Bukefalos 28 år!

Clowner och etiskt företagande

Helt idiotiskt att sluta sälja dräkterna. Vi kan inte sluta med saker för att vissa inte hanterar det väl. Det är så typiskt Sverige att förbjuda något istället för att ta itu med grundproblemet.
Ska vi förbjuda bilar? Knivar? Flygplan? Också saker man kan skadas av.
Det är väl ingen som sagt nåt om att förbjuda? Jag har haft ridsportsbutik och valt bort att sälja t.ex vissa typer av bett för att jag inte ser något vettigt användningsområde för betten ifråga. På samma sätt hade jag sett det om jag i dagsläget sålde clownmasker, om än det vore tillfälligt. Att kalla det idiotiskt är väl kanske att ta i, det är väl företagarnas val?
 
Kanske OT, men jag har inte sett några notiser alls om clowner på en vecka, har hysterin redan dragit bort???
 
Det är väl ingen som sagt nåt om att förbjuda? Jag har haft ridsportsbutik och valt bort att sälja t.ex vissa typer av bett för att jag inte ser något vettigt användningsområde för betten ifråga. På samma sätt hade jag sett det om jag i dagsläget sålde clownmasker, om än det vore tillfälligt. Att kalla det idiotiskt är väl kanske att ta i, det är väl företagarnas val?
Jag det är det men jag tycker det är trist för alla de som vill vara clown på halloweenfesten. Dessutom kan man lätt måla sig till clowner så jag ser liksom ingen mening med att ta bort det.
 
Jag det är det men jag tycker det är trist för alla de som vill vara clown på halloweenfesten. Dessutom kan man lätt måla sig till clowner så jag ser liksom ingen mening med att ta bort det.
Då kan ju de som absolut prompt ska vara clowner på halloween måla sig istället för att bära mask? Det verkar ju främst vara masker som används av de som vill skrämmas, för anonymiteten, antar jag, så då borde väl inte det vara ett problem om maskerna tas bort heller?
 
Då kan ju de som absolut prompt ska vara clowner på halloween måla sig istället för att bära mask? Det verkar ju främst vara masker som används av de som vill skrämmas, för anonymiteten, antar jag, så då borde väl inte det vara ett problem om maskerna tas bort heller?
Fast maskerna och dräkterna är ju mycket roligare så det ska absolut få säljas. Vi kan inte hålla på att plocka bort saker i det här landet!
 
Jag är livrädd för clowner och hoppade högt när det dök upp en på jobbet för något år sedan men den var där för att dela ut ballonger till barnen. Jag läste Stephen King som trettonåring men mamma berättade att jag var livrädd för clowner som liten också och jag är så pass gammal att det knappast talades om några mördarclowner på den tiden. Men det är egentligen fullt logiskt att vara rädd för clowner om man läser följande

Clownen är lätt att identifiera som en människa, men samtidigt är det något som inte stämmer med mimiken, kroppsspråket och de oproportionerliga skorna.
Något som både är välbekant och obekant på samma gång skapar rädsla hos oss.
På samma sätt skrämmer clownens mask och ständiga leende oss eftersom vi känner igen det glada ansiktsuttrycket – men samtidigt vet vi också att det inte är naturligt att le hela tiden.
Det kallas kognitiv dissonans – när två tankar är i konflikt med varandra – och är även det som händer när många upplever att de känner sig otrygga med människoliknande robotar
.
http://illvet.se/kultur/beteende/darfor-ar-vi-radda-for-clowner

Fast jag tycker nog att folk kunde hitta en bättre hobby vad händer om de skrämmer ett barn som rusar över gatan i ren skräck och blir påkörd.
Men vad vill de? Och varför skräms de? Nyheter24 har pratat med en clown som tillhör en grupp som samordnar flera clowner runt om i Sverige.
– Det vi står för är att ge en ny typ av skräck till folket. Det har varit väldigt effektivt hittills. Vi finns i cirka 17 städer just nu, säger en av gruppens representanter till Nyheter24 och fortsätter: Alla gillar att göra olika saker. Vissa är nöjda med att åka cross eller hoppa fallskärm. Andra vill klä ut sig till clowner för att skrämma människor. Det är en sorts kick i att sätta skräck i ett helt land.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes...-darfor-skrammer-vi-clowner-sverige-mordarclo
 
Sjukhusclownerna har redan idag stora problem med att barn har blivit rädda för att människor runt dem har pratat om att clowner är farliga.
Fast då kanske lösningen är att muntra upp barn på sjukhus klädda som nåt annat än clowner?
 
Fast då kanske lösningen är att muntra upp barn på sjukhus klädda som nåt annat än clowner?
Jamenvisst, det är så enkelt att förändra hela arbetssättet, namnet på vad de gör osv. Det handlar inte om någon som "muntrar upp" lite, du kan läsa mer om deras arbete här: http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Mer-om/Clowner-som-tar-fasta-pa-det-friska/
Du kan även läsa den här: http://clownetterna.se/
Här finns även en vetenskaplig artikel om sjukhusclownernas arbete: http://www.socialmedicinsktidskrift.se/index.php/smt/article/view/596
Det är inte riktigt så enkelt som en kostym riktigt..
 
@Snurrfian Jo jag fattar men vad jag menar är att det känns märkligt att fortsätta med något sådant om det är ett stort problem att barnen blir rädda.
 
Jag tänker alltså inte på att förbjuda något, hur skulle det ens vara effektivt när det går utmärkt att beställa från andra länder?

Utan det etiska i saken. Tycker inte att vapenexport är ett dåligt exempel, Sverige säljer ju mängder med vapen, som går till "fredsbevarande" ändamål. Vem tror på det egentligen? Vilken kontroll har vi på vapnen när de nått köparen? (Och varför förs ingen diskussion i samhället om etiken i det?)

Jag skulle känna mig obekväm med att sälja en clownmask som marknadsförs som läskig idag, och jag funderade på hur andra tänker i frågan. Det är väldigt långt ifrån ett förbud.
 
Jag kan tänka mig att man försöker få fenomenet att självdö genom att inte ge det någon uppmärksamhet.
Förvisso, men det brukar ju ändå flöda på sociala medier, har inte sett något där heller..... Tror att misshandeln av två clowner fick de som tänkt ge sig ut att tänka till. Är nog riskfyllt att klä ut sig till clown nu när folk är lite förbannade.
 
Utan det etiska i saken. Tycker inte att vapenexport är ett dåligt exempel, Sverige säljer ju mängder med vapen, som går till "fredsbevarande" ändamål. Vem tror på det egentligen? Vilken kontroll har vi på vapnen när de nått köparen? (Och varför förs ingen diskussion i samhället om etiken i det?)

Jag skulle känna mig obekväm med att sälja en clownmask som marknadsförs som läskig idag, och jag funderade på hur andra tänker i frågan. Det är väldigt långt ifrån ett förbud.

Jo. Vapenexport är ett dåligt exempel.

Vapen, i sig, är designade för att skada/hota om skada andra människor. Detta har ALLTID varit huvudpunkten i designen när man tillverkat dem. Det finns inget i tillverkningen av vapen som inte har 'skada/hot om skada' som primär egenskap.*

Ett baseballträ är designat för att vara ett sportreskap. Att vissa rövhattar använder det som vapen/för att hota/skada andra är sekundärt. Ingen i designprocessen har sagt. "du... det här baseballträt... om vi sätter dödskallar på det... ser det mer hotfullt ut då?". Nej. Utan baseballträt har fått ett sekundärt användingsområde det inte är designat för att utföra. Samma sak med clownmasker. De är inte, i sig, designade för att människor skall skapa en masshysteri. Att sen några gör det är en helt annan sak.

* Även vid sk 'fredsbevarande insattser' så handlar det om skada/våld/hot om våld. Vapnen används inte helt plötsligt som hammare/vattenreningsmekanismer/fortskaffningsmedel. Vapnen säljs som vapen, med syfte att hota/skada. Att sedan någon säger att "vi ska bara hota 'den här gruppen', för dom är dumma" påverkar inte vapens egenskaper eller ursprungliga designidé.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp