Då var man sjuk & ynklig återigen.

Monimaker

Trådstartare
Jag är medveten om att man skall vända sig till sjukvården för råd om hur man går vidare i sitt tillstånd. Men det är söndag eftermiddag, jag kommer ändå inte i kontakt med någon vårdcentral förrän imorgon.

Förra veckan drabbades jag av en vanlig förkylning som jag utkämpade en strid emot med hostmedicin, alvedon och vila. Blev bättre och trodde att faran var över och kände mig som vanligt.

För någon dag sedan, däremot, vaknade jag badandes i kallsvett och hade den värsta huvudvärken jag någonsin känt. Att andas var jobbigt, att röra sig en plåga. Jag som brukar ha låg temperatur, under 37 grader minst, sprang upp till 38,5 - 39 grader. Var yr/groggy och vinglade lite, orkade inte vara uppe och hade allmänt ont överallt. Dessutom började jag få ont i tandköttet runt min halvt övertäckta visdomstand vilket också började blöda, den smärtan är dock nere nu. Istället har smärtan flyttat sig upp till ena örat, och jag är öm på sidorna av halsen under hakan. Hur jag än försöker dricka blir munnen torr, andedräkten luktar skunk och det går trögt att svälja. Ständigt kallsvettig, nu bara cirka 38 i feber. Det går verkligen inte att stå utan att kallsvettas och börja skaka i benen.

Vad tror ni att det kan vara? Hur länge bör jag vänta ut smärtan?
 
Sv: Då var man sjuk & ynklig återigen.

Min spontana tanke är att din tand är infekterad. När jag hade en infektion i en tand så gjorde det inte ont i själva tanden utan ovanför i bihålorna.
 
Sv: Då var man sjuk & ynklig återigen.

Det var en av mina onda aningar då antiinflammatoriska tabletter inte bet .. Får köpa bakteriedödande munskölj imorgon och hoppas på att det hjälper! :(
 
Sv: Då var man sjuk & ynklig återigen.

Ligger det under tanden så är det tveksamt att munskölj gör så stor skillnad. Ring tandläkaren och rådfråga. :)
 
Sv: Då var man sjuk & ynklig återigen.

Får göra det. Det blir bara invecklat då jag precis flyttat från centrum och sagt upp min plats på dragonens folktandvård. Vet inte vem man ringer på ålidhem? (Vill minnas att du är Umeåbekant?)

Plus att det verkar ha spridit sig till halsmandlarna. Åh, då måste jag säkert in till citymottagningen och få ut penicillin. Jag som knappt orkar gå mellan kök och sovrum nu. :eek:
 
Sv: Då var man sjuk & ynklig återigen.

När min visdomstand dummade sig så svullnade min kind upp och under käken. Såg ut som en halv påssjuka. Gjorde jätteont. Nu fick jag dra ut min tand eftersom den orsakade alla dessa problem. Kunde inte äta på en vecka så ringde tandläkaren och fick en akuttid. Några timmar senare var tanden ute.
Så ring tandläkaren. Mina besvär upphörde på en gång.
 
Sv: Då var man sjuk & ynklig återigen.

Matmissbrukaren: Gaaah, hoppas jag slipper ta ut den! :nailbiting:

Tassetass: Fick tid 11:30 på tandakuten uppe på NUS. Förhoppningsvis kan de lindra smärtan!
 
Sv: Då var man sjuk & ynklig återigen.

Det låter som en kombination av besvärlig tand och influensa eller liknande. Dina besvär är VÄL häftiga för att "bara" vara från tanden. (Utbildad tandsköterska)
Det lär ju visa sig så fort du fått tanden behandlad om det var den eller om du fortsatt har besvär från kroppen.
Jag önskar dig lycka till i vilket fall. :) Att vara sjuk och inte veta exakt vad det är, är aldrig roligt... :(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 872
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp