Cykelhjälm - vad göra av den när man inte cyklar?

Araminta

Trådstartare
Jag är i dagsläget en av idioterna som cyklar utan hjälm. Ren lathet och dumt "det händer aldrig mig"-tänkande. Dock har mina planer på att försöka genomlida även vintern på cykel fått mig att tänka ett varv till. Jag har insett att grundproblemet jag har med cykelhjälmar är att jag inte vet vad jag ska göra av dem när jag inte cyklar. Som student så saknar jag ett skåp eller en fast arbetsplats att lägga ifrån mig hjälmen på. I väskan ska redan dator, böcker och matlådor få plats. En cykelhjälm väger visserligen inte speciellt mycket men den är förbaskat otymplig att dra runt på.

Hur gör ni kloka, hjälmbärande människor? Finns det några vettiga lösningar? Jag har funderat på om man skulle kunna låsa fast hjälmen i cykeln på något vänster. Det kräver dock något form av regnskydd till hjälmen... O_o

Tips och idéer någon?

Sv: Cykelhjälm - vad göra av den när man inte cyklar?

Jag tillhör samma skara :o har en hjälm, men inte använt så mycket... lathet!
De gånger jag använt den låser jag fast den i cykeln, det är en sån hjälm med "hål" i så jag tänker att om det är regn så regnar det ju igenom på mig ändå, så då spelar det ingen roll om den redan är blöt :p
Vill man inte det antar jag att man kan knäppa fast den på ryggsäcken? Antar att du har ryggsäck, annars tycker jag synd om din rygg ;)

Jag låser antingen fast den i cykeln (blir den blöt är det inte hela världen, den torkar fort och om det regnar när man cyklar hem sen spelar det ingen roll om hjälmen var blöt från början :p) eller så tar jag med mig den in i skolan. Brukar bara knäppa fast den runt ena axelremmen :)

Ang att bära hjälm eller ej - jag brukar tänka att jag vill vara en förebild i trafiken. Om hjälmen ska få bort den töntstämpeln den har bland barn och unga måste alla vuxna bära hjälm anser jag och göra den till något lika normalt som att man har hjälm när man rider eller kör motorcykel :)

+ Kolfinnur

Och jag tycker det är så vansinnigt obehagligt när de där skumgummiplupparna blir blöta :p Finns det helt "hårda" hjälmar utan sånna? De sitter ju gärna med kardborre vilket gör att även om det går att ta bort dem så ångrar jag mig varje gång. Antingen fastnar håret i de överblivna kardborreremsorna, eller så fastnar det i klisterresterna efter remsorna. Skulle man ha en helt hård hjälm så skulle man ju kunna bara kunna torka av den med en trasa eller något.

Oh ja! I-landsprolem grande :p

Fastlåst i cykeln och en plastpåse över som skydd mot regn :D

Det finns ett hjälm/sadelskydd som heter Frans som både skyddar hjälmen och låser fast den vid cykeln!

Jag har inte använt hjälm fram tills för två veckor sedan då min sambo krockade med en bil... Huvud i vindruta är ingen bra idee. de gick så bra de bara kunde gjort, en hjärnskakning, men man får sig en tänkeställare och nu har vi varsin hjälm!

Jag tar in den i mitt skåp på jobbet men om jag är på stan eller nånstans utan skåp så låser jag bara fast den i låset vid bakhjulet. Den hänger lodrätt så den brukar inte bli så värst blöt. Jag har en sån hjälm med ratt på så man ställer in den genom att vrida där. Det är inga kuddar i den alls, bara lätt fodring på själva 'ringen' som sitter runt huvudet så det blir inte så jätteblött som det kunde bli med tvättsvampskuddar...

Tack för tipset! Frans får bli en julklapp till sambon!

Jag har en sån där Frans hjälm/sadelskydd, funkar väldigt bra! Även här i lite "skummare" trakter där många är klåfingriga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka