Dagmatte vs hunddagis

Jadzia

Trådstartare
Jag står lite i valet och kvalet nu. Antagligen kommer jag att jobba nästa läsår och då helttid inom skolan. Inte en chans att ha med hunden på jobbet alltså. Därför måste jag lösa det här med hundpassning och de alternativ som står till buds är hunddagis eller dagmatte. Helst skulle jag vilja ha en dagmatte, men det är ju så svårt att hitta en lämplig sådan. Evita är ju relativt okmplicerad att ha, men tål ju inte barn och har svårt för hundmöte, okända människor och liknande. Det krävs ju lite av dagmatten för att hantera henne. Det tar också emot att annonsera efter dagmatte. Man vet ju inte vad det är för smurfar som svarar.

Det finns också ett bra hunddagis här i stan som en klubbkamrat driver. Det är fina boxar och rastgårdar, trevlig personal och så lugn miljö som det kan bli på ett dagis. Det är inte heller speciellt dyrt. Det jag funderar över är om hunden klarar av att stå på hunddagis. Jag kan tänka mig att antingen blir hon riktigt stressad och börjar tugga på sig själv och mycket av mitt jobb med henne blir ogjort eller så växer hon av att komma ut i stora världen och gradvis få stå på egna ben utan en matte att luta sig mot. Det är en krånglig balansgång att inte överbeskydda hunden samtidigt som hon inte ska utsättas för mer än hon tål.

I dagsläget vet jag inte alls hur jag ska göra. Ska jag välja dagiset som jag har god erfarenhet av och som har bra personal eller ska jag våga chansa med okänd dagmatte?
Himmel, vad svårt allt ska vara.
 
Vi har ju haft flock-dagis och det är jättebra om hunden har lätt för att umgås med andra.

I ditt fall hade jag valt box-dagis, i alla fall tills du hittat en dagmatte du litar på och känner någorlunda. Jag hade inte vågat lämna iväg mina vovvar till någon som jag inte alls känner. Dagiset har ju nån form av garanti då de är ett företag. De bör ha en professionell inställning till hundarna, vilket en vem-som-helst-dagmatte inte måste ha.

Prova dagiset och se till att hon får en box som är så lugn som möjligt. Med grannar som inte står och skäller hela dagarna. Filt hemifrån, lite egna leksaker och nåt tuggben.
 
Varför inte åka till dagiset, om du får, för att se hur hon reagerar? Om hon jagar upp sig direkt så kommer det säkert bli svårt men om hon tar det med lite lagom upphetsning så går det säkert bra.

Jag hade valt dagiset och tagit tid på att skola in henne.
 
Du kan ju alltid börja leta efter en dagmatte.
Inget säger väl att du måste anlita den du ev. hittar?

Precis som du borde kunna prova med hunddagiset.
Kanske kan du hitta på ett sätt att ta reda på om det vore positivt eller negativt att ha henne där.
Åka dit med henne och se hur hon reagerar kanske?
Åk dit flera gånger? Korta stunder?

Jag tycker att det är synd att utesluta det ena, för båda är ju bra alternativ. Man kan ju börja på båda hållen och låta tiden utvisa vad som är rätt.
 
Det låter ju som om det är ett bra dagis och då det är en kompis till dig som driver det så låter det som det bästa alternativet.

Varför inte åka över och ta en fika på dagis, se hur hunden reagerar. Man märker ganska snart på en hund hur den ställer sig inför den nya miljön.

Tyvärr finns det allför många hunddagis som tänker på pengar istället för hundens bästa. Men det verkar som om du har kollat upp den biten.

Dagmatte är väl idealet om man hittar den rätta dagmatten och det är nog svårt. Men pröva kan man ju alltid.

Mina dagishundar trivs allihop och de har dödskul på dagis! De är värst på måndagar för då har ju flocken varit skillda en hel helg. Då är det bus som gäller.

Lycka till!
 
Vi har varit där lite nu och då i andra ärenden och Evita reagerar som hon alltid gör på nya miljöer. Det är obehagligt, men numera kan hon hantera det. Jag vet dock inte hur hon reagerar om hon blir kvarlämnad.

Ställer jag henne på hunddagis kommer hon att stå ensam eller med hund hon redan känner. Hon fungerar inte med okända hundar. Det som oroar mig mest är skallen från de andra och om de flänger runt mycket. Sånt stressar henne.
 
Du kommer väl märka relativt fort om din hund inte klarar av dagismiljön?!

En bekant satte ut annons om dagmatte och det var mest "småungar", amatörer som ville prova på samt pensionärer som hörde av sig.

Min bekant sa att ett par av pensionärerna var toppen, sådana som hade haft hund men inte ville ha hund på heltid nu när de blivit fria pensionärer.

Hennes hund fick en daghusse som nyligen blivit pensionär och själv hade god hundvana.

Så det kan bli bra.

Du har inga bra grannar/ bekantas bekanta som är långtidssjukskrivna, pensionärer, arbetslösa osv?

Din hund är väl antagligen underbart uppfostrad så det borde ju inte vara några problem att lösa detta problem?
 
Jo, det borde jag göra men samtidigt vet jag att det tar tid att vänja in henne i nya miljöer och hon kan stressa rätt rejält innan hon blivit van. Det är just balansgången hur mycket stress som är acceptabelt vs nyttan av att lära sig stå på egna ben. Det är något min hund verkligen skulle behöva.

Helst skulle jag vilja filma henne där under en vecka för att se exakt hur hon beter sig. Visst litar jag på personalen, men jag tror inte att de ser de små signalerna som jag ser.

Alla jag känner har sådär sjuttioelva hundar själva eller jobbar. Jag umgås ju bara med insnöat hundfolk. Grannarna är livrädda, annars hade ju det varit en ypperlig lösning. Min hund är väluppfostrad och ställer inte till med något, men för att hon ska uppföra sig så krävs det en människa som vet vad denne gör. Det är en mycket vek hund och av rädsla för att göra fel så blir hon döv. Hon lyder inte okända av den anledningen. Jag kan också satsa en tia på att hon kommer att göra utfall mot hundar den första tiden. Pensionär går därför bort. Dagmatten måste orka hålla henne.

På ett vis är det en väldigt okomplicerad hund eftersom hon är så lugn inne och riktigt go då man väl lärt känna henne. Väldigt lydig och enkel att ha med sig, om det är rätt typ av människa. Det stora problemet är ju att hon är så petig med folk och har rädslor som man måste kunna hantera. Inte direkt något att sätta i händerna på en amatör med vana från glada labradorer. Har man bara känsla för det hela kan man vara hur mycket nybörjare som helst. Vart sjutton hittar man någon med känsla?

Nä, jag satsar nog på hunddagiset. Där kanske hon blir stressad i början, men risken att något förstörs är mindre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nu skulle jag behöva era kloka huvuden och erfarenheter. För er som inte redan vet så har jag en kastrerad dvärgpinscherkille på 1,5 år...
Svar
11
· Visningar
1 511
Senast: Bubbla
·
Hundhälsa I dagsläget är det inte aktuellt att min Ådi ska vara ensam hemma mer än max 4 timmar i sträck, men jag funderar lite inför framtiden...
Svar
11
· Visningar
2 162
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp