Covid-19: små barn med astma eller andra riskfaktorer

anonymApril

Trådstartare
Känner att jag behöver diskutera det här, eftersom jag faktiskt känner lite oro kring smittspridningen. För oss är dotterns förkylningsastmadiagnos ny och vi har inte lärt oss känna igen olika symptom osv vilket förmodligen gör mig lite mer orolig än nödvändigt.

Hur som helst, till frågan: hur resonerar ni kring förskola/skola och vistelse i folkmassor nu när viruset börjat nå Sverige? Känner ni oro? Vidtar ni några särskilda åtgärder, gör er förskola/skola det?

I vår kommun har majoriteten av invånarna ekonomiska förutsättningar för resor och jag tvivlar inte på att flera har varit utomlands under sportlovet. Men samtidigt känns det orimligt att hålla dottern hemma i rädsla för att ev smittas, eftersom det kan förekomma i princip var som.. Så himla svårt! Jag hamnar lätt i worst case scenario-tankar vilket inte är särskilt produktivt. Så hjälp mig gärna nysta i detta!
 
Känner att jag behöver diskutera det här, eftersom jag faktiskt känner lite oro kring smittspridningen. För oss är dotterns förkylningsastmadiagnos ny och vi har inte lärt oss känna igen olika symptom osv vilket förmodligen gör mig lite mer orolig än nödvändigt.

Hur som helst, till frågan: hur resonerar ni kring förskola/skola och vistelse i folkmassor nu när viruset börjat nå Sverige? Känner ni oro? Vidtar ni några särskilda åtgärder, gör er förskola/skola det?

I vår kommun har majoriteten av invånarna ekonomiska förutsättningar för resor och jag tvivlar inte på att flera har varit utomlands under sportlovet. Men samtidigt känns det orimligt att hålla dottern hemma i rädsla för att ev smittas, eftersom det kan förekomma i princip var som.. Så himla svårt! Jag hamnar lätt i worst case scenario-tankar vilket inte är särskilt produktivt. Så hjälp mig gärna nysta i detta!
Läste nyligen detta som väl är senaste bedömningen rörande symptomfria barn i skolan.
 
Vad jag kan läsa mig till det senaste så är det väldigt få barn alls som drabbats, och de som gjort det har väldigt små symptom. Det var nog bara ett par timmar sen senaste nytt om detta släpptes.

Här är en länk om det;https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/who-barn-verkar-klara-coronaviruset-battre

Jag känner till att risken är mycket liten för barn under nio år, men jag har inte kunnat hitta något om barn som är i riskgrupper på svenska sidor. Det är därför det blir lite knepigare för mig att bedöma situationen..
 
Läste nyligen detta som väl är senaste bedömningen rörande symptomfria barn i skolan.

Läste rapporten och tycker ändå att folkhälsomyndighetens riktlinjer inte riktigt överrensstämmer med vad som faktiskt står och rekommenderas av WHO. Såg dokumentären på SVT om coronaviruset och det var tydligt att andra länder bedömde det hela väldigt annorlunda än Sverige =\ men även om barn inte löper särskilt stor risk alls så rör mina funderingar inte friska barn utan barn i riskgrupperna.. och eftersom det finns noll info om sådana så är jag nyfiken på att höra andra föräldrars tankar kring det :)
 
Inte orolig för sonen, med öppen förskola och dagmamma. Han är dock inte i nån riskgrupp. Värre är det för mig själv, men i nuläget är jag inte mer orolig än annars.
 
Min dotter har också förkylningsastma så jag förstår din oro. Vi undviker stora folksamlingar inomhus. Hade tänkt åka till ett museum idag men vi avstod faktiskt. I övrigt låter vi henne gå på förskola som vanligt
 
Har samma funderingar. Sonen har förkylningsastma och jag är gravid så jag är lite orolig faktiskt. Kommer dock inte hålla honom hemma från förskolan men tänker nog oss för innan vi ger oss ut i större folksamlingar.

Läste att vad man sett så drabbas inte barn särskilt hårt och heller inte gravida, men jag hade nog velat ha mer information om det.
 
Jag känner att det blir lite knepigt att hålla honom hemma i förebyggande syfte för en okänd framtid.
Han drar ner alla infektioner i lungorna men har generellt inte varit särskilt dålig även om han kan hosta i all evighet.

De bör ju finnas barn i riskzonen som har blivit smittade och än så länge verkar ju barn klara viruset bra.
 
Vår pojk har också förkylningsastma. Under vintern undviker vi generellt lekland, shoppingcenter och liknande platser i möjligaste mån. Nu har han haft det i 2 år så vi har lärt oss bromsa i tid men kan ändå förstå din oro.

Jag är nog lite mer noga med att tvätta händerna på både mig och barn sen coronaviruset men i övrigt har vi inte gjort några åtgärder.
 
Hej, tack alla ni som svarat! Det är på något sätt skönt att läsa att man inte är ensam om sin oro, även om det är väldigt tråkigt att vi är flera som ska behöva känna såhär.. Jag har funderat lite till och tagit till mig av det ni skriver. Det blir förskola för dotterns del lite senare i veckan, det blir lite omöjligt att vara hemma så länge som krävs... Men just nu går magsjuka och hon är lite förkyld så det blev en helt annan orsak att vara hemma istället..
 
Vi väljer att låta vår dotter vara hemma. Flera i klassen har varit i Norra Italien på sportlovet och kommer låta sina barn gå som vanligt.

Vad jobbigt.. hur fick ni veta att de har varit iväg? Hade gärna också haft koll på huruvida något barn vistats i ett riskområde men är så nya på föris att vi inte känner några att fråga än. Tror inte att pedagogerna vet.
 
Vad jobbigt.. hur fick ni veta att de har varit iväg? Hade gärna också haft koll på huruvida något barn vistats i ett riskområde men är så nya på föris att vi inte känner några att fråga än. Tror inte att pedagogerna vet.
Det är dotterns kompisar och vi har en gruppchatt mellan föräldrarna. Så jag visste att det åkt till Italien och frågan kom upp på chatten där de sa att deras barn skulle gå till skolan. 7 elever har varit i Italien. Alla utom 1 närvarade i skolan i dag. :down:
 
Det är dotterns kompisar och vi har en gruppchatt mellan föräldrarna. Så jag visste att det åkt till Italien och frågan kom upp på chatten där de sa att deras barn skulle gå till skolan. 7 elever har varit i Italien. Alla utom 1 närvarade i skolan i dag. :down:

Oj det var många! Visste inte att det var ett sådant poppis resmål bland barnfamiljer.. men iofs, har man pengar så. Hoppas att dessa veckor flyter på utan sjukdomsupptäckt i er skola så att din dotter kan återgå sedan.

Men tycker det verkligen är anmärkningsvärt att inte barn från riskområden hålls hemma, det måste ju på sikt innebära mycket mindre skolfrånvaro än tvärt om utifall spridning skulle ske i större utsträckning. Sverige verkar vara ganska ensamt om att påstå att sådana åtgärder är ineffektiva..
 
Det är dotterns kompisar och vi har en gruppchatt mellan föräldrarna. Så jag visste att det åkt till Italien och frågan kom upp på chatten där de sa att deras barn skulle gå till skolan. 7 elever har varit i Italien. Alla utom 1 närvarade i skolan i dag. :down:

Jag kan förstå att man håller barn med risk att bli sjuk (dvs varit i kontakt med konstaterat sjuka) eller riskgrupp (typ astma mm) om den blir sjuk hemma.
 
Hos oss (bor i österrike nära gränsen till Italien) hängde det lappar idag på förskolan. Barn som de två senaste veckorna varit i riskområden får inte besöka förskolan de kommande två veckorna. Känns som en rimlig åtgärd.

Samma gäller på vår förskola i Stockholm.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp