Dåliga hovar, tips?

Kan du inte byta vinterhage då om han klarar sig bättre när det är plant?

Det finns inga såna vinterhagar i vårat område, dessa ängshagar skulle bli lervälling under hösten/vintern/våren.
I små grushagar skadar han sig då han inte får utlopp för sitt behov/blir understimulerad.

Det skulle ju dock gå att ha benskydd och boots runt om, men känns överdrivet mtp att "skadorna" inte direkt är ett problem. Jag startade mest tråden för att se om det fanns några tips eller idéer. För det funkar ju som det är nu, men kan man göra det bättre är det ju inge fel i det ;)
 
Det finns inga såna vinterhagar i vårat område, dessa ängshagar skulle bli lervälling under hösten/vintern/våren.
I små grushagar skadar han sig då han inte får utlopp för sitt behov/blir understimulerad.

Det skulle ju dock gå att ha benskydd och boots runt om, men känns överdrivet mtp att "skadorna" inte direkt är ett problem. Jag startade mest tråden för att se om det fanns några tips eller idéer. För det funkar ju som det är nu, men kan man göra det bättre är det ju inge fel i det ;)
Om boots hjälper så är ju det en väldigt enkel åtgärd. Många hästar går med boots i hagen i förebyggande syfte.
 
Om boots hjälper så är ju det en väldigt enkel åtgärd. Många hästar går med boots i hagen i förebyggande syfte.

Jo, däremot är boots risk för skav om det kommer lera/smuts emellan. Och jag kan inte vara i hagen 24/7 och kolla att det är rent, så kör nog hellre utan skydd än att ta risken för skav :)
 
Ja. Det kommer visa sig som brist isåfall.

Okej, ska som sagt prata med hovis också.
Men när är det bäst att ta blodprov? på våren innan sommarbetet? För då har han ju gått på hö och mineraler enligt uträkning under hösten/vintern/våren, så om det är något fel i foderstaten borde det ju synas tydligast på våren kanske? :)
 
Okej, ska som sagt prata med hovis också.
Men när är det bäst att ta blodprov? på våren innan sommarbetet? För då har han ju gått på hö och mineraler enligt uträkning under hösten/vintern/våren, så om det är något fel i foderstaten borde det ju synas tydligast på våren kanske? :)
Ta blodprov i samband med nästa vaccination/tandkoll eller vid annat tillfälle veterinären befinner sig nära hästen. Det kvittar vilken årstid men ju snabbare du kan sätta in åtgärder desto bättre är det såklart.
 
Jo, däremot är boots risk för skav om det kommer lera/smuts emellan. Och jag kan inte vara i hagen 24/7 och kolla att det är rent, så kör nog hellre utan skydd än att ta risken för skav :)
De flesta hästar kan gå med boots utan att få skav, även om det blir lite smutsigt 😊
 
Vissa saker går att förbättra med tillskott etc, men mycket med kroppar är genetiskt, till exempel att vissa har tunnt hår och få hårstrån med andra får tjockt och många hårstrån. Vissa tillskott kan förbättra, men det är ofta marginelt.
Jag skulle prova de förslag du har fått ovan, men jag tror som jag skrev ovan att det ger marginelt förbättrat resultat.
Hur är det om hästen rids oftare på gynnsamt underlag? Vissa hästar mår bättre av att hoven får röra sig och arbeta, om inte problemet är för akut.
Verkar hästen vara påverkad av problemet?
Tycker hovis att det är ett problem?
 
Vissa saker går att förbättra med tillskott etc, men mycket med kroppar är genetiskt, till exempel att vissa har tunnt hår och få hårstrån med andra får tjockt och många hårstrån. Vissa tillskott kan förbättra, men det är ofta marginelt.
Jag skulle prova de förslag du har fått ovan, men jag tror som jag skrev ovan att det ger marginelt förbättrat resultat.
Hur är det om hästen rids oftare på gynnsamt underlag? Vissa hästar mår bättre av att hoven får röra sig och arbeta, om inte problemet är för akut.
Verkar hästen vara påverkad av problemet?
Tycker hovis att det är ett problem?

Hästen verkar inte påverkad, hovslagaren tycker inte det är ett problem.
Är bara jag som ville få tips om man kan göra något, för ibland kan man påverka, ibland är det genetiskt och man får bara acceptera läget eftersom det funkar och inte är något problem :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 126
Senast: super
·
Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto som har otroligt kassa hovar. Skos i dagsläget med limskor pga att det inte finns någon hov att sätta...
Svar
6
· Visningar
859
Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 648
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp