Bukefalos 28 år!

Cykelsemester-tips (karta)

strawberrysylt

Trådstartare
Vecka 30 tänkte vi på cykelsemester (peppar peppar vädret). Ett förslag är härikring, då jag känner detta är lite av en blind spot för mig på kartan. Tänkte därför fråga om tips eller varningar här ikring, små lokala smultronställen, badplatser eller vägar vi borde undvika.

Tack!🌷🌷
 

Bifogade filer

  • 20240515_093359.jpg
    20240515_093359.jpg
    69,4 KB · Visningar: 70
Jag har, för många år sedan, spenderat en del tid under somrarna i norra Gästrikland/södra Hälsingland. Jag vill därför varna för att mina tips förmodligen kan vara inaktuella, i alla fall vissa av dem.

Jag minns i alla fall många mysiga badsjöar, både runt Ockelbo, Åmot och Axmar. Bland annat ett ställe, som jag vill minnas låg utanför Ockelbo eller Åmot (som ligger strax norr om Ockelbo), som hade en väldigt mysig damm. Ett annat ställe var en sjö mitt ute i skogen, den var nog i närheten av Axmar tror jag. Jag minns att vi parkerade bilarna en bit därifrån och fick gå den sista biten, så det borde vara utmärkt för en cykelsemester! Jag ska se om jag kan hitta mer om vad det var för ställen.

Jag har också tältat vid Tönnebrosjön, den ligger just vid gränsen mellan Gästrikland och Hälsingland, tror jag. Där finns en stor rastplats (från E4), men jag minns det stället vi var vid som en väldigt lugnt belägen strand, inte i närheten av motorvägen. Det var fantastiskt fint!

Jag vet att Axmar Bruk utvecklats mycket inom turism sedan jag var där. Då var det mest bara ett ställe att passera genom, jag hade släktingar som hade båt i hamnen där men den var inte mer än vilken liten småbåtshamn som helst. Nu finns där en restaurang, ställplatser för husbilar, gästhamn, B&B och café finns i bruket, jag tror att de även ordnar utställningar och annat. Det kanske kan vara värt ett besök?

Någonstans i skogen mellan Axmar och Ockelbo, om jag inte minns helt fel, finns även ett mysigt litet bruk. Det är inget "speciellt" så sett, men fin miljö och det var en liten grusväg i stort sett hela vägen - kanske trevligare än att cykla på landsväg?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag och min mamma vill ut och cykla nu igen! 31,5 mil ska vi skrapa ihop andra veckan i juni eftersom man får köra VR virtuellt i år...
2
Svar
23
· Visningar
1 663
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 286
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 298
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp