min 90 åriga farfar kan använda den).

Och jag håller med många andra, jag har aldrig haft problem med min, så titta efter en sådan istället.
Har bara sett den senaste generationen till försäljning tyvärr.
 
Jag tror att det du vill ha är en chromecast 3rd generation. Den har inte google TV och är mycket mer enkel. (till och med min 90 åriga farfar kan använda den).

Och jag håller med många andra, jag har aldrig haft problem med min, så titta efter en sådan istället.
De har slutat säljas.
 
Inför flytten digitaliserade jag hela min film- och TV samling för att slippa släpa med en massa DVDer som vi ändå inte har nån läsare till vid TVn. För att slippa dra en lång displaykabel tvärs genom rummet köpte vi en Chromecast och såg till att ha en kompatibel mediaspelare på datorn.

Så långt allt enligt planen. Och ibland fungerar det. Typ en gång på tio. De är på samma wifi, bra uppkoppling, står med några få meters mellanrum utan störningar mellan och -ändå- laggar det. Eller så spelar det inte upp alls.

Maken till svindyr pryl som bara verkar vara till för att göra reklam för betaltjänster, har usel kompatibilitet och usel användbarhet. Spotify strular som sjutton, VLC strular som sjutton och nu när jag gav upp och installerade Plex så strular det med. Allt medans Chromecast glatt överöser oss med reklam för streamingtjönster vi inte vill ha men vägrar visa oss filmen vi redan äger.

Startade ett avsnitt av favoritshowen, fick ta paus mitt i för att prata med grannen och nu går det inte få igång den igen. Datorn skickar till TVn, men TVn visar bara en castingsymbol. Av videofilen som funkade klockrent för 2 timmar sedan.

Snacka om bortkastade pengar!
Så märkligt.
Vi kör Cromecast sedan många år tillbaka och är extremt nöjda.
Så länge WiFi mår bra så har vi absolut inga problem överhuvudtaget.
Det måste vara något annat som är fel.

Vi kör den billiga varianten för några 100:- lappar kombinerat med en Android-telefon för under 1000:- lappen.
 
Inför flytten digitaliserade jag hela min film- och TV samling för att slippa släpa med en massa DVDer som vi ändå inte har nån läsare till vid TVn. För att slippa dra en lång displaykabel tvärs genom rummet köpte vi en Chromecast och såg till att ha en kompatibel mediaspelare på datorn.

Så långt allt enligt planen. Och ibland fungerar det. Typ en gång på tio. De är på samma wifi, bra uppkoppling, står med några få meters mellanrum utan störningar mellan och -ändå- laggar det. Eller så spelar det inte upp alls.

Maken till svindyr pryl som bara verkar vara till för att göra reklam för betaltjänster, har usel kompatibilitet och usel användbarhet. Spotify strular som sjutton, VLC strular som sjutton och nu när jag gav upp och installerade Plex så strular det med. Allt medans Chromecast glatt överöser oss med reklam för streamingtjönster vi inte vill ha men vägrar visa oss filmen vi redan äger.

Startade ett avsnitt av favoritshowen, fick ta paus mitt i för att prata med grannen och nu går det inte få igång den igen. Datorn skickar till TVn, men TVn visar bara en castingsymbol. Av videofilen som funkade klockrent för 2 timmar sedan.

Snacka om bortkastade pengar!
Vår Chromecast fungerar alltid från telefonen eller plattan med appar som är anpassade för Chromecast men från stationära datorn strular den om man tex vill strömma en film från en site som inte är anpassad med Chromecast utan bara är inne på en sida via Chrome och vill visa det som spelas på sidan på TVn.

Vår Chromecast är gammal. Den visar ingen reklam.
 
Jag tror de flesta som använder chromecast gör det för att casta streamingappar. I ert fall borde det vara mkt smidigare att lägga alla filer på en extern hårddisk som ni kopplar in direkt i tvn eller i ett hemmabiosystem eller liknande. Så har vi gjort med de filmer vi har på fil.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp