Bukefalos 28 år!

Click and ride

Account

Trådstartare
Någon som testat broddsystemet click and ride? Funkar det och är det smidigt även om hästen gått i lera?
 
Jag tittade på systemet på en mässa och blev inte jätteimponerad. Såg klumpigt ut, lät ganska mycket när broddarna sattes i, var inte så enkelt som det ser ut på reklamen och ohemult dyrt. Ganska mycket handkraft behövdes för att kunna använda verktyget man sätter i brodden med. Rensa broddhålen får man ju göra ändå även om det inte är några gängor som måste hållas fräscha så måste de ju kunna klicka i. Jag kan tänka mig att det är något smidigare vid tillfällig broddning, typ vid terrängritt, hoppning på gräs och liknande men enligt hen jag pratade med var de nog inte tänkta att användas i hage eller så. Jag frågade vad som hände när skon blev sliten, dvs. om risken fanns att brodden gick emot hoven och riskerade ge punkttryck, det kunde de inte svara på. Kändes lite som en uppfinning som inte var helt genomtänkt. Jag följer dock tråden med intresse. Vore intressant med recension från någon som har provat dem under längre tid :)
 

Liknande trådar

Utrustning Liten spinoff på tråden om att rida ut. En av mina mardrömmar när jag rider ut är att jag ska trilla av och hästen ska sticka så att...
Svar
5
· Visningar
774
Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
589
Senast: Gimlan
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 426
Senast: Buongusto
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp