Därför pensioneras äldre hästar

Fång, hältor och problem med ligament är – inte så förvånande – vanligaste orsakerna till att hästar pensioneras. Att ston i genomsnitt är yngre när de går i pension är kanske mer förvånande. Det är en amerikansk studie som har undersökt det här.
 
Hur kan det vara förvånande att stona är yngre? Ett bra sto vill väl de flesta avla på och alla varken kan eller vill göra embryotransfer tex. Vad de menar med att stona inte ska ha fått tillräcklig strukturerad motion under sitt liv förstår jag inte riktigt?

Den sista meningen kan jag se är relevant. De flesta avelsston, som får föl varje år, är det ingen som rider strukturerat och regelbundet. Det är min erfarenhet iallafall.
Några kommentarer jag sett när ston kommit ut och tävlar är att "en sådan bra avelshäst ska väl snart in i avelsboxen igen" som motsats till att motionera och tävla.

Varför skulle annars ebryotransfer vara aktuellt?
 
Den sista meningen kan jag se är relevant. De flesta avelsston, som får föl varje år, är det ingen som rider strukturerat och regelbundet. Det är min erfarenhet iallafall.
Några kommentarer jag sett när ston kommit ut och tävlar är att "en sådan bra avelshäst ska väl snart in i avelsboxen igen" som motsats till att motionera och tävla.

Varför skulle annars ebryotransfer vara aktuellt?
Har du läst artikeln?
 
Jag menar det jag skrev om du läste artikeln.

Men sluta prata i gåtor. Fråga vad du vill fråga istället.
Jag tycker givetvis att jag svarar på din fråga men du tycker det inte. Jag kan ju inte svara bättre eller annorlunda när jag inte vet vad du är ute efter.

Ja, jag har läst artikeln. Jag tror att de menar det jag svarat. Vad annars ska jag svara?
 
Men sluta prata i gåtor. Fråga vad du vill fråga istället.
Jag tycker givetvis att jag svarar på din fråga men du tycker det inte. Jag kan ju inte svara bättre eller annorlunda när jag inte vet vad du är ute efter.

Ja, jag har läst artikeln. Jag tror att de menar det jag svarat. Vad annars ska jag svara?
Men snälla😂 Vad går du igång för? Jag frågade dig om du läste artikeln och du svarade. Lugna ner dig😆
 
Men snälla😂 Vad går du igång för? Jag frågade dig om du läste artikeln och du svarade. Lugna ner dig😆

Ok, jag tänker att när någon frågar så, så menar de att personen svarar "goddag yxskaft" för att de inte läst artikeln.

Givetvis undrar jag varför du frågar så. Man undrar ju vad du tänker att man missat, för det brukar vara syftet med en sådan fråga; att i nästa inlägg visa på att man liksom inte hängt med.

Arg är jag inte och inte "igång" heller. :D
 
Ok, jag tänker att när någon frågar så, så menar de att personen svarar "goddag yxskaft" för att de inte läst artikeln.

Givetvis undrar jag varför du frågar så. Man undrar ju vad du tänker att man missat, för det brukar vara syftet med en sådan fråga; att i nästa inlägg visa på att man liksom inte hängt med.

Arg är jag inte och inte "igång" heller. :D
Jag misstänker att @Freazer inte kan hantera motfrågor. Synd, då du har en sund poäng. Artikeln och forskningen tar upp att ägaren tycker att minskad muskelmassa är ett problem och leder till mindre hållbara hästar. Det tycker jag också är vanligt bland avelssto - de är inte igång pga. att de är i avel och har mindre muskeltonus som resultat. Och hur många gånger har man inte sett annons på ett sto som inte håller för ridning, men säljs till avel? De har inte samma muskelmassa som en häst i peak condition.

Forskningen tog även upp att pensionerade hästar som hölls igång upplevdes få mindre problem. På så sätt lider de hästar som vid pension bara ställs av kanske ett mindre hållbart liv.

(Extra not: Forskningen bestod av en enkät som ägare fick svara på och en majoritet av ägarna sysslade med häst på hobbynivå)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Övervikt hos hästar har blivit ett vanligare problem, och vi har tvingats ta reda på mer om störningar i hästens ämnesomsättning, till...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
774
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 516
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
443
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp