Bukefalos 28 år!

Css, jag vet inget.. :o

E

Egonson

Jag har en fin meny som är gjord som Css.
Men, hur får man upp den på hemsidan?
Om man gör en stilmall för t.ex en meny, vart och hur sparar man den? Vad ska den heta?

Ska den ligga som en htmlkod direkt på sidan där den ska vara eller laddar man upp den som en egen fil?
Hur får man den att visas där man vill (i mitt fall med menyn, i översta framen vid namn "uppe").
 
Sv: Css, jag vet inget.. :o

Jag vet inte riktigt om du kanske har missförstått vad CSS är?
CSS är kod som styr utseendet på allt på din hemsida. Du kan inte koda en "meny" med hjälp av CSS, men med hjälp av CSS kan du formatera texten och allt annat som du kanske vill ha i din meny.

Stilmallen (filen med CSS-koden) sparar du som t.ex. stilmall.css. Sedan "anropar" du den i HTML-koden med hjälp av:

<link rel="stylesheet" href="stilmall.css"/>

(placerad mellan <head> och </head>)

Du kan även placera CSS-koden direkt i HTML-filen, men det tycker jag är mer krångligt. Det fina med CSS är ju att man med en ändring i en fil (stilmallen) kan man ändra utseendet på alla sidor som styrs av just den stilmallen.

Du kan ha samma stilmall för "menyn" som för allt annat på din hemsida.

När det gäller placeringen låter det som att du jobbar med frames.Jag antar att du inte vill göra om din hemsida, men vanligt är att lägga menyn, "huvud"-sidan, eventuell sidfot och sidhuvud i olika layers som man positionerar med hjälp av CSS. Istället för att använda frames alltså. Om du använder frames fungerar det "som vanligt". Det blir inte annorlunda av CSS. Menyn sparar du som en HTML-fil som du länkar till i din kod för ditt frameset. Minns inte exakt hur det funkar med frames, för jag har inte använt det på länge. Men googla lite så får du säkert massor med hjälp.
 
Sv: Css, jag vet inget.. :o

Det finns många exempler på just menyer som är byggda mha css, oftast så använder man en lista som "bas" som man seda bygger på med olika css-effekter. På så vis kan man tex få menyer drop-down-effekt, hovereffekt mm. Här är några exemplel:
http://www.webdesignskolan.com/css-meny/css_meny.htm

Som svar till trådskaparen: Det finns olika sätt att lägga in css-kod, det kraftfullaste och mest effektiva är att skapa en separat stilmall där man har all css-kod som styr hela hemsidans utseende. Då skapar man en stilmall med filändelsen .css och sparar i samma mapp som övriga hemsidefiler, och sedan anropar man mallen som beskrivet i inlägget ovan.
 
Sv: Css, jag vet inget.. :o

Av trådskaparen fick jag intrycket att hon menade att hon hade en meny kodad i CSS och att hon trodde att denna skulle vara tillräcklig för att infoga en meny-sida i hennes frameset. Som jag förstår det måste man hur som helst alltid ha en HTML-sida där man på ett eller annat sätt lägger in menyalternativ och liknande.

I princip skulle man ju kunna koda en hel hemsida utan CSS, men man kan ju inte få fram en hemsida utan vanliga xhtml/html-koder, som det lät som att trådskaparen trodde.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 047
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 430
Senast: Calmiche
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 515
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp