Cob - en slank modell?

Smulan75

Trådstartare
Jag har en Welsh cob - Dponny som jag haft i ca 1år. När jag köpte henne så var hon inte i det bästa skicket muskelfattig & svankig - inte mager men lite "ovårdad" hon är 10år och importerad 2013. Hon är avmaskad enligt alla rutiner och kollad tänder på - de var ok. Hon har enligt mig alltid varit lite av en "slankare modell" inte så kraftig som de flesta Cobbar är. Under förra sommaren såg hon riktigt fin ut, blank i pälsen och rund om magen - jag satte igång henne långsamt och svankigheten blev mycket bättre och hon fick rundare rumpa och mer muskler över ryggen. Nu under vintern tappade hon lite i hull - jag gissar att det var för att hon går på lösdrift och att hon är lägst i rang och väldigt försiktig så de andra hästarna släppte nog inte riktigt fram henne till maten, det har kommit in några nya ranghöga hästar. När jag såg att hon tappade hull så ändrade jag så de fick fler "stationer" att äta vid (fri tillgång) och sen fick hon kompletterande kraftfoder och fick ha mer täcke på sig.

Jag hade ute en veterinär som skulle kolla på hennes mugg - men som var lite bekymrad över att hon var så "tanig" och menade på att cobbar ska ju vara kraftiga och tyckte att jag borde utreda henne. hon tyckte att hon var långhårig oxå och pratade om chrusing osv - nu är jag ju sån att jag gärna försöker ha mina hästar utan täcke så de flesta har fått ganska mycket päls.

Nu när hon fått kraft ett tag så har hon återgått till normalt hull igen och ser "ut som vanligt". Så frågan är, finns det slankare modeller av Cob eller ska jag utgå från att det faktiskt är något "fel" med min Cob som är såpass slank? om jag gör en hullbedömning så skulle jag säga att hon är normalhull - dvs man ser inga revben - känner dem nästan inte när man drar över magen, inga höftben som sticker upp och man ser inte ryggraden osv. i mina ögon är hon omusklad inte mager. Hon äter med god aptit, har enligt mig "normallång päls" för en häst som till största delen gått otäckad i vinter. är otroligt pigg att rida och ser absolut inte slö och hängig ut.
 
Svårt att säga utan att ha sett hästen. Är du säker på att vinterpälsen inte lurar dig att tro att hon är tjockare än hon är?

Det finns welshar som är väldigt svankiga och tunna i kroppen, så som endel frieser ser ut. Kan du ta reda på hur hennes släkt ser ut?
 
ja hon är mer som en frieser i modellen, och som sagt var omusklad- skulle tro att om hon bygger lite muskler kommer hon se "cobbigare" ut. jag klämmer och känner och skulle tro att det inte bara är ögat som luras. sen har russet betydligare mer päls än cobben och skulle inte tro att han har någon sjukdom bara för det ;) ska googla lite på släkten tyvärr verkar det vara ett stuteri i uk som inte är så väldokumenterade på internet. :p
 
Du kanske redan känner till det här men det finns en grupp på Facebook som heter Svenska Welshponnyn där det kryllar av människor som är riktigt duktiga på welshar, Welsh Cob inkluderat. Där kan du säkert hitta människor som både känner till din hästs stam samt kan svara på hur utseendet på Cobbar kan variera (och varierar gör det). :)
 
Hej!

Jag har träffat både smäckra cobbar och cobbar som sett ut som bruksnordisar. Själv tycker jag den smäckra, mer frieserlika är snyggare. Gärna med mycket hovskägg och man :-)

/Lavinia
 
Du kanske redan känner till det här men det finns en grupp på Facebook som heter Svenska Welshponnyn där det kryllar av människor som är riktigt duktiga på welshar, Welsh Cob inkluderat. Där kan du säkert hitta människor som både känner till din hästs stam samt kan svara på hur utseendet på Cobbar kan variera (och varierar gör det). :)

japp är med där oxå och smyger men även om Buke kan vara hård i tonen ibland så tycker jag man ofta får mer utförliga och bättre svar än på fb ;) Men ska ta lite kort i helgen och så får vi se om jag vågar lägga ut dem utan att bli anmäld för djurmisshandel ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu under de senaste veckorna har jag haft folk här som tittat hästar, bete och uppstallning. Är ju lite så när man bor på ett ställe...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 520
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 698
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
2 808
Senast: Estivuz
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 074
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp