• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lill_flesky
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 077
L

lill_flesky

Vad är det för bom i dom sadlarna? Vilken är den vidaste storleken?

Ni som rider med Corbra, vad tycker ni om dom?

Sv: Cobra

så är det nog, såg en ute på annons utan storleksangivelser. Den såg himla fin ut :love: men lite väl dyr i nypris för plånboken

Tack för tipset. det ska jag göra, nära och bra också :)

Nej det gör den inte så vitt jag vet, det blir då en Cobra om man vill ha den utformad efter sig och sin häst.
Var inne på Cobra först men det blir en Amerigo istället, helt underbar :)

Jag har ridit i en sån och den var helt ok. Man satt bra och den var mjuk och så. Snygga är de dessutom! :)

Fast jag gillar min Morris & Nolan bättre :p

Cobran jag tittade på var grymt lik en Amerigo, tror att den tillverkades på samma ställe...
Varför föll valet på Amerigo ist för Cobra?

M&N har jag nog aldrig ridit i faktiskt, en sadel till att lägga på listan över tänkbara sadlar kanske? Är det rak eller svängd bom i dom?

Det är ju samma som har utformat båda sadlarna, Peter Menet heter han har jag för mig. Bara det att Amerigo-sadlarna följer utvecklingen mer och förnyas o.s.v., finns med flera bommar och i olika utföranden.
Amerigon kändes bättre för min sits, jag vart väldigt rak och stadig, det märktes på hela hästen. Så fort vi började rida ordentligt i den så blev det en helt annan gest i hans rörelser, jag åkte inte fram, inte åt sidan och ingenting, det var verkligen en lyckoträff bara.
Dessutom kändes det otroligt korkat att måtta en sadel efter hästen när han bara är 8 år och inte klar på långa vägar.
Och den dagen jag vill ha en måttad ska jag ha en Childerique :d

Din häst är faktiskt ganska lik min i ryggen :)

Hon såg ut såhär i vintras:
http://img.photobucket.com/albums/v200/Wielita/extrior.jpg

Dock så var hon inte igång då, hon får en anings rakare rygg nu när hon är mer musklad, lite mindre manke sas, typ såhär:

http://img.photobucket.com/albums/v200/Wielita/IMGP0014.jpg

På den bilden är hon visserligen lite rundare om magen, men mer tränad. Iofs står hon och vilar men man ser endå skillnaden på rygglinjen ganska bra.

Ska kolla runt och se vad det finns för M&N på begagnatmarknaden, det gäller ju att hitta en som passar alla kriterier, inte det lättaste.

Lite allmänt:
Provade en stubben tristan idag, bara för skojs skull för det var fel tum (16") och jag visste redan innan att den skulle vara för smal, jag tror att det var en 31:a.
I alla fall så var den alldeles för smal, men bommen såg ut att kunna passa i övrigt vad jag såg. Fast den var grymt hård i stoppningen och det var inte populärt, hästen vill ha mjuuuuuuuk stoppning, har en Jeremy Rudge hoppsadel som är riktigt mjuk i stoppningen och det gillar hon. Så jag är alltså ute efter en sadel med mjuk stoppningen, eller så får jag stoppa om den helt enkelt.

Jo de är ganska lika, det kanske skulle passa med en M&N. Tror det finns ganska många begagnade.

Jag har sett ett helt gäng med beg. Cobror nu på senare tiden på annonssidor, hade en brun på G förrut, sjukt snygg.
Amerigo, ja det finns en del men inget för mig :( Ska ha en Classic, +1½ och långa kåpor, superlätt att hitta. Suck...
Jag tycker också Childerique sadlarna är snygga men varje gång jag säger det brukar jag få smäll på fingrarna. Men jag har nog aldrig suttit i så härlig sadel, det vart helt fantastiskt att rida!
Fick låna ( :eek: ) en tjej's i stallet o rida i hur mycket jag ville tills den åkte till Frankrike och skulle kollas upp, på min häst funkade den prima och på hennes så gnällde den, hemskt intressant. Men jag behöver inte den uppförsbacken man får av Childeriquen - än! Senare ska jag helt klart ha en sådan :)
Var tokrädd när jag bar den till och från sadelkammaren, tokrädd om den och evigt tacksam för att jag fick rida i den. Tyvärr har hon, hästen och sadeln flyttat nu :(

Breccia_ skrev:
Amerigo, ja det finns en del men inget för mig :( Ska ha en Classic, +1½ och långa kåpor, superlätt att hitta. Suck...

Vet inte vad du ska ha för mått till sitsen, men det finns ju en del till salu, som är nästan rätt i alla fall!

Jag skulle nog också behöva långa kåpor egentligen, men har en med normala nu och det fungerar okej ändå. :bump:

Dessa hittade jag:
Classic, 18, +1,5 L
Classic, 17,5, +1 L
Classic 17, +1,5 N
Classic 17, långa kåpor, bom 30 (vet inte vad det motsvarar, jag mailade på en som det stod bom 30 på när jag letade sadel och fick då till svar att det var +4, hmmm....)
Annars har ju ridin en massa sadlar på lager, men där har du kanske redan letat?!;)

Senast ändrad av en moderator:

16,5" trodde det kom med men icke sa nicke.
liten rumpa, bred häst. oj så lätt att hitta alltså. bläää.
min tränare är utprovare för amerigo så jag har koll så att säga.
dom har en ny på lager och det lutar åt den.

Breccia_ skrev:
16,5" trodde det kom med men icke sa nicke.
liten rumpa, bred häst. oj så lätt att hitta alltså. bläää.
min tränare är utprovare för amerigo så jag har koll så att säga.
dom har en ny på lager och det lutar åt den.

Jo, 16,5 med långa kåpor kan nog bli lite svårt att hitta begagnat... Tror inte jag sett en endaste som är 16,5 och L, oavsett bomvidd.
Det är mkt pengar för en ny, men i gengäld får du ju en sadel som passar och dessutom i perfekt skick!!;)

Jag hittade ingen med långa kåpor, så det fick bli en kompromiss. Sadeln passade hästen och jag fick nöja mig med normala kåpor. Hade turen att hitta en begagnad för bra pris, då jag antar att jag kommer att få byta sadel minst en gång till...

Lycka till med letandet, det är en jättehärlig sadel. Det tog ett tag innan jag vant mig, men nu säger jag bara :love:

Ja alltså jag kollar ju men vi tar en nya om inget kommer upp när vi köper så att säga.
Kommer få byta... Ja om ett bra tag. Den kommer vara för vid till att börja med och först blir det lammull, sen gelépadd och sen ingenting. Vi får se hur länge jag får ha sadeln men den har ju så bra andrahandsvärde så det blir nog bra :)

Liknande trådar

Utrustning Ni får gärna hjälpa mig med mina sadlar. Jag blir inte klokare av att googla runt. Jag har en Equipe Linnea med märkning ”+2 M från...
Svar
1
· Visningar
204
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
526
Senast: Elo
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 144
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka