Chromecast - sämsta köpet på länge!

Migo

Trådstartare
Inför flytten digitaliserade jag hela min film- och TV samling för att slippa släpa med en massa DVDer som vi ändå inte har nån läsare till vid TVn. För att slippa dra en lång displaykabel tvärs genom rummet köpte vi en Chromecast och såg till att ha en kompatibel mediaspelare på datorn.

Så långt allt enligt planen. Och ibland fungerar det. Typ en gång på tio. De är på samma wifi, bra uppkoppling, står med några få meters mellanrum utan störningar mellan och -ändå- laggar det. Eller så spelar det inte upp alls.

Maken till svindyr pryl som bara verkar vara till för att göra reklam för betaltjänster, har usel kompatibilitet och usel användbarhet. Spotify strular som sjutton, VLC strular som sjutton och nu när jag gav upp och installerade Plex så strular det med. Allt medans Chromecast glatt överöser oss med reklam för streamingtjönster vi inte vill ha men vägrar visa oss filmen vi redan äger.

Startade ett avsnitt av favoritshowen, fick ta paus mitt i för att prata med grannen och nu går det inte få igång den igen. Datorn skickar till TVn, men TVn visar bara en castingsymbol. Av videofilen som funkade klockrent för 2 timmar sedan.

Snacka om bortkastade pengar!
 
Apple tv är jävligt trevligt, men vet inte om den är kompatibel med det du vill göra. Men jag älskar iaf min Apple tv trots jag använder mig av en Android smartphone.
 
Vi har chromecast och har haft länge, funkar för det mesta super bara nätverket inte krånglar vilket det gör relativt ofta hos oss och hos grannarna tyvärr..
Vi fick dock byta ut den förra då den krånglade oerhört efter ett tag men det var efter att nån dragit ut den ett par ggr så misstänker att den gick sönder på nåt sätt.
 
Min chromecast har funkat utmärkt i många år (om inte wifi krånglar) och jag har aldrig sett till någon reklam. Vet inte ens var reklamen skulle komma från, min chromecast visar bara vad jag castar till den, inget annat.
Använder den dagligen då jag sagt upp mitt TV-abonnemang och inte har smart-TV så jag castar streaming-appar, Spotify och Youtube från telefonen.
Och inte kommer jag ihåg att den var speciellt dyr heller, men det kanske finns olika varianter? Min är nog i så fall den enklaste och billigaste.
 
Min chromecast har funkat utmärkt i många år (om inte wifi krånglar) och jag har aldrig sett till någon reklam. Vet inte ens var reklamen skulle komma från, min chromecast visar bara vad jag castar till den, inget annat.
Använder den dagligen då jag sagt upp mitt TV-abonnemang och inte har smart-TV så jag castar streaming-appar, Spotify och Youtube från telefonen.
Och inte kommer jag ihåg att den var speciellt dyr heller, men det kanske finns olika varianter? Min är nog i så fall drn enklaste och billigaste.
Samma här, krånglar bara om wifi krånglar och får definitivt ingen reklam?
Det som var krångligast var att TVn var gammal som gatan så behövde en extra kabel för att kunna koppla in den.
 
När jag säger reklam så menar jag reklam för streamingtjänster. Hela startskärmen är full med rader av "tips" på serier och filmer som ligger bakom prenumerationer. Vi har ett helsicke att få den att ta emot det vi försöker casta från telefoner eller datorer.

Vi har senaste versionen, med fjärrkontroll.
 
Vår cromecast är ju bara en högtalare eller skärm till det som det castas ifrån? Ibland laggar apparna men själva cromecasten funkar ok!
 
När jag säger reklam så menar jag reklam för streamingtjänster. Hela startskärmen är full med rader av "tips" på serier och filmer som ligger bakom prenumerationer. Vi har ett helsicke att få den att ta emot det vi försöker casta från telefoner eller datorer.

Vi har senaste versionen, med fjärrkontroll.
Är det en tjänst som du har köpt till för att kunna digitalisera din media? Hör den ihop med chromecast?
 
Har haft chromecast i flera år utan strul, bor dock i storstad med stabilt internet. Min var dock billig, några få hundralappar, så det är kanske två helt olika prylar? Min visar t ex ingen reklam, bara bilder från Google.
 
@Migo menar så här:

Ska tilläggas jag inte intresserad av Naked Attraktion Sverige.

20230604_225538.jpg
 
Finns det olika sorters chromecast? Vår är en rund liten puck som sitter i ett hdmi-uttag (tror jag) i tvn. När vi inte tittar på något så visar den lite random bilder. Vi använder telefonen och castar typ Netflix, Disney, youtube. Inget med reklam.
Allt fungerar nästan felfritt, kan hänga sig nån enstaka gång så man får dra ur den några sekunder.

Edit: menar alltså att den inte visar någon reklam.
 
Finns det olika sorters chromecast? Vår är en rund liten puck som sitter i ett hdmi-uttag (tror jag) i tvn. När vi inte tittar på något så visar den lite random bilder. Vi använder telefonen och castar typ Netflix, Disney, youtube. Inget med reklam.
Allt fungerar nästan felfritt, kan hänga sig nån enstaka gång så man får dra ur den några sekunder.
Nya verkar vara googles version av apple tv - till skillnad från den äldre som de flesta här verkar ha, så de har olika "hemskärm".
 
Finns det olika sorters chromecast? Vår är en rund liten puck som sitter i ett hdmi-uttag (tror jag) i tvn. När vi inte tittar på något så visar den lite random bilder. Vi använder telefonen och castar typ Netflix, Disney, youtube. Inget med reklam.
Allt fungerar nästan felfritt, kan hänga sig nån enstaka gång så man får dra ur den några sekunder.
Äldre versionen var tvungen kasta ifrån telefon, dator, ipad eller annan enhet. Nyare kan man ha apparna direkt i chromecasten och får upp direkt på TVn, dessutom finns liten fjärris till den.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp