Clio och skohorn? Hur få in hundarna?

escodobe

Trådstartare
Jag blev hastigt och lustigt med en liten pyttebil till tredörras clio.
Men det visade sig vara svårare än väntat att få in hundarna:crazy:
Pengarna är i princip slut så jag har inte råd att köpa några dyra burar.

Jag har en dogman nätbur som jag brukade transportera rottisen i och förvara tibben i när bilen stod stilla och en liten plastbur som tibben åkte i.Min tanke var att fälla ensitsdelen på baksätet och sätta dit nätburen och ha plastburen på golvet bakom förarsätet. Då kan tibben sitta i nätburen när bilen står stilla och rottisen på tvåsitsätet så att han kan ligga bekvämare.

Men nätburen satt inget vidare på det fällda sätet den tippar bak och plastburken fick inte plats på golvet.:crazy:

Jag vill inte ha hundarna lösa på ett stort utrymme så att de riskerar att trampa eller klämma varandra.. Jag vill helst ha dem i burar även vid förvaring eftersom tibben har lärt rottweilern att vakta bilen:mad: och hag kan täcka över en bur och att rottisen kan jaga solkatter ibland (under färd)
Har de säkerhetsbälte hade jag velat ha en i bagaget och en på sätet? Men jag lyckades i mörkret coh stressen nu inte hitta några fästringar där?

Jag vill absolut inte få en hund i nacken, kniper det så prioriterar jag min och med passagerarens säkerhet även om jag givetvis vill att hundarna helst ska överleva de med.
(Hur glad jag än är för clion cleo så saknar jag volvo 240 bamsen:confused:)

Något bra förslag?
 
Senast ändrad:
Sv: Clio och skohorn? Hur få in hundarna?

Jag håller också på att leta lösning till mina två hundar och har noterat att det finns massor med beg. burar på blocket. Många ligger kvar länge = prutmöjligheter.
 
Sv: Clio och skohorn? Hur få in hundarna?

Fast hur får jag in rottisen i en bur som får plats i en clio? Hade det bara vara att knyckla in honom så går det nog att fästa dogmanburen - mitt krux är att jag vill att han ska kunna stå obehindrat när bilen står still, eftersom han har ryggproblemen. Jag räknar dock med att han inte lever mer än max något år till. Så då måste jag få in en bur han kan knycklas in i OCH två sitssätet och det ser det mörkare ut med :-(
 
Sv: Clio och skohorn? Hur få in hundarna?

Jag funderar nästan på om det är möjligt att ta bort baksäterna helt och hållet och få in en bur?
 
Sv: Clio och skohorn? Hur få in hundarna?

Går det inte att lyfta ut själva sätet i baksätet och behålla ryggstödet? Då får du en planare yta som brukar vara i samma höjd som bagaget.
För stabilitetens skull kan det vara bra att lägga en spånskiva eller plywoodskiva i botten.

Sedan kan du ju eventuellt sätta in en enkelbur - finns för ca 1000.- på blocket.se - och sedan den lilla buren vid sidan av?

Alternativt sätta in en dubbelbur om det går att hitta en med lämpliga mått till ett vettigt pris.

/Swat
 
Sv: Clio och skohorn? Hur få in hundarna?

Ja, går det att ta bort sätet så kan jag göra så. Då kan jag bara kasta in plastburen i framsätet och låta rottisen ha utrymmet. Ska försöka kolla in det imorrn om det går. För som det är nu så funkar det inte att vare sig fälla bara ryggstöden eller att fälla fram själva sitsdel och ryggstödet - det blir en nivåskillnad på 10-15 cm som buren vickar på.
 
Sv: Clio och skohorn? Hur få in hundarna?

Har surfat runt och det är, som jag misstänkte, tydligen inte helt enkelt att ta bort baksätet, man får ha upp bilen för att komma åt under ifrån.
 
Sv: Clio och skohorn? Hur få in hundarna?

Jag utgick ifrån att det gick att fälla båda baksätena och där få plats med en eller två burar. Clio = skolåda? :)
 
Sv: Clio och skohorn? Hur få in hundarna?

Skall du inte byra däck snart? ;)
Om du inte gör det själv utan på en däckverkstad så hissar de ju upp bilen medan de skiftar däcken! Där kommer du ju lätt att kunna lossa ev. skruvar/bultar/muttrar som krävs från undersidan.

Är det jätteklurigt kan det ju ibland dessutom hjälpa att blinka lite med ögonen så kanske någon kunnig mekaniker kan tipsa om hur du skall göra! :D

Min gamla mazda 323 blev en helt ok hundbil sedan baksätet tagits ut och en hundbur satts in + solarplexius på rutorna. Liten, men helt ok!

/Swat
 
Sv: Clio och skohorn? Hur få in hundarna?

Jag får ta med Tjöta till en gör det självhall kanske. Muskelstyrka är ju tyvärr det största problemet.
 
Sv: Clio och skohorn? Hur få in hundarna?

Fälla går, problemet är att buren tippar då eftersom det blir en så stor nivåskillnad.
 
Sv: Clio och skohorn? Hur få in hundarna?

Jag hade kastat ut hela baksätet! Eventuellt lägga på typ en spånskiva som är måttat till just det utrymmet för att få lite plan yta och få det rakt. Sedan löst det med "kompostgaller" som lastgaller och fixat till bak för alla djur.

Däremot har jag fobi mot dogman-burarna (de där svarta stålburarna!) för jag vet flera hundar som fastnar med tassarna i springorna längst ner...
 
Sv: Clio och skohorn? Hur få in hundarna?

Jag har en nissan micra och har precit gjort om min lilla lunchlåda till en hundbil, och det gick jättebra! Lite pillrigt men det gick. Skulle gärna ställa in en bättre bur men eftersom jag ska byta bil så fort jag får möjlighet så får den vanliga buren duga så länge. Den sitter fast ordentligt iallafall!

Jag fällde ner baksätet och satte två träklossar under själva sitsen för att jämna ut så det blev platt. Buren ställde jag ovanpå sätet och spände fast med spännband åt alla möjliga håll. Jag har alltså kvar hela bagageutrymmet då buren står på sätena (praktiskt om jag ska åka någonstans...). Annars hade jag tänkt fylla upp underifrån i bagageutrymmet och lagt på en spånskiva eller liknande för att buren skulle stå rakt.

Det var alldeles för bökigt att plocka ut hela sätet då man var tvugnen att vika ihop sätena åt alla möjliga håll (kändes det som... :D) innan det var klart.
 
Sv: Clio och skohorn? Hur få in hundarna?

Det funkar inte att ha ena hunden i bagaget med bagagegaller fram och andra hunden antingen i bur eller i bälte på hela baksätet?
 
Sv: Clio och skohorn? Hur få in hundarna?

Jag har en tre dörrars Clio, och en labbe.
Jag har tagit bort hatthyllan bak i skuffen och har hunden där, perfekt med plats faktiskt. Skulle gärna ha ett lastnät, men har inte kommit så långt än.
 
Sv: Clio och skohorn? Hur få in hundarna?

Knapplån.
Jag har också clio (femdörrars) och jag tycker faktiskt att det är en riktigt bra hundbil! Jag har satt in lastgaller plus grindar i bagaget och det fungerar bra. Mina båda hundar (tollare och kelpie) får plats utan problem.

Har inga egentliga förslag att komma med hur du ska lösa din situation dock. Jag hade nog, som många andra redan skrivit, försökt plocka ut baksätena helt eller fälla sätena och jämna ut bottnen med något lämpligt.

Lycka till!
 
Sv: Clio och skohorn? Hur få in hundarna?

Just nu har jag gallerburen i baksätet och rottisen i skuffen. Ska nog köpa ett lastgaller. Jag är inte helt nöjd eftersom jag tycker att hundarna har för mycket plats under färd (de kan flyga runt) men det är kanske viktigare att rottweilern kan röra sig när bilen står stilla? Jag har en billighets säkerhetsbältesele jag ska testa på honom idag och se om det går att fästa. I sådant fall kan han kanske vara i skuffen med en allsafesele.
Möjligen kan jag se om det går att ha plastburen skuffen och spänna fast den på något vis som ändå är lätt att ta bort så att rottisen får plats där när bilen står still. Men funkar selen kanske jag kan köpa en bättre halvbur till baksätet till den lilla...
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp