CSNfundering

sky_fly

Trådstartare
Det där förbannade CSN ger mig ångest. Visserligen en smula självförvållat men ändå. :o

Det jag undrar är (och nej, jag får inte ut något vettigt ifrån deras hemsida och ringer jag så kommer jag krångla till allt och inte få ut något vettigt där heller..) hur dom ser på föregående termin.
Grejen är den att när jag skulle söka till denna termin så saknade jag tre poäng. Jag började en liten kurs men mina gruppkamrater har skjutit upp arbetet till det oändliga så jag har ännu två poäng att ta. Förhoppningsvis blir det nu i december annars skriver jag ett eget arbete och hittar på namn! :mad:
Men nu denna termin (som jag inte haft csn under) så har det varit kaos i mitt liv och skolan känns övermäktig. Har inte tagit ett enda poäng med satsar allt på omtentorna nu innan jul!
Oavsett så kommer jag inte komma upp i den procenten jag behöver OM jag hade haft csn denna termin.

Egentligen är min fråga - om jag ser till att få mina sista tre poäng för förra terminen där jag hade CSN, kommer jag bli beviljad bidrag för kommande termin efter jul? Jag har ju inte fått några som helst pengar för denna, men kollar dom på den ändå?

Termin 1 - Beviljad bidragsdelen, saknar 3hp för att komma upp i 18hp.
Termin 2 - Ej beviljad bidrag
Termin 3 - Kommer jag bli beviljad eller kollar dom på poäng ifrån T2 trots att jag inte fått några pengar?

Haha, förstår ni någonting av det jag vill få fram? :D
 
Senast ändrad:
Sv: CSNfundering

Tror jag hittade svar på min fråga när jag läste för sjuttioelfte gången - "För att få nya studiemedel måste du klara det antal poäng som du saknar från föregående period med studiemedel." Med tanke på detta så borde jag bli beviljad om jag får ihop tre poäng?

Men min nästa fundering blir, man får ju inte ha för mycket poäng eftersläpande. Hur fungerar det?

Åh, min hjärna smälter snart!
 
Sv: CSNfundering

Läser du på 100%, det är olika beroende på det. Jag kan inte så mycket om CSN men jag hade för lite till mitt andra år. Fick bidrag och lån till HT+VT första året, sen behöver man 37p för att få till år 2 (ht+vt). Jag fick mina poäng på en omtenta i augusti så så fort mina poäng kommit in rapporterades detta in till CSN och jag fick mina pengar efter bara ett par dagar :) vet inte om det hjälpte men så var det för mig iaf.
 
Sv: CSNfundering

Du blir beviljad CSN för ett visst antal HP och måste då klara ett visst antal av dem för att kunna fortsätta få CSN. Saknar du 3hp så behöver du få dem inrapporterade för att bli beviljad mer.

Tänk på att CSN inte bryr sig om varifrån poängen kommer. Dvs du kan söka en lätt kurs på distans istället, om det skulle hjälpa :)
 
Sv: CSNfundering

Jo, så långt är jag med. Läser en extrakurs för att få ihop mina avsaknade poäng. Med dom är ju från min första termin - hur blir det med denna termin jag läser just nu, som jag ännu inte lyckats fått några poäng ifrån? Kommer dom bry sig om det eller kollar dom enbart på termin 1 för det var då jag fick bidrag?
 
Sv: CSNfundering

Får du ihop dina 3hp så räknas de till den tidigare perioden, och du kan därmed bli beviljad CSN för den nya perioden. Jag hade en "deadline" den 11e september förra året har jag för mig, för att få ihop de saknade poängen och få csn för hela läsåret. Hade jag missat det datumet hade jag fått pengar from den vecka jag klarade poängen.

Så, när du har klarat 3hp, måste CSN bevilja dig lån/bidrag igen och du får då ett nytt antal poäng du måste klara under den tidsperioden.
 
Sv: CSNfundering

De tittar på den senaste terminen som du hade studiemedel, dvs du behöver 3 hp för att få CSN igen :)
 
Sv: CSNfundering

De tittar som sagt endast på de terminer du har bidrag. Så saknas det 3 poäng från termin 1 är det dessa du måste ta innan du kan få bidrag igen,
 
Sv: CSNfundering

Tack för svaren! :)
Nu försvann lite av min ångest i alla fall och jag är säker på att jag kommer få ihop mina sista två hp. Trodde aldrig att det var så jävla ångestladdat att plugga på högskola. Haha! :D

Men hur många poäng får man ha "eftersläpande" dvs, kurser man läst med inte klarat av?
 
Sv: CSNfundering

Om du har studiemedel ska du klara 75% av de hp du beviljats studiemedel för, dvs om du är beviljad CSN för heltidsstudier i 1 termin ska du klara 75% av 30 poäng. För de första 40 veckorna (två terminer) är det 62.5 % du ska klara.

En rekommendation är att alltid söka för två terminer i taget, dvs hela läsåret. Du kan alltid avsäga dig studiemedlet om du inte ska fortsätta och det är lättare att klara av att ta igen ev eftersläpande poäng. Även om du i augusti inte vet exakt vad du ska läsa på våren kan du skriva "fristående kurser"

CSN har ingen regel att poäng inte får släpa efter så länge du klarar dina 75%. Däremot kan vissa utbildningar ha en sådan regel.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är nog min första dagbokstråd. Vad jag minns. Men just nu tycker jag synd om min själv och behöver kräkas ut min skit någonstans...
Svar
14
· Visningar
970
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Behöver hjälp att reda ut lite vad jag ska göra med livet 2021.. Erbjudande: 75% januari-december, vikariat inom ett område som...
Svar
7
· Visningar
829
Senast: Masqueradee
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 641
Senast: _Taggis_
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 663
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp