Critical care

O

OhNoez

På baksidan står det att en öppnad påse håller 6 månader. Sen då? Jag har en som är öppnad vid jul, kan den används än?
 
Sv: Critical care

Jag kan tänka mig att näringsvärdet har sjunkit/kommer sjunka ordentligt efter ett visst antal månader. Men det är knappast skadligt. Såvida fodret inte innehåller animaliska produkter.
 
Sv: Critical care

Jag håller med Dangerose. Det man är ute efter med CC är ju framförallt fibrena för att få igång/hålla igång magen, så det bör inte vara någon fara.
Borde vara samma resultat för magen, men inte lika bra näringsinnehåll i övrigt (vilket känns sekundärt eftersom det oftast inte används i så många dagar).
 
Sv: Critical care

+ Jenka

Tack för era svar :bow:
Jag har gett det inatt till en trött och matvägrande liten hona. Det tycks ha fungerat okej än så länge men som ni sa så är näringsvärdet säkert inte detsamma längre. Ska passa på att köpa en ny påse när vi är hos veterinärn lite senare idag.
 
Sv: Critical care

Till mig sa de att förvara påsen i frysen så skulle det hålla mycket längre. Använde mitt bra mycket längre än 6 mån (marsvinet som var anledningen till att jag fick det äääääääääääääääääääääääälskade det så de fick det som godis ibland) men sen började det lukta lite annorlunda så då slängde jag det.
 
Sv: Critical care

marsvinet som var anledningen till att jag fick det äääääääääääääääääääääääälskade det

Jag önskar jag kunde säga detsamma om mina som jag fått stödmata genom åren. Det har mer eller mindre varit krig varenda gång jag kommit med den där jäkla stödmatningssprutan och glaset/tallriken med CC i :cool:

Är det någon som har tips på några puréer eller liknande man kan hitta på t ex Ica (maxi), Hemköp, Coop eller Willys? Jag har bara hittat en massa olika med typ banan, aprikos, mango och såna frukter som dom ändå aldrig äter till vardags, så det känns dumt att introducera det när dom är sjuka. Finns det inga barnmatspuréer med t ex bara äpple eller päron som man kan ge även till ett litet sjukt marsvin för att fylla ut magen lite och ge energi? Brukar försöka göra egna med mixer och olika grönsaker här hemma men dom blir så vattniga. Blir mer soppa än puré.

Förresten; det var ett bra tips att ha den i frysen. Tack!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Critical care

Hehe, när jag hämtade min fick djursjukvårdaren tvinga i honom det när hon skulle visa hur jag skulle göra, vilket förvånade henne jättemycket för att han varit så lätt att stödmata innan. Sen när vi kom hem blev han helt tokig så fort han hörde att jag rörde ihop det, slet och drog i sprutan och ville helst lägga sig i geggan och bara trivas! :D

Min lilla är dock inte alls lika förtjust, smakar mest lite för att den andra tycker att det är så gott. :D

Men om du mixar själv, kan du inte låta det rinna av i ett kaffefilter eller nåt då?
 
Sv: Critical care

Sen när vi kom hem blev han helt tokig så fort han hörde att jag rörde ihop det, slet och drog i sprutan och ville helst lägga sig i geggan och bara trivas! :D
Haha jisses... jag skulle betala för att ha en sån enkel gris som gillar det så mycket :p (fast jag vettetusan om jag egentligen vill att dom ska vilja lägga sig i det heller... jag tycker det luktar så fruktansvärt vidrigt :crazy:)

Men om du mixar själv, kan du inte låta det rinna av i ett kaffefilter eller nåt då?

Det är värt ett försök. Tack för ytterligare ett bra tips :)
 
Sv: Critical care

Sådär, nu har jag skaffat hem en ny påse med CC som ska in i frysen efter avslutad "kur" och grisen får gå på antibiotika i en vecka fr o m idag.
 
Sv: Critical care

Hoppas lilla grisen mår bättre snart!

(jag hade min påse i frysen även under pågående kur, men jag vet inte om det spelar så stor roll... :p )
 
Sv: Critical care

Lycka till!
Och jag ska nog gå och lägga min påse i frysen om det finns något kvar, för det tipset har jag fått men helt glömt.

Jag har köpt morotspuré och haft i psylliumkross för att få mer fibrer i det. Det är ju som sagt just fibrena man vill åt. (hos både kanin och marsvin).

Mina kaniner har varierat lite, vissa äter det glatt ur skål trots att de vägrar annat, andra får man tvinga i.
 
Sv: Critical care

Jag har köpt morotspuré och haft i psylliumkross för att få mer fibrer i det. Det är ju som sagt just fibrena man vill åt. (hos både kanin och marsvin).

Tack för tipset, det ska jag komma ihåg! Critical care är toppen men man vill ju variera lite och fylla ut magen som sagt. Är ju inte bra att ge hur mycket CC som helst heller.

(ursäkta min okunnighet men var får man tag på psylliumkross/frön? Vanliga lilla Ica? Hälsokostaffärn?)
 
Sv: Critical care

Jag snor från min mamma när jag är där och hälsar på :P Vet inte var hon köper det tyvärr...

Vet dock att jag sett det någonstans, kommer bara inte på var. "Hälsohyllorna" på ica etc kanske?
 
Sv: Critical care

Haha åh, du matar grisarna med stöldgods? :p

Jag ska hålla ett öga öppet nästa gång jag går till affärn och se vad jag kan hitta.
 
Sv: Critical care

Hehe, hon är väldigt villig att ge mig det :p Men ja, i så fall gör jag väl det vid behov. Men för min del är det kaniner :)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
823
Senast: Lyan
·
Hundhälsa Hej. Min hund äter brit care sen han kom hem för 6 månader sen och magen mår bra, avföringen är lagom fast och fin men han bajsar ca...
Svar
7
· Visningar
500
Senast: Hellhound
·
Katthälsa Där jag går nu kostar det knappt 1300, men har nu fått reda på att det verkar ligga på runt 900 hos flertalet övriga. Dit jag går är...
Svar
14
· Visningar
922
Senast: gul_zebra
·
Hemmet Jag köpte mig en väckarklocka idag och när jag öppnade facket för batteriet så står det att det ska vara ett batteri med beteckningen...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp