Cykelhjälm - bu eller bä?

Använder du hjälm när du cyklar?

  • Ja, alltid.

    Röster: 108 49,8%
  • Ja, oftast.

    Röster: 44 20,3%
  • Nja, sällan.

    Röster: 16 7,4%
  • Nej, aldrig.

    Röster: 49 22,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    217
De flesta singelolyckor är ju tydligen dock vanligen kommunens fel. Dvs att de satt upp betongsuggor på fel ställe, stolpar eller inte lagat hål osv.


https://ntf.se/ntf-anser/cyklister/

Finns många cykeltunnlar som är felbyggda tex
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/kvinna-fick-dodliga-skador-i-cykeltunnel
Ja men oavsett om det är kommunens fel eller inte att vägen ej är tjänlig för cyklister, så är det ju bokstavligen cyklister som cyklar omkull som tar smällen.

Att göra världen riskfri så att det inte ska finnas någon möjlighet att cykla omkull ter sig osannolikt.

All mänsklig verksamhet är förenad med en viss skaderisk, oavsett hur försiktig man än är.

Därför tycker jag att det är bättre att använda hjälm och få det skydd som är möjligt OM olyckan är framme, än att lita på att inget händer och eventuellt bli svårt skadad om man har otur.
 
Cyklar vanligtvis väldigt mycket, på vältrafikerade landsvägar, småvägar, städer och ut i skogen på stigar, ramlar väldigt sällan trots tveksamma vägval men använder i stort sett alltid hjälm vid cykling. Svarade alltid då det nog är under fem gånger totalt jag inte haft någon och då bara korta sträckor på (relativt) säkert område. Är uppvuxen med att alltid ha hjälm och ser det som en mycket enkel säkerhetsåtgärd även om den självklart inte skyddar mot allt. Har dock en gammal ridhjälm som får praktisera som cykelhjälm och inte någon cykelhjälm, framför allt trevligt på vintern men det har mest blivit så. Också rätt stöldsäker då det knappast är många som skulle vilja stjäla en sådan, och skulle de är den ändå inte värd mycket.
 
I nerförsbackar är det lätt att komma upp i hastighet även med obefintlig kondis och tantcykel. Om man sedan kommer på att "ja just ja, det var där jag skulle svänga" lite för sent och det råkar vara is kan man vurpa rätt ordentligt. Har jag hört.

Man kan också få spännande vurpor om ens skosnören går upp och trasslar in sig i pedalen. Motverkar effektivt alla försök att landa på fötter. Jag har även varit nära viltolycka när ett rådjur hoppade ut framför cykeln i en brant nerförsbacke.

Upplever att hjälmen inte väger något, har bra ventilation och går att använda med eller utan mössa. Kan enkelt låsas fast i cykeln när man är framme. Jag ser liksom ingen anledning att välja bort hjälmen.
 
Svarade aldrig men så cyklar jag bara hemma som typ till potatislandet, kolla hur mycket vatten jag ska ta med till hästarna när dom går i hagen längst bort, bort till björnbärsbusken eller liknade.
Skulle jag skaffa cykel för att ta mig längre bort än hemma omkring eller få ansvar för barn så skaffas en hjälm.
 
Skulle jag börja cykla så hjälm blev aktuellt för mig så är det riktigt hjälm och inte någon uppblåsbar. Jag blivit för gammal för att orka bry mig om vad andra tycker om eventuell hjälmfrisyr och märken i pannan pga hjälmen.
 
Vilken hjälm ska man välja, är det enorm skillnad på en billig vs dyr?

Här har ni nämligen ett dumhuvud som mot bättre vetande inte ägt en cykelhjälm sedan barnsben. Har inga problem med hjälmar och tycker dessutom att de är rätt coola 😅 Är periodare vad gäller cykling men lallar numera mest runt för skojs skull på en sliten mountainbike.

Mitt största problem är att jag är extremt ljuskänslig och lätt får migrän av dagsljus, cyklar därför alltid med basebollkeps och solglasögon om jag ska vara ute en längre stund. Finns det hjälmar som kan ersätta en rejäl kepsskärm?
 
Jag är rätt dålig på att använda hjälm men så cyklar jag väldigt sällan också.

Skulle jag börja cykla ofta och mer skulle jag köpa hjälm och köra med. Nu cyklar jag oftast med hundarna i långsamt takt i skogen på grusvägen och då kör jag utan
 
Jag har aldrig haft hjälm. Inte ens som barn 🙈
Numera cyklar jag inte. Har varken cykel eller hjälm. Men skulle jag göra det skulle jag absolut ha hjälm.
Jag rider ju aldrig utan?
Cyklar är fasen otäcka.. :cautious:
Det kan åt helsike så snabbt.

Jag fick ringa 112 och sen se min man åka prioettambulans, då hade han cyklat omkull utan hjälm även om själva kullåkningen antagligen inte var särskilt spektakulär.. Där stod jag med två barn och blåljusen försvann i fjärran..
Han har inte cyklat sen dess. Men mår bra! Det blev dock en tankeställare!


Känner två som gjort omkullcyklingar på fin väg och fin asfalt, singelolyckor. Ingen kommer nånsin bli sig själva igen då de fick otäcka huvudskador med stora följder.

Småavfallningar som lika gärna kunde varit skrapsår på händer och ben och borsta av byxorna och fortsätta..
 
Ja men oavsett om det är kommunens fel eller inte att vägen ej är tjänlig för cyklister, så är det ju bokstavligen cyklister som cyklar omkull som tar smällen.

Att göra världen riskfri så att det inte ska finnas någon möjlighet att cykla omkull ter sig osannolikt.

All mänsklig verksamhet är förenad med en viss skaderisk, oavsett hur försiktig man än är.

Därför tycker jag att det är bättre att använda hjälm och få det skydd som är möjligt OM olyckan är framme, än att lita på att inget händer och eventuellt bli svårt skadad om man har otur.
Jag svarade på en post som skrev att det var hens eget fel när hen hade ramlat de senaste gångerna eftersom ingen annan var inblandad. Så min kommentar handlade om att det behöver inte vara ens eget fel om man ramlar och ingen annan är inblandad utan om det är en snäv sväng under en tunnel utan sikt och med målad linje över en kant så den inte syns, eller en betongsugga i mörker eller en stolpe mitt i cykelbanan osv anses det vara väghållarens fel. :)

Det är bra att uppmärksamma speciellt eftersom ett antal riktigt allvarliga olyckor skett i samband med tunnlar där cykelorganisationer redan innan påpekat att det var farliga tunnlar men där deras åsikter lades åt sidan för tex snyggare utformning. Hjälm ersätter inte trygg vägsträckning och hänsyn till cyklister vid vägarbeten och dylikt. Precis som hjälm för bilister inte skulle kompensera dålig väghållning på motorvägar.
 
Om man cyklar och samtidigt kollar mobil kan man köra in i saker. Min bil tex, tyvärr så lärde sig personen inget av den smällen utan fortsätter cykla utan hjälm med mobilen i handen. Och då kommer frågan vems fel är det. Bilisten brukar ju ofta bli den som får skulden.
 
När jag jobbpendlar använder jag alltid hjälm, det går fort och är delvis i blandad trafikmiljö. Cyklar jag stillsamt "hemmavid" använder jag hjälm ibland.

En produktkategori som är skamligt underutvecklad imho är cykelhjälmar med käkskydd. De som finns är nästan uteslutande nischade för downhill/MTB och även om jag som regel prioriterar funktion före form så tycker jag att de hjälmarna ser för jäkliga ut för vardags-/pendelcykling. Det finns nån enstaka mer "vanlig" modell men de är jämförelsevis väldigt få.
 
Om man cyklar och samtidigt kollar mobil kan man köra in i saker. Min bil tex, tyvärr så lärde sig personen inget av den smällen utan fortsätter cykla utan hjälm med mobilen i handen. Och då kommer frågan vems fel är det. Bilisten brukar ju ofta bli den som får skulden.
Om man kör bil och samtidigt kollar mobil kan man köra in i saker, till exempel cyklister. Bilisten lär om hen kör över en cyklist då inte lära sig av smällen eftersom bilisten sitter inuti en plåtburk. Utan kan säga att cyklisten -kom från ingenstans och -cyklade för fort. När bilisten själv kör i 40 och cyklisten cyklade i 20 km/h.

När en bilist eller gångtrafikant krockar och gör sig illa är inte normalkommentaren -hoppas hen lärde sig någonting av smällen, hade hen hjälm? (hade hen inte hjälm är det hens eget fel att hen bröt benet)

Har svårt att förstå den här posten. Är det värre om en cyklist utan hjälm cyklar med mobil i handen än om en cyklist med hjälm cyklar med mobil i handen? Eller om man har hjälm då är det ok att cykla med mobil? Eftersom en krock med bil då inte gör någonting?

Är det mer ok att köra bil med mobil i handen om man har krockkudde än om man inte har det och om man har hjälm när man kör bil så är det praktiskt taget lagligt att köra bil med mobil i handen? Eller antyds det att en bilist aaldrig skulle köra med mobil i handen, köra för fort, köra mot rött ljus, köra utan hjälm osv osv.
 
Senast ändrad:
Jag har inte läst hela tråden, men ska man jämföra så är det väl ingen som menar att det är blä att ha ridhjälm när man rider eller kör? Där är det alltid ett himla liv om en vuxen på bild rider utan hjälm och dessutom är ett dåligt föredöme. Skillnaden vid en olycka är inte SÅ jättestor, om någon. Cyklar gör man dessutom oftast på asfalt - om man inte kör mountain bike och där skulle ingen komma på ide´n att cykla utan hjälm.
 
Jag har inte läst hela tråden, men ska man jämföra så är det väl ingen som menar att det är blä att ha ridhjälm när man rider eller kör? Där är det alltid ett himla liv om en vuxen på bild rider utan hjälm och dessutom är ett dåligt föredöme. Skillnaden vid en olycka är inte SÅ jättestor, om någon. Cyklar gör man dessutom oftast på asfalt - om man inte kör mountain bike och där skulle ingen komma på ide´n att cykla utan hjälm.

Jag blir också förvånad över att läsa inställningen till cykelhjälm i den här tråden!
Jag trodde ärligt att det var med cykelhjälm som med utförsåkning. Att för 20 år sedan hade ingen hjälm, och nu har alla det och undrar hur tusan man tänkte då...
 
Jag använde alltid hjälm redan innan, men sen jag skaffade elcykel med hastighetsmätare så känns det ännu viktigare. Den visar att jag kommer upp i dryga 40 km/h på rull i nedförsbacke ibland. Om jag vurpar då utan hjälm så dör jag.
 
Jag blir också förvånad över att läsa inställningen till cykelhjälm i den här tråden!
Jag trodde ärligt att det var med cykelhjälm som med utförsåkning. Att för 20 år sedan hade ingen hjälm, och nu har alla det och undrar hur tusan man tänkte då...

Det beror väl att det finns så många olika typer av cyklister (och cyklar). Allt från motionscyklisten som susar fram i full fart på trafikerade landsvägar till elcyklisten som (enligt mig) cyklar alldeles för fort inne i stan till folk som cyklar med vanliga stadscyklar uteslutande på cykelbanor till MTB-cyklister som cyklar i avancerad terräng. Då får man ju många olika svar.

Det är som att fråga ryttare om de har säkerhetsväst på sig. Jag skulle gissa att majoriteten av dressyrryttarna som harvar runt i ridhus mest inte har det medan fälttävlandsryttare i terräng alltid har det. Och sen allt däremellan.
 
Min redogjorda inställning att jag inte använder cykelhjälm är inte en generell inställning till om folk borde använda cykelhjälm; utan den bedömning jag gjort för min egen del. Hade jag suttit framåtlutad över en skranglig racer i backar eller högtrafikerad miljö skulle jag möjligen bedömt annorlunda. Nu gör jag inte det.
 
När jag jobbpendlar använder jag alltid hjälm, det går fort och är delvis i blandad trafikmiljö. Cyklar jag stillsamt "hemmavid" använder jag hjälm ibland.

En produktkategori som är skamligt underutvecklad imho är cykelhjälmar med käkskydd. De som finns är nästan uteslutande nischade för downhill/MTB och även om jag som regel prioriterar funktion före form så tycker jag att de hjälmarna ser för jäkliga ut för vardags-/pendelcykling. Det finns nån enstaka mer "vanlig" modell men de är jämförelsevis väldigt få.

Jag kollade på en lokal i övrigt välsorterad cykelhandlares hemsida igår på vad de har för hjälmar. 90% hade den platta sportlooken som enligt mig ser ut att mest skydda huvudets ovansida. Och sen fanns det riktigt avancerad hjälmar som jag gissa är för MTB och liknande. Jag såg INGEN hjälm som var anpassad för en som inte cyklar för att sporta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp