Bukefalos 28 år!

Dåliga amerikanska remakes som helt förstör originalfilmens idé

purity_666

Trådstartare
Jag kollade just på båda versionerna av Martyrs.

Om ni inte sett den så är det (originalet) en rå thriller/skräck. Väldigt rå med realistiskt våld. Kärnan är 2 tjejers vänskap, varav den ena tjejen har blivit psykiskt sjuk p.g.a.att hon blivit torterad i barndomen.
Båda tjejerna är starka kvinnor. Den friska kompisen gör allt för sin sjuka vän.

Så kopian då. Mycket är ord för ord i första halvan av filmen. Jag gillar inte karaktärerna alls. Kompisen till den sjuka är världens mähä. Jag reagerade på en av de tidiga scenerna:
I originalet är mamman i en familj ute och gräver vid husets vattenledning för att fixa ett stopp. Pappan och barnen fixar frukost, sen kommer mamman in och gör dom sällskap.
I amerikanska versionen är pappa ute och gräver medan mamman ensam fixar frukost. Scenen är ord för ord i övrigt i stort sett, så löjligt att ändra på det.

Filmen följer originalet i första halvan sen ballar den ur. Den blir ytlig, lättsmält, amerikansk skräck. Den franska varianten är riktigt rå och man mår dåligt av den. Den amerikanska innehåller sofistikerade tortyrmetoder, medan den franska håller sig till att en får stryk. Inget mer avancerat än så.

Ja den franska är 1000 gånger bättre och när man såg dom efter varandra blev det väldigt tydligt.

Jag har inte sett originalet till The Ring men kan tänka mig att det är lika där. Japanerna är ju grymma på skräck.

Jag har sett en remake på the Shining. Urusel var den. Likadant Carrie.

Har ni sett några som ni tycker är dåliga?
 
Det första jag kommer på är förvisso inte amerikanskt, men på samma tema... I UK finns en humor/panelshow som heter QI (Quite Interesting). Det är fokus på kul allmänbildning, lite faktoider och en massa kul improvisation från väldigt duktiga komiker.

SVT köpte in programidén, och skapade Intresse Klubben (Ja, SÄRSKRIVET). Underlivshumor med billiga snoppskämt och typiskt svenskt stelt manus. De har tagit en genial idé och fullständigt köttat sönder den.

WHY? :cry:
 
Älskar, och har gjort länge, Nikita (filmen alltså).

Tyvärr såg jag då också den amerikanska versionen, döpt till "point of no return" (eller Kodnamn Nina på svenska) och den är hemsk. Amerikaniseringen gjorde att hela den psykologiska delen försvann och kvar blev bara... action/ våld :(
 
Det första jag kommer på är förvisso inte amerikanskt, men på samma tema... I UK finns en humor/panelshow som heter QI (Quite Interesting). Det är fokus på kul allmänbildning, lite faktoider och en massa kul improvisation från väldigt duktiga komiker.

SVT köpte in programidén, och skapade Intresse Klubben (Ja, SÄRSKRIVET). Underlivshumor med billiga snoppskämt och typiskt svenskt stelt manus. De har tagit en genial idé och fullständigt köttat sönder den.

WHY? :cry:

Precis som de gjorde med would I lie to you
:arghh::arghh::arghh:
 
Det första jag kommer på är förvisso inte amerikanskt, men på samma tema... I UK finns en humor/panelshow som heter QI (Quite Interesting). Det är fokus på kul allmänbildning, lite faktoider och en massa kul improvisation från väldigt duktiga komiker.

SVT köpte in programidén, och skapade Intresse Klubben (Ja, SÄRSKRIVET). Underlivshumor med billiga snoppskämt och typiskt svenskt stelt manus. De har tagit en genial idé och fullständigt köttat sönder den.

WHY? :cry:
Oj, det har jag missat! (Vilket jag nog är glad för)
Såg däremot någon svensk variant av det engelska programmet Pointless, tror jag. Någon usel grej var det iaf
 
När vi ändå halkat in på serier och icke-film... Jag älskar brittiska Top Gear med förra gänget (Hammond, May och Clarkson), men den amerianska versionen tål jag inte. Jag har försökt se ett helt avsnitt utan att lyckas. Jag älskar hur de "riktiga" programledarna tjafsar med varandra och hur de pratar om bilarna, så när andra bara försöker kopiera deras sätt att prata, då kan jag inte göra annat än hålla för öronen.
 
Det första jag kommer på är förvisso inte amerikanskt, men på samma tema... I UK finns en humor/panelshow som heter QI (Quite Interesting). Det är fokus på kul allmänbildning, lite faktoider och en massa kul improvisation från väldigt duktiga komiker.

SVT köpte in programidén, och skapade Intresse Klubben (Ja, SÄRSKRIVET). Underlivshumor med billiga snoppskämt och typiskt svenskt stelt manus. De har tagit en genial idé och fullständigt köttat sönder den.

WHY? :cry:
Arga kockar funkar ju inte utan Gordon heller. Svenska versioner blev bara löjligt
 
När vi ändå halkat in på serier och icke-film... Jag älskar brittiska Top Gear med förra gänget (Hammond, May och Clarkson), men den amerianska versionen tål jag inte. Jag har försökt se ett helt avsnitt utan att lyckas. Jag älskar hur de "riktiga" programledarna tjafsar med varandra och hur de pratar om bilarna, så när andra bara försöker kopiera deras sätt att prata, då kan jag inte göra annat än hålla för öronen.
Åh, håller med! Värdelöst nu! Tror dock det är nerlagt?
 
La cage aux folles är skitkul i det franska originalet. Amerikanska är bara fånig. Finns väl nån amerikaniserad variant av gengångare med, tänker inte se.

Varför göra om bra filmer till bajs?
 
Amerikanska versionen av Dark Water är patetisk, tyvärr såg jag den före den japanska så det förstörde en del på en annars ganska bra skräckfilm (gillar inte skräckfilmer normalt sätt)
 
La cage aux folles är skitkul i det franska originalet. Amerikanska är bara fånig. Finns väl nån amerikaniserad variant av gengångare med, tänker inte se.

Varför göra om bra filmer till bajs?
Tycker den amerikanska är rätt rolig jag :D

Men överlag tycker jag oftast att originalfilmerna är bättre än remakes.
Visitörerna är tex i mina ögon bra mycket bättre i den gamla varianten än den nyinspelade.
 
När vi ändå halkat in på serier och icke-film... Jag älskar brittiska Top Gear med förra gänget (Hammond, May och Clarkson), men den amerianska versionen tål jag inte. Jag har försökt se ett helt avsnitt utan att lyckas. Jag älskar hur de "riktiga" programledarna tjafsar med varandra och hur de pratar om bilarna, så när andra bara försöker kopiera deras sätt att prata, då kan jag inte göra annat än hålla för öronen.

Åh, håller med! Värdelöst nu! Tror dock det är nerlagt?

Den franska versionen av Top Gear ska tydligen vara väldigt bra. Jag har inte haft möjlighet att se den, men den har fått beröm för att programledarna har sina egna personligheter och gör sin egen grej av programmet.
 
Vanillia Sky. Förstod den knappt förrän jag såg originalet, då blev den lite tydligare i alla fall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp