Dålig vänster sida

B

**BORTTAGEN**

Undrar om ni har några tips....hästen: så som det är nu travar han hyggligt, men inga topptider precis så något måste ju förbättras. han är tydligt svagare i vänster sida, står man framför hästen och han står helt rakt ser man att musklerna inte är alls lika på vänstersidan. Det finns ingen möjlighet att longera hästen på ett bra sätt där han står nu.

-Ridträning med extra mycket vänstergalopp? (typ 2 vänster 1 höger osv) :idea:
-vad kan man annars göra? :confused:
 
Jag skulle försöka få tag på en duktig equitreapeut/kiropraktor/massör, och i första hand korrigera de fel som hästen tydligen har...dom BLIR inte bara sneda utan anledning, jag förutsätter också att hästen är genomgådd av veterinär, röntgad osv.
Sedan kan du börja jobba upp vänstersidan :)
 
Jag instämmer i det Martha säger.

Sedan så kan man träna sina travare enligt den akademiska läran "barock". Det är ett skonsamt sätt, om människan behärskar sig själv och kan respektera hästen -vill säga.
Bra sätt att stärka både muskler, psyke och koordination.

Jag arbetar från marken med mina hästar som ett komplement till träning och stretching.

Få travare har fått möjligheten att skolas under sadel på ett vettigt, förfinat, sätt och därför så anser jag att markträningen bör få ta tid -för att ryttaren ska lära känna hästen och börja förstå hur man påverkar hästen bara genom sig närvaro. :angel:

Bra för hästen att slippa den vanliga "stressen" för en kort stund.
Viktigt att ta det MYCKET försiktigt i början. Det är verkligen ETT steg i taget som gäller.

Jag kombinerar markträningen med löslongering och vanlig longering. Där det handlar om lydnat och smidighet. Alltså så koncentrerad smidig koordinations träning. Inte full fart på volt, puls och flås -utan mer Yoga (i tankesättet).

I motsats till travet så är mottot att arbeta (så kort och koncentrerat och) LÅNGSAMT som överhuvudtaget möjligt, vilket är skonsamt ENBART när det utförs med förståelse och kunskap om hästens kapacitet dvs. starka och svaga sidor och punkter.

Det är lätt att se var och hur hästen har problem. Och framförallt så är det fantastiskt att se hur hästen blir extremt lyhörd på röst, bett och rörelse, utvecklar sin mentala kapacitet, stressar av, återfår smidigheten och styrkan i kroppen.

:smirk:

Baksidan är att man börjar inse hur extremt man påverkar sin häst.
Människans svagheter och brister lyser som månljus rakt i ansiktet på en... :D
Självransakan i allra högsta grad, en nödvändig utveckling för att komma ett steg närmare i förståelsen av hästen!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 772
Senast: Sasse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp