- Svar: 19
- Visningar: 1 825
I förra veckan skulle vårt sto föla. Vi hade förberett oss bland annat med att ta reda på var vi skulle kunna få tag i en veterinär. Distriktsveterinärerna sa att det alltid finns bemanning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men du kan väl inte räkna med att få ut veterinär direkt när du ringer. Veterinären kan ju vara ute på annat fall.Och 2 timmars väntan är ingen orimlig tid.Vet själv för några år sedan då det tog ca 2 timmar att få ut en veterinär för att konstatera att det inte fanns annat att göra än akut avliva hästen i hagen. 2 timmars lidande för hästen i onödan.
Det kan vara rimligt att ha någon backup för avlivning själv om man har djur.Det är orimligt om man ska börja avliva djur hemma själv pga att det inte går att få vård akut...
Precis. Jag känner en jägare som jobbat som slaktare som har avlivat mina hästar tidigare. Dock planerat de gångerna.Vad finns det för personer som man kan ”knyta sig an” när det gäller avlivningar akut? Jägare? Bönder?
jag flyttade från Kalmar Län (bodde i Västervik) och tänker aldrig bo där igen om jag har hästar. hade ute en distriktare som bara sa "många av de hästar vi avlivar skulle inte behövas avlivas, men det går inte av djurskyddsskäl köra hästarna så många timmar som krävs till en jourklinik".Den extrema bristen på tillgängliga veterinärer i Kalmartrakten är ingen nyhet. Ungefär samtidigt som Evidensia lade ner hästkliniken på Kalmartravet (hösten 2019) larmade veterinärstationen om att de var alldeles för få för att kunna hålla någon form av jourverksamhet. Det finns ett gäng hästveterinärer, som tidigare jobbat på kliniken, som numera kör privat. Men de är ju inte tillgängliga på jourtid. Jag är inte ett dugg förvånad över det som beskrivs i artikeln.
Här i Vetlandatrakten finns inte distriktarna, men sedan många år tillbaka samarbetar privata veterinärer så att det alltid finns jour för lantbrukets djur och hästar. Borde gå att få till i andra delar av landet, frågan är om viljan och framförallt motivationen finns.Den extrema bristen på tillgängliga veterinärer i Kalmartrakten är ingen nyhet. Ungefär samtidigt som Evidensia lade ner hästkliniken på Kalmartravet (hösten 2019) larmade veterinärstationen om att de var alldeles för få för att kunna hålla någon form av jourverksamhet. Det finns ett gäng hästveterinärer, som tidigare jobbat på kliniken, som numera kör privat. Men de är ju inte tillgängliga på jourtid. Jag är inte ett dugg förvånad över det som beskrivs i artikeln.
Här i Vetlandatrakten finns inte distriktarna, men sedan många år tillbaka samarbetar privata veterinärer så att det alltid finns jour för lantbrukets djur och hästar. Borde gå att få till i andra delar av landet, frågan är om viljan och framförallt motivationen finns.
Ja alltså, jag har i många år sagt just det, att man får vara beredd på att åtgärda det som går att åtgärda hemma i stallet och att avliva om det inte räcker. Och det är också ett av skälen till att det var ett lätt val att avsluta försäkringarna på mina hästar. Numera har vi ju inte ens kvar kliniken på travet, som sagt...jag flyttade från Kalmar Län (bodde i Västervik) och tänker aldrig bo där igen om jag har hästar. hade ute en distriktare som bara sa "många av de hästar vi avlivar skulle inte behövas avlivas, men det går inte av djurskyddsskäl köra hästarna så många timmar som krävs till en jourklinik".
Att nå, ja. Men som stoägaren i artikeln nämnde så prioriterar de kor... (och de är fortfarande väldigt få)Det ska alltid finnas veterinär att nå i länet, har jag förstått. Men det kanske inte funkar i praktiken.
Veterinär i Kalmar | dygnet runt - året om | Distriktsveterinärerna (distriktsveterinarerna.se)
Vad finns det för personer som man kan ”knyta sig an” när det gäller avlivningar akut? Jägare? Bönder?
Detta var kl 11,00 på en vardag, vi ringde veterinärer som hade akut jour och skulle åka ut i akuta fall. Och 2 timmars väntan kan betyda döden för en häst/ko/får med förlossnings problem eller andra sjukdomar.Men du kan väl inte räkna med att få ut veterinär direkt när du ringer. Veterinären kan ju vara ute på annat fall.Och 2 timmars väntan är ingen orimlig tid.
Detta var kl 11,00 på en vardag, vi ringde veterinärer som hade akut jour och skulle åka ut i akuta fall. Och 2 timmars väntan kan betyda döden för en häst/ko/får med förlossnings problem eller andra sjukdomar.
Från arbetsgivarnas håll heter det att det utbildas för få, ja. Från veterinärernas håll heter det att för många lämnar yrket på grund av orimliga arbetsvillkor och dåliga löner, och det gäller inte bara distriktare även om de kanske är mest utsatta.Att man ska behöva börja förbereda sig på att avliva djur hemma som inte är allvarligt sjuka, och kan överleva med vård, är bara sorgligt
Får helt enkelt hoppas att mina djur inte behöver akut vård. Och att regeringen får upp ögonen för problemen och tar tag i det. Som jag fattar det är det många distriktare som inte pallar pga orimligt schema och dålig lön bl.a. Och att det utbildas för få veterinärer och sköterskor i Sverige.
Ja vid problem vid fölning vet jag flera ggr då veterinären varit snabb på plats. Och den enda gången jag behövde ringa veterinär akut till min egna häst var veterinären på plats inom 45 min.Har du haft så tidigare, att de kunnat åka direkt man ringer och inte haft andra som också behöver hjälp? Inte ens här i Stockholm har de kunnat komma direkt alla gånger.
Regeringen kan inte påverka andra arbetsgivare, men regeringen kan påverka distriktsveterinärerna, deras arbetsvillkor, anställa fler och deras löner, så att dem finns tillgängliga för alla djur som behöver akut vård (även om dem inte kan ge exakt samma vård som klinikerna så kan dem iaf avliva, så djuren slipper lida).Från arbetsgivarnas håll heter det att det utbildas för få, ja. Från veterinärernas håll heter det att för många lämnar yrket på grund av orimliga arbetsvillkor och dåliga löner, och det gäller inte bara distriktare även om de kanske är mest utsatta.