Dåligt ljud från laptopen trots högtalare!

Malibu_Stacy

Trådstartare
Köpte för någon vecka sedan en ny HP Pavilion dm3 med Windows 7. Kopplade precis in mina högtalare + subwoofer och ville lyssna på musik. Märker då att ljudet som komemr från Creative högtalarna är jättedåligt, som om det kommer fråne n konservbruk typ. Hög diskant och ingen bas, inte ens när jag höjde basen på subwoofern till det högsta!

Har försökt att ändra inställningar på datorn men kommer ingen vart.
Högtalarna och subwoofern funkade bra på min förra laptop (en LG) och jag hade aldrig något problem med ljudet så jag antar att problemet finns hos datorn. Någon som har något tips?

Just det, det ljud som kommer från laptopen utan högtalare låter som det brukar göra från en laptop, men med högtalare inkopplade ska det ju låta mycket bättre.

Tacksam för svar!
:bow:
 
Sv: Dåligt ljud från laptopen trots högtalare!

Jag kan nog inte ge dig nått konkret svar, men det kanske har nått med ljudkortet att göra?

Har du testat med andra högtalare? Är det likadant? Om det är det kanske det vore nått att kolla med stället där du köpte den om de kan kolla om det är nått fel på datorn.
 
Sv: Dåligt ljud från laptopen trots högtalare!

.. Det kan ju vara en så enkel grej som att du kopplat in det fel.
Är det ett 2.1 eller 5.1 kanske? 5.1 är ju lite svårt att få in i en laptop och då blir det ju en sladd över så att säga..

Är du säker på att ljudkortet stödjer ditt system?
 
Sv: Dåligt ljud från laptopen trots högtalare!

provat ett par hörlurar/andra högtalare?
 
Sv: Dåligt ljud från laptopen trots högtalare!

Personligen tycker jag ju att datorhögtalare är förkastligt. De går inte att få något riktigt bra ljud ur dessa plastliga skapelser.
Det låter oftast burkigt.

Men helt klart bör det låta betydligt bättre än din laptop`s inbyggda högtalare. Jag tror också på ljudkortet. De är väl troligtvis ett inbyggd ljudkort som inte är mkt att hurra för.
Men du kan ju testa att gå in i avancerade inställningar för volymkontrollen först och titta så att ljudet där är på max ?

Annars kanske du skulle ta och kika på att skaffa ett usb-ljudkort till din laptop. Då lär du säkert få bättre ljud. Men fortfarande är dina datorhögtalare begränsade.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.151558
 
Sv: Dåligt ljud från laptopen trots högtalare!

men faktum kvarstår ju att ljudet inte är vad det är med den andra dator.. alltså att hon inte får ut det hon tidigare fått ut av systemet.. jag kan säga att jag har haft en hel del laptops och jag kan inte säga att det varit någon större variation på utljudet mellan de (både dyra och billigare)... en orsak kan vara att du inte kopplat högtalarna till en lågnivåutgång.. och då blir ljudet konstigt.

sedan är det klart, att ett creativesystem inte är nå vidare ljudmässigt, det mäter sig inte med b&w högtalare för 150 000 paret.. men det är två helt olika kunder som söker två helt olika system..

köper du ett par hifi-högtalare för 500 så är de inte bättre än ett par "datorhögtalare" dito.. så stor är inte skillnaden, däremot så har olika högtalare väldigt olika karaktär beroende på vad man söker.
 

Liknande trådar

G
IT & mobiler Till mina högtalare är det två sladdar. En vanlig hörlure-grej, vad den nu heter, och sen en större sak med en kontakt som ser ut som ...
Svar
5
· Visningar
845
Senast: Stalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp