Bukefalos 28 år!

Dags för nya foderstater..behov?

Lillsillen

Trådstartare
Vad räknar man med att ett hbl sto ca 550-600 kg som fölat i mitten på maj, har för näringsbehov under hösten/vintern? Har tänkt att vänja av fölungen nattetid from oktober o sen helt nån gång i dec...

Hon är och har hela tiden varit i mycket gott hull...
Hur är det med Hippocampus foderstatsprogram, har det uppdaterats någonting nyligen? I våras var det iallafall inte anpassat till de senaste rönen vad gäller behoven hos de olika kategorierna häst :crazy:

Det säger iallafall 102 MJ o 860 Smbrp för sto med föl 4 mån fram till avvänjning. Och när hon slutat dia, 60 Mj o 358 Smbrp...verkar detta rimligt?? Och NÄR börjar man isåfall dra ner på fodret?
 
Sv: Dags för nya foderstater..behov?

60 Mj och 358 g smrp lät lågt tycler jag. Skulle skära ner på fodret successivt och se vart jag hamnar när hästen är i fint hull.
 
Sv: Dags för nya foderstater..behov?

tyckte oxå det lät lite,skulle nog säga mer 500 g SmRp och kanske 80 MJ fast kanske behöver ännu mer om hon varit dräktig.
 
Sv: Dags för nya foderstater..behov?

Dessa siffror kommer från Hippocampus, och frågan är om de har uppdaterat sitt foderstatsprogram eller ej?? Under dräktighetens första skede, fram till månad 8 nånting tror jag att jag räknade på 70 MJ samt 420 Smbrp och detta enligt de senaste "rönen"...så jag tror inte det stämmer.

Men 80/500 är vad hon bör ligga på då?
 
Sv: Dags för nya foderstater..behov?

det var vad mitt varmblod på 500 i lätt arbete skulle ligga på enligt hippocampus, och din häst vägde väl 100 kg mer ? Tkr personligen att det är bättre att ligga i överkant och se hur de håller hull och muskler om man är osäker på va de ska ha. Mitt varmblod fick proteinbrist trorts uträknad foderstat då han låg på typ 500/80 fick då under våren och ligga på 900/120 för att han skulle hålla sej fin när han reds. Så hippocmapus stämmer inte jämt, de går ju efter en tabell som är medelbehovet för hästar i den vikten, med det arbetet mm.
Så länge överskott av protein kmr från grovofder (lusern) så ska det inte vara farligt.
I höst vinter skulle jag nog ligga kvar beroende på hur hon ser ut i hull och muskler, de behöver ju mer grovofder på vintern för att hålla sej varma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Bärstol
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp