Curbstrap - till vadå?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Zussami
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 294
Z

Zussami

Vad har curbstrapen för funktion? Förhindra bettet att åka runt i munnen, elelr?

Hur hårt ska den sitta i så fall?

Sv: Curbstrap - till vadå?

På ett stångbett har den funktionen att vara mothåll för hävstången, och ge tygeltaget inverkan framåt. Här ska den spännas så att vinkeln mellan hästens "munlinje" och skänkeln inte kan bli större än 45 grader vid tygeltag.

På tränsbettet har den funktionen att hålla bettet på plats, att hindra det från att glida genom munnen i sidled. Här ska den spännas så att den inte ligger an i kinnkedjegropen, men den får heller inte glida fram över hakan. Eftersom den inte har någon inverkande funktion är det inte jättepetigt hur hårt den sitter.

Kan man alltså ha en sådan istf nosgrimma för att bettet inte ska åka igenom?

Det hade jag nån period för länge sen. Curbstrap till vanligt tränsbett. Fast eftersom man inte kan spänna curbstrapen hur hårt som helst (tycker jag iaf, känns så lätt för skav) tycker jag inte det ger så mycket. Hellre större ringar eller parerstänger!

På stångbett som en kinnkedja, läs pinkys svar.

På träsnbett brukar jag ha curbstrapen lika lång som bettet. dvs om jag håller in bettringarna så är curben paralell med bettet, det brukar vara lagom. Det hindrar bettet från att åka runt för mycket i munnen.

Funktion - se de andras svar.
Som en rest från min tid som wannabe-westernryttare har jag alltid curbstrap till tränsbettet. Spänner den så att det får plats minst två fingrar mellan häst och rem.

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
571
Senast: Elo
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det... 16 17 18
Svar
343
· Visningar
24 955
Senast: Badger
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
865
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
514
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025