Dålig skötsel..

Jen80

Trådstartare
Vad krävs för att en hästägare ska tas ifrån ansvaret för sina hästar? Människan jag GÄRNA anmäler har varit i hetluften tidigare, närmare bestämt förra hösten/vintern.

Det finns MÅNGA hästar i stallet, man kan räkna revbenen på 3 av fyra hästar.
Människan är inte riktigt klok - kan jag villigt erkänna. Hästarna går på bete, eller ja stubb kanske jag ska skriva. Stödfodras inte, får inte några täcken på sig (som sagt, de är VÄLDIGT tunna - all energi går åt till att hålla värmen på nätterna, där hade varit -5 inatt..:crazy:), hovvården är under all kritik, hästarna är sjuka - men veterinär kostar pengar (som h*n inte har). Ägaren vill inte fodra, även det kostar nämligen pengar.
Hästarna tränas och tävlas...hur h*n nu vågar visa dem ute, det är något jag förvånas över..

Det FINNS stall för några av hästarna - men ägaren vill inte ta in dem på nätterna för att h*n inte orkar mocka (det hymlar h*n inte om utan berättar för allt och alla). Det avlas och kommer fler hästar varje år, men varken ork eller tid finns för fler.

Mer exakta uppgifter än så här kan jag tyvärr inte skriva ut, då det ganska snabbt i vissa kretsar kan listas ut vem människan är.

Jag ska anmäla människan imorgon (gör det inte anonymt - står för vad jag gör, trots att jag känner fanskapet), men frågan är om jag kommer någon vart med det?
 
oftas krävs det inte så mkt,hästarna är magar, men jag kan ju säga att dom kanske kommer att ta ifrån hästarna MEN oftas så får dom inget förbud mot att ha djur,tyvärr utan kan köpa flera hästar sen.
 
okej men jag jämförde bara med ett fall där min kompis anmälde en person. om du vill veta mera om just det fallet så kan du pma mig
 
Oftast krävs det väldigt mkt innan hästarna blir omhändertagna. Anmälde för många år sedan en som hade shettisar. Dessa ponnysar var i så dåligt skick att de knappt var benägna att stå upp. Länsveterinären var där o inspekterade o den enda anmärkning ägaren fick var att hästarna stog i för trånga spiltor. Vi lyckades rädda 3 av dessa ponnysar men den 4:de fick vi inte ta med oss, det slutade med att den blev nödslaktad iställt vid nästa inspektion en månad senare. Det blev inga efterföljder för ägaren som skaffade sig nya shettisar inom nån vecka.
 
Det e nog lite olika i olika kommuner, beroende på den som är där och kollar, fast det inte skall vara så.
Det var en uppfödare i skåne som för många år sedan fick djurförbud och alla hästar såldes utom några som hon lyckades gömma undan. Dom flyttade där ifrån och forsatte med sin uppfödning längre norr ut i vårt land med dom hon hade gömt, så var det med det djurförbudet!
Har inte hört något om henne nu på ett tag så det kanske har återupprepats där upp??!

Såg aldrig hur ponnyerna såg ut, men såg hur gården såg ut och ladugården där dom haft andra djur, var nog inte mockat på något år...
 
tyvärr verkar det vara jättesvårt :crazy:
Förra året fanns det en person häromkring som inte skötte sina hästar (ungefär som den du beskriver, fast inte riktigt lika illa)... :mad:
 
Men om dom är så sjuka som du tycker , hur kan dom då få tävla ,
är bes veterinären blind :confused:
 
Tja detta låter iaf so ett solklart fall MEN innandu anmäler gå till ägaren och tala om hur du tycker ta gärna med några kompisar som kan styrka det du säger!!

man ska inte bara anmäla så fort man ser en mager häst utan alltid ge hästägaren en chans att berätta om hur det ligger till
När min unghäst var 1 år hade han under våren stött på foderstrupsförstoppningar i massor. Han hade häst bulomi som veterinären sa han bara vräkte i sig maten uta att tugga och det bara arnn rakt igenom utan att ta upp någon näring så han gick ner i massor innan vi fick dignosen!!
man såg revbenen och jag hade täcke på han så han skulle hålla värmen och det tog 4 månader inna han kom upp i den hull han skulle ha
Vi fick ge mat för hand i början köpa en specialkrubba som han bara fick tag i lite mat i taget hö i höpåste mm.
Men när det blev sommar kunde jag inte ha täcke på han då han svettades så jag tog av det och vist man såg revbenen men han var bättre och uppåt mot att bli frisk...

EN dam åkte förbi och tillslut stannade hon oc sa åt oss att ge hästarna mera mat. hon var ursinnig på oss. jag förklarade hur det låg till men hon rodde inte på mug och när jag skulle in å hämta papprena som bevisade det hela så hade hon åkt och gjorde så klart en anmälan :mad:

Det kostade mig 5000 totalt onödigt då djurskyddsförreningen sa att det är ju inge fel på hästen och att jag tog hand om den på bästa sätt oh dessutom fav 1:klassigt foder åt han.
Så jag fick ännuen gång ettpapper på han att han var fin och VÄLSKÖTT HÄST!!!

Blir såå trött på folk som första snmäler och SEN frågar!!!

men i ditt fall verkar det ju vara solklart ANMÄL=)
 
Nä men sammanlagt veterinärundersökningar hit och dit analys på all mat å sånt och det hela slutade med 5000:-=(
 
Eh..jag KÄNNER människan. Det finns många som tycker som jag (det är som sagt diskuterat sen tidigare), jag har redan sagt till personen vad jag anser.
Vad jag dock INTE tycker om, det är hennes argument. Att h*n inte har pengar till att fodra, täcka, har ork till att mocka och ta in hästar, tillkalla veterinär osv.
 
Jupp dom sa att det är för att jag måste kunna bevisa att hästen inte är sjuk och att jag får pappr på det.
Sedan så skulle fodret ta analys på och fan höet skulel analyseras havren kornet halmen ALLT!!=(

Fan blev en dyr sommarbete *S* fast det var det värt att få det bevisat att hästen är i ba händer oc att jag viste gav mat till den=) Tji fick hon som snmälde mig=) fick sedan reda på att hon själv blivit vräkt av ett stall då hon inte tog hand om sina 4 hästar!! :eek:
 
Må hända men jag orkade inte tjaffas utan tyckte det var det vl värt för att få tyst på tanten och få ryggen fri=)
 
Jag tror att det krävs ganska mycket innan man kan utfärda djurförbud. Jag hörde faktiskt på radion imorse om en bonde som blivit anmälda 1972 första gången för att vansköta sina kossor. Han fick djurförbud 1999. Det tog 27 år !!!!! Stackars, stackars kossor. Tydligen hade han anmält MÅNGA gånger under denna period. Jag tycker det är en katastrofal flathet av kommunen (som tydligen var ansvarig).
 
lilla klena sverige här är lagen på tok för klen.Man kan mörda 10 st och inte får man sitta i finkan nä man får psykist vård och blir såå bra om händetagen!!! :mad:

Man kan vanvårda djur på djur och när dom är nästintill döda händer nått!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 234
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 803
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp