Dags för ny laptop...

Anna

Trådstartare
Halloj kära ni,

Ja, som rubriken lyder - det är dags att köpa ny laptop!

Och jag har så dålig koll. Jag vill ha en dator med bra batteritid som inte är löjligt tung och otymplig. Det gör absolut ingenting om den har fullskaligt tangentbord, kanske till och med numeriskt sådant. Det gör såklart ingenting om den är snygg heller ;-)

Jag spelar inga spel eller så, använder mest datorn till att surfa, blogga, behandla bilder (men inte med stora och prestandakrävande program alls), kolla på Playkanaler och Youtube då och då men inte i några större utsträckningar, lite ordbehandling och mailande... ja, en ganska typisk vardagsanvändare skulle jag våga säga.

Kan tillägga att jag tycker att det är himla irriterande när det är skrangligt och känns som om skärmdelen svajar när man skriver. Är även glad för en responsiv musplatta som man inte behöver trycka för hårt på för att den ska reagera.

Vad ska jag köpa, är då frågan? Jag tänker att jag kan lägga 5-6000:-, men är inte främmande för att lägga till lite mer om den verkligen uppfyller allt jag önskar. Men med tanke på vad jag använder datorn till kanske det räcker med något i en lägre prisklass? Jag vill ju inte lägga pengar bara för att, liksom.

Har tittat lite lätt på denna: http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_ASUS-R301LA-FN011H,90952,2151904.html?langId=-16 - någon som vet något, eller kan förklara för mig om det är något sådant här jag ska ha ;)

Tacksam för svar och hjälp är

Anna
 
Jag hade köpt en med bättre skärm: med IPS och högre upplösning.

Och riktig SSD inte en kombination av HDD och liten SSD.
 
Jag är kanske inte helt rätt person att fråga då jag vill ha stationära kraftpaket - Men min erfarenhet av Asus laptops är inte den bästa ens i de högre prisnivåerna. Om du kan lägga runt 6000 :- tycker jag denna är ett bättre val: http://www.inet.se/produkt/1978138/lenovo-u31-70-i3-8gb#/specs

Matt skärm - jag avskyr blanka skärmar som allt reflekteras i.
SSD - säger sig självt
1920 x 1080 HD
2.2 Ghz Core i3 processor
Tangentbordet är bakgrundsbelyst - bekvämt på kvällen
3 st USB-portar
Den har kylventilation på framsidan till skillnad från många andra laptops som endast har kylning under - något som gör att många lite mer avancerade användare har problem med att komponenterna överhettar.

Den är långt ifrån perfektion men har fått positiva recensioner från olika håll.
 
IPS gör att färg och ljus inte ändrar sig utan är (nästan) samma när man tittar från olika vinklar, och SSD är en modern lagring som är mycket snabbare än den äldre sortens mekaniska hårddisk.

Matt skärm glömde jag, datorn ovan som Wine-tee letade upp tycker jag verkar bra :)
 
Halloj kära ni,

Ja, som rubriken lyder - det är dags att köpa ny laptop!

Och jag har så dålig koll. Jag vill ha en dator med bra batteritid som inte är löjligt tung och otymplig. Det gör absolut ingenting om den har fullskaligt tangentbord, kanske till och med numeriskt sådant. Det gör såklart ingenting om den är snygg heller ;-)

Jag spelar inga spel eller så, använder mest datorn till att surfa, blogga, behandla bilder (men inte med stora och prestandakrävande program alls), kolla på Playkanaler och Youtube då och då men inte i några större utsträckningar, lite ordbehandling och mailande... ja, en ganska typisk vardagsanvändare skulle jag våga säga.

Kan tillägga att jag tycker att det är himla irriterande när det är skrangligt och känns som om skärmdelen svajar när man skriver. Är även glad för en responsiv musplatta som man inte behöver trycka för hårt på för att den ska reagera.

Vad ska jag köpa, är då frågan? Jag tänker att jag kan lägga 5-6000:-, men är inte främmande för att lägga till lite mer om den verkligen uppfyller allt jag önskar. Men med tanke på vad jag använder datorn till kanske det räcker med något i en lägre prisklass? Jag vill ju inte lägga pengar bara för att, liksom.

Har tittat lite lätt på denna: http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_ASUS-R301LA-FN011H,90952,2151904.html?langId=-16 - någon som vet något, eller kan förklara för mig om det är något sådant här jag ska ha ;)

Tacksam för svar och hjälp är

Anna

Jag köpte nyss ny då min gamla höll på la av. Är supernöjd :)
Blev en sånhär:

https://www.dustinhome.se/product/5010879426/f555la?ssel=false&_ga=1.108499010.1952230122.1446638288

Passade på när dom hade kampanj!
 
IPS är den bästa panelen för media - alltså film och bildredigering på lite allvarligare nivå. Som AndersB skrev ovan. En annan panel - TN har inte samma färgåtergivning som en IPS, däremot har den fördelen av att vara billig och i regel ha snabbare responstid (något som spelanvändare uppskattar). Jag har själv TN-panel och jag märker att har jag inte rätt vridning på min skärm tenderar vita och svarta färger framförallt att blekna. Ska du redigera bilder blir det därav ganska nitiskt att ha TN. Är man däremot på hobbynivå när det kommer till redigering och sätter budget över prestanda kan man komma ned lite i pris genom att välja TN.
Asus F555LA som @pepp länkade ovan är jag rätt säker på att den har TN-panel. Kan vara bra att känna till då Dustin inte verkar tycka det är värt att nämna.
 
Tack alla! Har bokmärkt era tips :-)

Och jag är helt och hållet på hobbynivå vad gäller bildredigering. Jag gör inte så mycket mer än att klippa och ändra storlek till bloggen, tog med det som exempel på vad jag pysslar med mest.
 
Tänkte titta in och meddela att idag slog jag till, på en HP Pavilion x360 - röd och vacker!

Den verkar uppfylla alla mina behov, och faktumet att den går att "vränga" och använda som surfplatta gör absolut ingenting heller - smidigt när man sitter i soffan och sådär, tänker jag.

Tack igen alla för tips och råd!
 

Liknande trådar

Q
IT & mobiler Jag funderar på att köpa mig en laptop istället för min gamla stationära, men jag har ingen aning om vad jag borde köpa för någon. Jag...
Svar
5
· Visningar
1 754
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp