Bukefalos 28 år!

cykla med unghund?

W

Warmia

Är det "farligt" oavsett om man bara cylkar mindre turer?
Våran familj brukar ta en cykletur på kvällarna ibland och hunden 7månader har fått följa med dom sista gångerna och det går så superbra, hon vet exakt sin plats brevid cykeln men är det skadligt att cykla ca 3km med en så ung hund?
 
Sv: cykla med unghund?

Var uppmärksam på hunden! Så länge den springer på nöjt brevid cykeln och inte stretar varken framåt eller bakåt är 3km nog inte så farligt. Men jag skulle akta mig för varje dag, och asfalt.
 
Sv: cykla med unghund?

Risken är att den blir kohasig bak. En ung hund ska man alltid vara försiktigt med när det gäller motion. Vad är det för ras??
 
Sv: cykla med unghund?

Jag rekommenderar att man cyklar med färdigvuxna hundar, ju större ras desto senare. Jag kan nog tycka att 7 mån. är i yngsta laget.
 
Sv: cykla med unghund?

Trådkapning!! :)

Var finns fakta som stöder ditt påstående?
Vore JÄTTE intressant att få veta var liknande studier gjorts!

Har hört många, många åsikter om valpar/unghundars fysiska aktivitet men aldig just av orsaken att det annars finns risk för att de skulle bli Ko-hasiga!

Snälla, dela med dej om varifrån denna uppgift kommer!

/Swat
 
Sv: cykla med unghund?

Jag skulle råda dig att inte börja att cykla med din hund innan den har blivit färdigväxt och har kollat upp höfterna för det är en risk att den kan få höftfel och så när den springer för mycket när de inte har växt klart. Börja och cykla bara några meter första gången för att se om hunden tycker att det är roligt och får vänja in hunden.

Jag tycker att det inte spelar någon roll om det är en lite eller stor hund. Jag skulle vilja kolla upp hunden så den inte skadas av det.

Hoppas att jag kunde hjälpa dig....:)

MVH Nordis lover
 
Sv: cykla med unghund?

Håller med dom andra tt vänta tills hunden har vuxit färdigt för att slippa skor på hunden..

Jag började cykla med mina hundar vid 1år jag, och då är inte det så stora och tunga heller..
 
Sv: cykla med unghund?

Trådkapning!! :)

Var finns fakta som stöder ditt påstående?
Vore JÄTTE intressant att få veta var liknande studier gjorts!

Har hört många, många åsikter om valpar/unghundars fysiska aktivitet men aldig just av orsaken att det annars finns risk för att de skulle bli Ko-hasiga!

Snälla, dela med dej om varifrån denna uppgift kommer!

/Swat

Jag är uppväxt med hundar och mamma har kennel. Har lärt mig av henne och av andra. För mkt motion på en unghund, från valp är risken stor att de blir kohasiga. Sen vet jag inte om det är skillnad från hundras till hundras men i vår ras finns risken. Vi köpte tillbaka en valp från en valpköpare som hade gått flera km med denna stackars valp. Och vid 5-6 månader när vi köpte tillbaka den så var den extremt kohasig. Vi fick gå på en speciell behandlig för hnm och är idag 5 år senare helt återställd!
Så nu säger vi till alla valpköpare att fram till 6-7 månader inga långpromenader eller cykling. Ännu bättre att de väntar tills hunden är färdigväxt.
Men som sagt så kan det nog vara olika från hundras te hundras:)
 
Sv: cykla med unghund?

Vad har du för ras? Jag har gått ett par km/dag med min schäfer sen hon va 11 veckor. Lös i skogen och gått i sin takt. Hon har byggt mycket nödvändiga muskler och är inte ett uns ko-hasig.
 
Sv: cykla med unghund?

Hon är en blandras med bland annat grey hound i, hon är ganska aktiv och "visar" ingen trötthet på varken promenader eller cykelturer som vi har gjort. Våra längsta turer på slutet har legat på ca 3-4km. Hon är inte kohasig!!
 
Sv: cykla med unghund?

Om era hundar bli kohasiga av att få röra på sig och aktiveras under uppväxten, så är det något seriöst fel på dem!

Att hundar med genetiskt anlag för HD kan utveckla just HD är annars vad som varnas för när man pratar unghundar och motion.
 
Åsiker och ej "kalla fakta"...

Okej!

Då var det inte "ren fakta" utan mer dina egna upplevelser och erfarenheter. Jag som blev så glad och trodde att något institut äntligen utvärderat detta med utveckling/fysisk aktivitet/hälso-dilemmat hos hund! :)

Själv cyklar jag med mina unghundar i skogen. Hundarna är lösa och tempot är promenad-/jogg-hastighet.
De hundar jag haft har alla varit fria på både höter, armbågar och allmänt välmående :) Och nej de har inte varit kohasiga heller!

Sunt förnuft tycker jag är bra i detta fall! En aktiv unghund som rör sej fritt på ett mjukt underlag - som skog eller fält - där ägaren cyklar med hunden lös får jogga, springa, stanna och nosa osv. några km ett par ggr/vecka är helt ok för mej.

Att däremot med kopplad hund cykla ett par km/vecka på hårt underlag - asfalt/hård grusväg - känns väldigt onödigt och riskartat.

/Swat
 
Sv: cykla med unghund?

Om era hundar bli kohasiga av att få röra på sig och aktiveras under uppväxten, så är det något seriöst fel på dem!

Att hundar med genetiskt anlag för HD kan utveckla just HD är annars vad som varnas för när man pratar unghundar och motion.

Skulle faktiskt just säga detsamma.
 
Sv: cykla med unghund?

Om man anpassar efter hunden, inte gör det varje dag, tar hänsyn till underlag och det är en frisk hund så bör det inte vara ngt problem.

Sunt förnuft och att man tänker till lite extra med en så ung hund så vore det konstigt om det var ett problem.
 
Sv: cykla med unghund?

Jag har fått förklaring av en veterinär att hunden skall inte stressas till motion förrän den är färdigväxt, alltså inte springas med eller cyklas!

Om man nu prompt vill cykla ändå så skall hunden trava och inte galoppera!
 
Sv: cykla med unghund?

Och min veterinär sa till mig att det är en myt att hunden endast får trava brevid cykeln.
Varierat underlag och varierad fart.
 
Sv: cykla med unghund?

Jag är uppväxt med hundar och mamma har kennel. Har lärt mig av henne och av andra. För mkt motion på en unghund, från valp är risken stor att de blir kohasiga. Sen vet jag inte om det är skillnad från hundras till hundras men i vår ras finns risken. Vi köpte tillbaka en valp från en valpköpare som hade gått flera km med denna stackars valp. Och vid 5-6 månader när vi köpte tillbaka den så var den extremt kohasig. Vi fick gå på en speciell behandlig för hnm och är idag 5 år senare helt återställd!
Så nu säger vi till alla valpköpare att fram till 6-7 månader inga långpromenader eller cykling. Ännu bättre att de väntar tills hunden är färdigväxt.
Men som sagt så kan det nog vara olika från hundras te hundras:)


Ajdå, trist för min som fjällvandrade som sexmånaders.
 
Sv: cykla med unghund?

Jag har fått förklaring av en veterinär att hunden skall inte stressas till motion förrän den är färdigväxt, alltså inte springas med eller cyklas!

Om man nu prompt vill cykla ändå så skall hunden trava och inte galoppera!

Fast att röra på sig behöver inte direkt vara att "stressas till motion", bara för att de är en cykel inblandad gör det ju inte automatiskt att de är värre än annan motion. Man får ju tänka lite extra när man har en växande hund, men att begränsa det till att man "absolut inte kan cykla" är inget jag skulle välja att säga.

En frisk hund SKA kunna röra sig även om det växer, med sunt förnuft och att man givetvis inte kör slut på hunden i full fart eller enligt samma träning som man kanske skulle välja med en färdigvuxen, välmusklad hund.
 
Sv: cykla med unghund?

Jag är uppväxt med hundar och mamma har kennel. Har lärt mig av henne och av andra. För mkt motion på en unghund, från valp är risken stor att de blir kohasiga. Sen vet jag inte om det är skillnad från hundras till hundras men i vår ras finns risken. Vi köpte tillbaka en valp från en valpköpare som hade gått flera km med denna stackars valp. Och vid 5-6 månader när vi köpte tillbaka den så var den extremt kohasig. Vi fick gå på en speciell behandlig för hnm och är idag 5 år senare helt återställd!
Så nu säger vi till alla valpköpare att fram till 6-7 månader inga långpromenader eller cykling. Ännu bättre att de väntar tills hunden är färdigväxt.
Men som sagt så kan det nog vara olika från hundras te hundras:)

Alltså om hunden är 6-7månader och inte få gå långa promenader läre det väl vara nå annat fel på den om den bli kohasig?

Vi har haft stor från småa hundar och har aldrig haft problem med det fast dom har varit med på längre promenader som småa..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 077
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 100
Senast: Amaranthe
·
Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 271
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp